Det här med jobb

Vad jobbar ni med?
Heltid fackligt som huvudskyddsombud på en stor industri, sidouppdrag som regionalt skyddsombud på mindre arbetsplatser + några till mindre uppdrag.
Hur länge har ni jobbat där?
Vald till HSO sen 2013, innan det jobbade jag på verkstadsgolvet på samma företag. Så jag har vart anställd på samma företag sen 2005 (typ hela mitt yrkesliv).
Är ni anställda eller driver ni eget?
Fast anställning på företaget, men som sagt vald till mitt nuvarande jobb genom facket, så jag väljs om var tredje år. Skulle jag inte bli omvald går jag ner och jobbar på golvet istället.
Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Jag tror jag är en sån som föredrar stabilitet (och en bra lön, vi är väldigt välbetalda - det hjälper), men jag har ju märkt nu i den här positionen att jag gillar att utmanas och utvecklas så om jag inte skulle bli omvald skulle jag nog söka ett annat jobb inom arbetsmiljö eller utbilda mig vidare till typ arbetsmiljöingenjör. Jag har sökt jobb internt som arbetsmiljösamordnare men är nöjd ändå som det är nu fast jag inte fick det.
När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?
Hos oss märker man att det är mer ruljans på tjänstemannasidan än på kollektivsidan, men jag skulle ändå säga att på de flesta tjänster stannar folk ganska länge. Jag har ju bara bytt jobb en gång så jag vet inte hur jag ställer mig i den frågan riktigt :)
I allmänhet hos oss på kollektivsidan så byter man inte ofta, kanske att nån byter avdelning men det är sällan folk slutar och börjar på annat företag. Min pappa t.ex har jobbat på samma avdelning sen -89 och kommer gå i pension här om några år. Vi var många från samma årskull som började 2005 när jag började och typ alla är kvar. Eventuellt att de som är yngre är lite mer rörliga, men det generella är att man är kvar här om man väl fått en tillsvidareanställning. Den höga lönen och bra tider med skiftarbete är en stor fördel tycker många. Det händer oftare att någon från kollektivsidan går upp och blir tjänsteman än att nån slutar helt på företaget, så det finns ju mycket möjligheter till nya sorts jobb inom samma företag.
 
Senast ändrad:
Vad jobbar ni med?
Jag är lärare på universitet och även ansvarig för grundutbildningen på institutionen jag jobbar på.

Hur länge har ni jobbat där?
Sedan hösten 2013, dock inte heltid förrän 2015.

Är ni anställda eller driver ni eget?
Anställd

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Jag vet inte, det här är ett av två mer långvariga jobb jag haft. Det andra var att jag mellan 2013-2016 jobbade på djurpark, mest säsong dock. Jag trivs dock väldigt bra på mitt jobb och i den atmosfären. Jag skulle hellre bo i en annan del av Sverige, men just mitt jobb (med utbildningen och kurserna vi har) finns inte på så många ställen. Jag kikar ibland efter annat men än så länge trivs jag för bra för att vilja byta. Det är dock väldigt sannolikt att jag kommer byta tjänst ett par gånger i framtiden, men inom samma arbetsplats.

När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?
Hos oss är det bra med kontinuitet (vilket det säkert är på många håll). Vi behöver ha en viss nivå av effektivitet för att ekonomin i kurser t ex ska gå ihop, och det krävs ofta att man kört ett par gånger. Själv blir jag ganska ångestladdad inför nya jobbsituationer så för mig är det skönt att slippa byta... :) Jag har heller inga problem med att se mig själv på min arbetsplats till pensionen- det är heller inte särskilt ovanligt att folk varit hos oss från att de pluggade till pension (ofta dock med någon avstickare någonstans).

I övrigt har jag inte så mycket åsikt om hur ofta det är ok att byta jobb. Jag kan tycka att om det är lång inkörsperiod så känns det lite "slöseri" att byta ofta. Men det beror ju också på vems perspektiv man tittar på osv. Alldeles för många faktorer inblandade för att kunna säga något generellt. :)
 
Vad jobbar ni med?
Jag är doktorand i biologi vid ett universitet. Mitt projekt handlar om vildbin och fjärilar i naturbetesmarker och hur de påverkas av blomresurserna i det omkringliggande landskapet.

Hur länge har ni jobbat där?
Sedan i maj. Anställningen är på 4-5 år beroende på hur mycket undervisning jag kommer göra.

Är ni anställda eller driver ni eget?
Anställd.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Jag trivs otroligt bra med mitt jobb. Nu är det ju tidsbegränsat, men när jag disputerat vill jag forska vidare på hur växter och djur påverkas i kulturlandskap och under påverkan av människor. Jag brukar säga att jag lever min dröm, och det gör jag verkligen :)

När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?
Det är okej att byta när jobbet inte längre känns utvecklande och stimulerande. Jag vill känna att jag är glad när jag går till jobbet, i alla fall största delen av tiden. Det ska finnas nya uppgifter att ta sig an. Innan har jag stannat på samma jobb i max ett år ungefär, men då har jag även pluggat på heltid vid sidan om.
 
Vad jobbar ni med?
Hur länge har ni jobbat där?
Är ni anställda eller driver ni eget?
Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?

Personlig assistent, jobbat med samma brukare i snart 11,5 år, är anställd.

Det värsta jag vet är förändringar så jag stannar gärna tills jag blir pensionär!:o:p
Jag trivs otroligt bra med arbetstiderna, jag har aldrig jobbat 7-16 mån-fre, och vill aldrig göra det heller! Fy vad tråkigt att åka när det är mörkt, och komma hem när det är mörkt.

På vintern är jag skittrött redan 18-19 på kvällen så hade aldrig orkat haft hästen då tex och sonen hade fått väldigt långa dagar i skolan/fritids.

Nu jobbar jag dygn, gör 7 dygn i månaden, resterande 23/24 dygnen är jag ledig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
542
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
633
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp