Det här med hoppsitsen,,

M

Marina95

Jag har ett stort problem med min sits, och det är att jag hamnar alldeles för högt övanför sadeln:crazy: Mina skänklar hamnar lätt långt bak och trampet i stigbyglarna är dåligt. Vad ska jag tänka på för att komma ner mer i sadeln? Det är som att jag reser mig för mycket när hästen hoppar av, och sen inte kommer tillbaka i mitten av språnget. Hur ska jag göra för att inte resa mig så mycket upp och hamna så högt ovanför sadeln i språnget? Det känns som att det jag gör i början av språnget, alltså trycker av och reser mig upp för mkt gör så att jag inte hinner komma tillbaka sen:confused: Hur ska jag göra för att inte göra detta?
Här får ni några exempel på hur det kan se ut:crazy::
Foto: Matilda Andersson
75581_1229372554.jpg

57559_1224423227.jpg

19359_1229372495.jpg

Foto: Rebecca Axelsson
ponny%20lokal%20eks%C3%A4tra%20213.jpg

Egen fotad bild:
78658_1218226421.jpg

Fortsättning nästa inlägg,,

Sv: Det här med hoppsitsen,,

När det ser hyffsat bra ut ser det ut såhär:
Fotograf Matilda Andersson
95457_1224423194.jpg

83415_1224421879.jpg

54089_1229372541.jpg

44269_1230636965.jpg

Sorry för bildbomb, men jag behöver tips och råd!:laugh:

Marina95

Kan bara se en av bilderna men det gör nog detsamma, svarar efter vad du skrev ;)

Jag vet inte om det egentligen har att göra med hur mycket man reser sig men eftersom du skrev att dina skänklar ofta åker rätt långt bak så ger jag tips efter det.

Försök tänka på att verkligen trampa underskänklarna framåt. Istället för att tänka att man bara ska hålla dem stilla. Det blir lättare att få dem att stanna i rätt läge om man överdriver och tänker att man trampar dem framåt. Bara man fortsätter böja på knäna! (Annars blir det nog inte roligt att försöka följa med hästen, haha)

Rid i trepunktssits (om du inte redan gör det) i anridningen mot hinder. Då behöver du inte göra lika stor rörelse när hästen hoppar av. Då blir det liksom mer naturligt att man bara följer med istället för att ändra sin sits.

Kanske kan vara en idé att (om du inte rider en håröm häst ;) ) du tar ett ordentligt tag i manen och liksom håller dig kvar nära hästen :idea:

Jaja, det var väl mina tips i allafall. De kanske är värdelösa men jag försökte i allafall :D

Börja hoppa med en tidning under rumpan, eller en tunn kudde (en hästpadd kanske funkar) när du "reser" upp så ska du fortfarande kunna ha kvar föremålet mellan sadeln och rumpan. Den ska inte åka iväg.

Fast då blir utgången att man hamnar mer i bakvikt istället vilket inte är så bra...

Ts, ditt problem ligger i att du trycker ifrån med tårna så din längd blir 1 dm längre än vad den borde.

Det du måste öva på är alltså vikten i stigbyglarna. Träna mycket över låga hinder och fokusera på skänklarna!

Om skänklarna glider bak alldeles för mkt så kan jag tänka mig att du håller om alldeles för dåligt du måste försöka stadga upp din neder skänkel och inte knipa med knäna..
Man ser oftast denna typ av sits när man har ridit omhoppningar och då har man ju släppt lite för att få fram hästen mer..

Sen ser det ut som om du häver dej fram på tå i språnget..
Försök hålla om med underskänkeln stadigt och ett bra tramp i stigbygeln..sen kan det ibland hjälpa att länga stiglädren 1-2hål om det kan vara det som gör att du kommer lite i obalans vi språnget så du måste resa dej upp..

En bra övning för att hålla underskänkeln på plats är att du kan hoppa serier (lite lägre runt ca 50-70 cm i höjd) utan stigbyglar!
Funkar jätte bra då lär du dej verkligen att "hålla om" hästen..

Träna på det kommer ge sig med tiden..:idea:

Ahh dessa tår! Jag hade samma problem, och kan fortfarande hamna där ibland. Har nog några tips som kan funka! :)

*Träna massor på tvåpunktssits och fokusera på att ha hälen sänkt!

*Läng lädren nåt hål!

*Hoppa utan stigbyglar :)

*Låt någon longera dig över hinder. Armarna ska hållas rätt ut från kroppen! Då är det ganska omöjligt att stå på tå, för då faller man framåt direkt :D Prova även utan stigbyglar när du blivit bättre på det!

*En jättebra stärkande övning som du kan göra hemma! Stå på tex ett trappsteg eller en pall, med ganska bra mellanrum mellan fötterna (Du ska stå på den främre delen av foten, precis som i stigbygeln!). Hälen ska vara sänkt! För att balansera upp kroppen kan man hålla armarna rakt ut framför sig. Böj sedan ner knäna så långt du kan, och gå upp igen! Det ska gå ganska sakta. Blir rätt jobbigt ;) För att göra svårare/enklare, ändra på mellanrummet mellan fötterna! Man kan även hålla i något i början om det är svårt.

*Prova på Step på närmsta gym! :) Jätteroligt, stärkande och massa nyttigt!

Lycka till! :D

Ojdå! Övningen med trappsteget:

Du ska ställa dig på tå och sedan sjunka ner igen med hälen neråt!! :) Sorry för felet!

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 072
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 719
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka