Det här med FROST i pälsen, hur är det nu?!

Is

Trådstartare
Exempel
-30 grader. 2 hästar, fri tillgång till mat. Båda har bra med päls.
Den ena hästen SER "varm och go" ut menads den andre är täckt med frost från topp till tå.

Varför?
Vad är det som händer när de blir så där frostig respektive inte frostig?
Fryser någon av dem? Vilken?

Få höra alla vetenskapliga utlägg

Sv: Det här med FROST i pälsen, hur är det nu?!

Den som har frost på sig har så pass bra isolerande päls att ingen värme släpps ut. Den är med andra ord varm.

Förmodligen är det så (eller det KAN vara så) att den hästen med frost i pälsen har sprungit lite och blivit varmare än den andra. Då blir de frostiga.
Det syns direkt på våra som går ute och de lattjat eftersom de då blir alldeles vita. De kan bli frostvita ändå, eftersom det betyder, som det andra svaret du fick, att hästen är varm.
När kyla möter värme bildas den ytliga frosten du ser. Den sitter bara längst ut i hästens päls. Det är inget de fryser av.

Den andra hästen behöver inte frysa för att den inte är frostig.

Jag håller med Kimmis87.

Min islänning har enorm björnpäls nu, utom på rumpan på båda sidor om svansen, där har hon kliat bort pälsen så den är kort (hon börjar fälla vinterpälsen nu, det är väl därför). Hon har frost över hela sej utom just där hon har kortare päls, så det måste ju vara så att hon avger värme därifrån men inte på resten av kroppen...

Det är rimligt att den inte får frost där. Dock får hästar även frost på ställen där de har kort päls, då resten av kroppen är varm. Om mina hästar har sprungit runt eller över huvud taget är varma så kan de ha frost även i ansiktet, och då inte bara på ställen där de har lång päls. Vanligt är ju också att hästar får frost på ögonfransar och håret under hakan. Om hästen är varm, så är den oftast varm överallt s.a.s. Men frosten fastnar ju inte på de ställen där de tex skavt av hår.

Exempel
Den ena hästen SER ALLTID "varm och go" ut menads den andre ALLTID är täckt med frost från topp till tå.

Så ska det vara det är alltså inget tillfälligt frost utan jämt när det är kallt. Vi surrade om det här också med att det bord bli så när värme möter kyla men då borde juh alla hästar vara vita inte bara vissa individer. Man ser juh aldrig Djur ute i det vilda med frost i pälsen? Har det med pälsen längd att göra?

Vad menar du för sorts frost? Rimfrost eller typ is?

Min tycker om att rulla sig och när han har rullat sig så är hela han täckt med snö, detta blir ju blött och fryser till is. Så ibland är hela han täckt med is. Så blir det även när det snöar ute.

Hagkompisarna som går med täcke och är klippta står och fryser, medan han som har mammutpäls och ser ut som en snöboll inte är minsta kall. Så jag tror att det kan bero på värmen.

Den hästen som inte får frost på sig kanske inte har lika bra päls? Lika tät alltså. Min är väldigt ullig mellan alla långa hårstrån, och det isolerar bra.

Vad menar du för sorts frost? Rimfrost eller typ is?

Min tycker om att rulla sig och när han har rullat sig så är hela han täckt med snö, detta blir ju blött och fryser till is. Så ibland är hela han täckt med is. Så blir det även när det snöar ute.

Hagkompisarna som går med täcke och är klippta står och fryser, medan han som har mammutpäls och ser ut som en snöboll inte är minsta kall. Så jag tror att det kan bero på värmen.

Den hästen som inte får frost på sig kanske inte har lika bra päls? Lika tät alltså. Min är väldigt ullig mellan alla långa hårstrån, och det isolerar bra.

Jag borde skriva lite Tydligare när jag skriver ser jag :angel: Men ja Rimfrost men jag.

Fundareade också på det där men täcke om det verkligen ska vara bra. Har man en rakad häst är det självklart tvunget med täcke men häng med i mitt tänkande här nu. Min egen häst (islänning) har jätte mycket päls och nu när det är kallt så står pälsen rakt ut så att han ser ut som en isbörn eller nått. Jag tänker lite så här : Om jag skulle lägga på han ett täcke, för mitt huvud säger att det borde bli varmt och skönt med ett tjockt vintertäcke men logiken säger mig att om jag lägger på han ett tungt täcke så plattar jag ner all hans burriga päls och således får han juh alltså inte in all den skyddande luft som nu finns i pälsen och då borde han bli kall ungefär som när vi tar på oss tajta kläder istället för flera lager luftiga kläder? Eller tänker jag bakvänt?

Senast ändrad:

Du tänker helt rätt om man frågar mig. Jag har också en islänning med björnpäls och äger överhuvudtaget inget täcke. Eller ja, svettäcke då, men det har ju annan funktion och sitter inte på ute i hagen.;)

Kanske också skulle skriva tydligare, det är den rakade hästen med täcke som fryser, men så är det ju en häst av smäckrare slag som inte är byggd för kyla på samma sätt som min islänning.

ett lätt täcke kan nog inte skada, mina småttingar har tjock och fin päls och går bara med sina uttvättade 10år gamla jacson täcken då det snöar mycket och snön smälter på dem. dvs när det inte är tillräckligt kallt. men de täckerna trucker inte ner pälsen ngt. testa med ett gammalt övergångs täcke med dålig stoppning^^ det borde hålla vätan borta men värmen från pällen inne.

