Det här med FROST i pälsen, hur är det nu?!

Sv: Det här med FROST i pälsen, hur är det nu?!

När det är riktigt kallt kan min häst bli frostig, bla vid mankammen, vid svansen och örona (= där värmen går ut). Så länge det är varmare än femton minus blir han inte frostig där föränn han börjar röra på sej och då blir han det reltivt snabbt.
Men han fryser inte. Så han är tillrckligt varm i sej själv utan att förlora isoleringen i pälsen antar jag.

ett lätt täcke kan nog inte skada, mina småttingar har tjock och fin päls och går bara med sina uttvättade 10år gamla jacson täcken då det snöar mycket och snön smälter på dem. dvs när det inte är tillräckligt kallt. men de täckerna trucker inte ner pälsen ngt. testa med ett gammalt övergångs täcke med dålig stoppning^^ det borde hålla vätan borta men värmen från pällen inne.

Alla täcken trycker ner pälsen lite grann, alla fall den bästa pälsen som står rakt ut från kroppen. Dina täcken väger nog en del fast dom är gamla.

Nej det förstår jag. Som sagt, vissa hästar behöver täcke, andra inte.

Min får nästan fri tillgång nu kan man säga, han äter inte upp riktigt varje strå han kan hitta på natten så jag tolkar det som att han har gott om mat iaf delar av natten. Kan inte ge mer än de 16kg han äter per dag, men han får även halm...

Våra unghingstar som går ute på lösdrift med fri tillgång till stråfoder har ibland istappar i pälsen! Den som har längre vinterpäls har mer än den andre.

Ser rätt hemskt ut men de är väldigt varma inne vid huden båda två!

jag litar inte på min gamla ponnys päls, den är lång men inte ullig inne vid kroppen. så då blir det ett fleece täcke om det blåser mycket kallt eller om det snöar mycket. om gubben hade haft bättre tänder så hade jag hellre gett fritt med hö under natten(han spottar ut höet och då äter box kompisen(lättföd fång häst)upp det) men om det är mindre än -10 så blir det fleece täcke under natten också.

kl

Vill man göra ett test vad som är varmast med eller utan täcke är det lätt. Ta en vanlig utetermometer med sladd så är det bara att jämföra. Dock gäller det oklippta hästar och för att kunna jämföra så måste hästen vara utan täcke ett tag så pälsen funkar som den ska.

Exempel
-30 grader. 2 hästar, fri tillgång till mat. Båda har bra med päls.
Den ena hästen SER "varm och go" ut menads den andre är täckt med frost från topp till tå.

Varför?
Vad är det som händer när de blir så där frostig respektive inte frostig?
Fryser någon av dem? Vilken?

Få höra alla vetenskapliga utlägg

Hos vårt får hästarna rimfrost i pälsen om luften är mycket fuktig, vilket den har varit det senaste v-slutet då temperaturen stigit och sjunkit hejdlöst.

Tror den med frost på sig är varmast, när vi är ute o rider nu vid -10 grader o mer e både jag o häst frostiga efteråt.. iförsig fryser jag men vet att hästen jobbat o pullsat i snö så han e varm=) kanske bara gäller hästar hehe

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka