Det här med hundägaransvar

Aionee

Trådstartare
Jag såg en intressant tråd i en kaningrupp på fb, det blev en lång diskussion angående detta. Men tänkte att det skulle vara intressant att höra hur "hundsidan" ser på det och inte bara alla kaninnördar. :) Såhär lyder inlägget;

"Om en hund hoppar ur bilen fortare än blixten och ägaren inte hinner ta på kopplet, rusar in hos grannen och olyckligtvis biter ihjäl en kanin. Förutom att be om ursäkt och erbjuda en ny kanin. Hur skulle ni göra? Ägaren till kaninen i detta fallet vill inte ha en likadan ras utan en annan ras (ska kosta 2000:-) dessutom vill de att "hundägaren" ska stå för chip och kastrering. Hur skulle ni gjort? Vill bara flika in med att det inte har med mig att göra.. Och hur mycket kan kaniner kosta?"

Så hur skulle ni ha gjort i det här fallet om det var er hund som bitit ihjäl någons kanin? Går det under lagen om hundägaransvar och vad är det då den lagen täcker? Är det rimligt att fråga om såna summor eller är det bara en kanin man ersätter (inte ens kastrering)?

Jag såg en intressant tråd i en kaningrupp på fb, det blev en lång diskussion angående detta. Men tänkte att det skulle vara intressant att höra hur "hundsidan" ser på det och inte bara alla kaninnördar. :) Såhär lyder inlägget;

"Om en hund hoppar ur bilen fortare än blixten och ägaren inte hinner ta på kopplet, rusar in hos grannen och olyckligtvis biter ihjäl en kanin. Förutom att be om ursäkt och erbjuda en ny kanin. Hur skulle ni göra? Ägaren till kaninen i detta fallet vill inte ha en likadan ras utan en annan ras (ska kosta 2000:-) dessutom vill de att "hundägaren" ska stå för chip och kastrering. Hur skulle ni gjort? Vill bara flika in med att det inte har med mig att göra.. Och hur mycket kan kaniner kosta?"

Så hur skulle ni ha gjort i det här fallet om det var er hund som bitit ihjäl någons kanin? Går det under lagen om hundägaransvar och vad är det då den lagen täcker? Är det rimligt att fråga om såna summor eller är det bara en kanin man ersätter (inte ens kastrering)?

Jag skulle självfallet ersätta kaninägaren MEN om kaninägaren vill ha en "bättre" (dyrare) kanin än den som blev ihjälbiten, ja då får den se mina pengar som ett bidrag till inköpet av den. Tycker det låter orimligt att betala för annat än den kanin som dog.

Låter rimligt att ersätta med en LIKNANDE kanin, vad det en utan stamtavla så ersätts den med en utan stamtavla typ.
Inte en betydligt dyrare.
Blir lite som om min hund hade förstört grannens pool (en sådan där man blåser upp) och sedan vill kräva en nedgrävd pool med pooltak och hela köret. Känns inte rimligt, varför jag tog den jämförelsen var för att det hänt :angel: men ersatte med en liknande och grannen var nöjd :)

Håller med ovanstående. Jag hade ersatt den döda kaninen, inte en betydligt "finare" kanin. Sen hade jag säkert gått med på viss goodwill som plåster på såren, men inte orimligt mycket.

Jag skulle för det första skämmas ögonen ur mig. Om ägaren ville ha 2000 kronor skulle jag lätt ge det till dem. Oavsett vad de använder pengarna till. Naturligtvis finns det en gräns för hur mycket jag skulle vilja/kunna betala och det känns väl för min del att 2000 är nära smärtgränsen.

Personligen hade 2000kr i ersättning varit rimligt för mig. Men jag har aldrig någonsin sett en kanin för 2000kr, utan med 2000kr räknar jag en kanin (400-600kr), kastrering (1000-1200), vaccinationer på någon hundralapp osv.

Vi blev tyvärr av med vår franska vädurs hona som var en väldigt kär familjemedlem pga en lös hund som hoppat in i hennes inhägnad, inte lyckats ta sig ut själv och skrämt ihjäl kaninen. Ägaren hjälpte hunden ut men försvann illa kvickt. Vi fick inte veta med säkerhet vem det var förrän månader senare och då hade vi inget bevis på att det var de heller. Men den kaninen kostade 600kr i inköp och 1600 i kastrering, och sen en ovärdelig summa i hjärtesorg. :( Fick såklart ingenting för det haha.

Ersätter det kaninen var värd marknadsmässigt. Det kan ju variera beroende på stamtavla, meriter osv. Men om dom vill ha en meriterad hoppkanin ist för en buskavlad hemmakanin så får dom stå för det själv- av mig får dom pengar för en ny buskkanin + lite för sveda och värk.

Typ så.

Jag hade gladeligen betalat tiotusentals kronor i veterinärvård om det hade hjälpt och/eller betalat för separat kremering om ägaren ville det. Jag hade också ersatt kaninens värde och då inkluderat att om kaninen var chipmärkt och kastrerad så ersättning för vad det skulle kosta att göra det med en ny kanin av samma slag. Att däremot köpa en "bättre" kanin som ersättning hade känts väldigt konstigt. Vad de gör med pengarna bryr jag mig inte om. De behöver inte ens köpa en ny kanin. Men att kräva pengar för en en kanin de inte hade. Nej, det blir märkligt om folk ska profitera på sina döda husdjur.

Rent principiellt så tycker jag väl att ersättningen täcka kostnaden för ny kanin + de omkostnader som krävs (veterinärbesiktning, kastrering, chipmärkning osv) + lite till som plåster på såren (typ om det hade gått på 1825 kr så hade jag nog rundat av till 2000). MEN om det hade varit min hund som hade bitit ihjäl någons husdjur så hade jag skämts så mycket att jag, principen till trots, förmodligen hade gått med på att bekosta en kanin i 24 karats guld om de velat ha det.

Jag skulle lätt betala de 2000 kronorna. Skulle skämmas ihjäl om mitt djur hade ihjäl någon annans.

Tycker det låter lite kallt att säga till någon vars älskade djur just dött att du får bara X antal kronor. Det är så lite pengar det handlar om. Och jag tycker att 2000 är rimligt för sveda och värk.

Ärligt talat skulle jag nog vara mer orolig för att bli sedd som den vars hund biter ihjäl djur och sen är snål mot ägaren.

För att ta ett annat exempel, om min hund smiter, jagar en häst, hästen blir påkörd och dör, då betalar jag den hästen. Jag skulle inte köpa en tävlingshäst för miljonbelopp om hästen som blivit påkörd var en "vanlig" häst som var värd kanske 30000, även om ägaren gärna ville ha en miljonhäst för tävling som ersättning. Skulle någon annan här i tråden (framförallt ni som säger att ni betalar vad än djurägaren vill ha) betala i en sådan situation?

Håller med @Red_Chili, jag hade betalt vad djuret var värt rent marknadsmässigt och kaninägarna hade fått en kanin som var likvärdig den gamla. Visst kan det tyckas hjärtlöst och självklart hade jag skämts ögonen ur mig om min hund hade bitit ihjäl någons husdjur, oavsett om det är en lite mus, en kanin, en katt eller något större. Jag hade möjligen kunnat tänka mig att lägga på 50% av priset som plåster på såret, men om kaninen var köpt på blocket för 200 kr så tänker jag inte betala 2000 kr för en ny dyr kanin som är avlad för utställning och tävling. Det är som att kvadda någons lilla VW Golf och sedan köpa en Ferrari till dom som kompensatin.

Jag har både hund och kaniner, och tycker väl att alla djur jag har är oersättliga som individer, även om deras marknadspris inte är särskilt högt. Om min hund skulle döda någon annans kanin skulle jag givetvis skämmas ihjäl. Jag skulle ersatt med 2000kr oavsett om det är en helt vanlig blandraskanin, i det priset kan oftast en kastrering ingå, inte många kaniner är mycket dyrare, men chip är såpass ovanligt på kaniner, så det får ägaren stå för själv i så fall.

En kastrerad kanin på Blocket kostar 500 spänn - tror tom man får med 2 st för samma pris. Är det ok som ersättning eller hur funkar det då?
Grannens jakthund bet ihjäl en kanin här och jag hade fullt upp med att freda hunden från den ilskna grannen. Tycker nog att man som kaninägare får se till att ha bur som håller för både hund o räv. Jag hade inte stängt logdörren och tycker inte att hunden gjort fel. Hon var ju ute för att jaga hare. Jag krävde ingen ersättning utan nöjde mig med att han inte gav hunden skulden, Grannen tyckte det var för jäkligt och skämdes rejält.

En kastrerad kanin på Blocket kostar 500 spänn - tror tom man får med 2 st för samma pris. Är det ok som ersättning eller hur funkar det då?
Grannens jakthund bet ihjäl en kanin här och jag hade fullt upp med att freda hunden från den ilskna grannen. Tycker nog att man som kaninägare får se till att ha bur som håller för både hund o räv. Jag hade inte stängt logdörren och tycker inte att hunden gjort fel. Hon var ju ute för att jaga hare. Jag krävde ingen ersättning utan nöjde mig med att han inte gav hunden skulden, Grannen tyckte det var för jäkligt och skämdes rejält.
Den kastrerade kaninen på blocket ligger ute som skampris. En kastrering kostar runt 1000kr. Jag har letat kastrerade kaniner som sällskap här i flera månader nu och hur mättat marknad det än är, så verkade det omöjligt att hitta. Så vårt inköp kommer gå på runt 1900 totalt för en kanin som ska vara sällskap till vår andra (kanin kostar 650 och kastrering går på 1300). Att hitta någon kanin som någon slumpar bort känns lite konstigt att ta som ersättning. Hur ofta hittar man en sån kanin?

Hur som helst, det är tyvärr omöjligt att både ge kaninen ett värdigt liv och samtidigt ha helt rovdjurssäkert (vem låter sin kanin sitta i en bur hela dagarna...). Speciellt när det knappt finns rovdjur här och bara slarviga hundägare (sprang förbi en stor jakthund på rymmen runt på våran gata häromdagen, förbi vår gård för att ägaren inte kan hålla den bakom staketet). Man blir lite trött.

Men tack för ditt svar! :)

"DEN kaninen"? Söker jag på kaniner i mitt län på blocket som är kastrerade så får jag fram flera, och ingen av dem kostar över 700kr.
Här i närheten fanns ingen. Och du som hundmänniska borde förstå att temperament och hälsostatus på djuret är viktigt det också. De flesta kaniner omplaceras pga deras temperament, bettfel är även vanligt. Letar jag kanin så tar jag inte första bästa utan jag vill veta att djuret är friskt, inte skygg, aggresiv eller osäker (kaniner från djuraffären som kommer från "buskavel" är just tyvärr såna kaniner). Vi har en omplacering hemma och det är inte förrän år senare som jag börjat bonda med den kaninen pga hennes komplicerade temperament.

Nu argumenterar jag inte att man ska få en ersättning på högre än kaninens värde. Men bara för att få en inblick i kaninvärlden. Det finns ett par fel i texten jag startade med, t.ex. chipmärker mycket få personer kaniner så det skulle jag inte ersätta. Och ingen kanin kostar 2000 som inköpspris. Sen har jag redan fått en kanin tagen av en hund och vi fick ingen ersättning. Så egentligen är det inget jag är ute efter.

Här i närheten fanns ingen. Och du som hundmänniska borde förstå att temperament och hälsostatus på djuret är viktigt det också. De flesta kaniner omplaceras pga deras temperament, bettfel är även vanligt. Letar jag kanin så tar jag inte första bästa utan jag vill veta att djuret är friskt, inte skygg, aggresiv eller osäker (kaniner från djuraffären som kommer från "buskavel" är just tyvärr såna kaniner). Vi har en omplacering hemma och det är inte förrän år senare som jag börjat bonda med den kaninen pga hennes komplicerade temperament.

Självfallet förstår jag att temperament och hälsostatus är viktigt, reagerade mest på att du fick det att låta som om det fanns en enda kastrerad kanin på hela blocket för 500kr, vilket alltså inte stämmer. (Beror såklart på i vilket område man kollar, men jag hittade inget i Luffs inlägg som antydde att det var en specifik annons hon tänkte på).

För att ta ett annat exempel, om min hund smiter, jagar en häst, hästen blir påkörd och dör, då betalar jag den hästen. Jag skulle inte köpa en tävlingshäst för miljonbelopp om hästen som blivit påkörd var en "vanlig" häst som var värd kanske 30000, även om ägaren gärna ville ha en miljonhäst för tävling som ersättning. Skulle någon annan här i tråden (framförallt ni som säger att ni betalar vad än djurägaren vill ha) betala i en sådan situation?
För mig skulle det inte vara rimligt nej. Men 2000 tycker jag är rimligt för sveda och värk.
Jag tänker att man ibland i livet måste vara lite smidig. Man kan inte alltid bara hålla på sin rätt utan man måste också vara lite generös mot andra.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 128
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 950
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 934
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 897
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2