Fast det gör ju pälsen också. Min har aldrig varit blöt ända in på skinnet trots att han varit täckt med snö. Däremot så ställer jag ju in honom när det är alldeles för hårt väder, så att han får chans att torka upp lite om han blir blöt. Tar ju inte lång tid att torka inne med fleecetäcke på.

Sen funkar det säkert med täcke också, men jag har aldrig känt något behov av det på denna hästen iaf. Men det är ju väldigt olika från häst till häst hur de håller värmen.

menar att när det är runt 0 och det börjar snöa mycket så får hästarna gå ut med täcke. då smälter ju snön och blir till is i pälsen, min ponny är ca 30 och har dåligt hull, jag vill inte riskera hans hälsa så då får han täcke på sig. när det inte snöar så kan han burra upp sig ordentligt och rör sig mera så då får han gå utan täcke.
en häst i bra hull och tjock päls behöver inget täcke, men man vill inte chansa med pensionärer i smältande snö även om de har bra päls.

KL
Min fjordhingst som har ett operationssårs på ryggen har ingen eller bara lite frosttoppar på hela pälsen (lååång päls) och fryser inget. På operationsstället där pälsen är rakad och han är sytt så är det istappar på stygnen samt man ser hur det ryker om den varma huden- han släpper ut massor med värme där mao.

Tror att "is" i pälsen på en icke-svettig häst ger ännu ett skydd mot kylan, så blir det väl när snön lägger sig som ett täcke på hela hästen också? Beror väl kanske på vad för sorts is, pälsens funktion får ju inte inskränkas av den är fuktig och plattas till för mycket.

Detta har jag också funderat på. Min grabb får täcke inne på natten, ett tunt fodrad stalltäcke, då tänker jag såhär: ute rör han sig och håller igång samt där skyddar pälsen genom att ställa upp sig och isolerar, inne står han still mest, har ej mat hela natten och borde då börja frysa lättare även om pälsen kan ställa sig upp. (Nu är det bara för att jag är nojig alltså :P, i 25 minusgrader på natten skulle jag vilja ge fritt med mat men det går ej med en fjordhäst känner jag)
Men jag lägger bara på ett tunt fodrad täcke och inget med 400g fyllning då han har så mkt päls som ändå ligger emellan hud och täcke att jag tror han borde bli för varm på vissa ställen. Vad tror ni?

Man ser juh aldrig Djur ute i det vilda med frost i pälsen? Har det med pälsen längd att göra?

Inte precis vilda djur, men mina får har också frost längst ut på pälsen när det är riktigt kallt. Inne i den tjocka ullen är det varmt och mysigt :)

Man ser juh aldrig Djur ute i det vilda med frost i pälsen? Har det med pälsen längd att göra?

Jo då!!!:D Kolla:

http://imagecache2.allposters.com/images/NGSPOD/117427-FB.jpg;)

Fast jag vet inte om det finns några svenska djur som ser ut så på vintern...
Måste väl på något sätt bero på vilken sorts päls den har och därav även hur pass isolerande den är.

Sen tror jag det måste finnas långa hår som frosten kan fastna i också...:idea:

Jo då!!!:D Kolla:

http://imagecache2.allposters.com/images/NGSPOD/117427-FB.jpg;)

Fast jag vet inte om det finns några svenska djur som ser ut så på vintern...
Måste väl på något sätt bero på vilken sorts päls den har och därav även hur pass isolerande den är.

Sen tror jag det måste finnas långa hår som frosten kan fastna i också...:idea:

Haha ja jag har faktiskt tänkt på bisonoxen (och om inte jag mins fel så finns de väl också i sverige även om de inte kan kallas svenska djur)när jag skrev det där men tänkte i allmänhet annars då om man bortser från dem men ja så är det juh inte så många vilda djur som har så pass tjock och lång päls som de nordiska hästraserna.
Men hur är det med björnar då? nu sover juh våra svenska björnar med isbjörnar och sådan har inte de tjock lurvig päls har de frost i pälsen?
Lite OT blev det men iallafall.

Haha ja jag har faktiskt tänkt på bisonoxen (och om inte jag mins fel så finns de väl också i sverige även om de inte kan kallas svenska djur)när jag skrev det där men tänkte i allmänhet annars då om man bortser från dem men ja så är det juh inte så många vilda djur som har så pass tjock och lång päls som de nordiska hästraserna.
Men hur är det med björnar då? nu sover juh våra svenska björnar med isbjörnar och sådan har inte de tjock lurvig päls har de frost i pälsen?
Lite OT blev det men iallafall.

Det hade de tydligen lite svårt att se på de vita pälsarna men det är där
isbj%C3%B6rn.jpg

:love: Vilken mysig bild!

Ja det har de visst tydligen...

i 25 minusgrader på natten skulle jag vilja ge fritt med mat men det går ej med en fjordhäst känner jag)ni?
Har en mkt lättfödd islänning och när det är så här kallt så får dom fri tillgång för att hålla värmen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka