Det här med frågan "passar dessa raser mig?"

Is

Trådstartare
Ja hur gör man, folk frågar passar den här hunden mig?!
Man förklarar hur hunden bör vara enligt rasstandarden, och talar om att detta antagligen inte är hund som passar. Mest troliga scenario, man blir förklara som enbart negativ och sedan köper de hunden i alla fall verkar inte spela roll om det är irl eller här på buke som frågan ställs.

Får dem inte de svar dem vill ha tjurar dom ihop och hävdar alla möjliga ursäkter för att ändå införskaffa hunden men så varför frågar folk då?:banghead:

Senaste
En kvinna hör av sig och frågar vad jag anser om blandningen golden/labbe/bc och vad jag trodde det kunde bli för något. Jag tycker jag förklarar sakligt att golden och labbe är jakthundar och bc är en vallhundras så i värsta fall får en vallande fågelhund eller en bra gårdshund beroende på vad det är för hundar som faktiskt använts men att det med största sannolikhet blir en hund som kommer kräva psykiska och fysiska utmaningar dagligen.
Personen som ska köpa valpen har i familjen ett par älghundar som aldrig lämnar gården annat än på älgjakten och hon sa att hon absolut inte ville ha en till jakthund, hon vill ha en gårdshund som går att ha lös och som hon kan ha med någon gång.

Men med mitt svar var ja ju bara negativ och anti blandraser trots att jag tydligt skrev att jag vet ju inte hur individerna som parats är men.. så jaha hur svarar man på frågor som denna? Rycka på axlarna och se vad som händer eller hur får man folk att förstå att hundar har medfödda instinkter som inte alltid är så lätt att tämja.

Äh nu har jag spytt ur mig lite :yuck: bara smått irriterad :o

Sv: Det här med frågan "passar dessa raser mig?"

Klart de blir sura - man kritiserar ju dem.

Det enda man kan göra är väl att tipsa/upplysa om hur fel det kan bli.
Annars är det ju som du nämnt, det finns en rasstandard om hur det bör vara men sen är det inte säkert det blir så heller..det kan bli jättebra och det kan bli jättefel..i stort sett får väl folk i så fall upptäcka det själv tyvärr.

Om någon frågar mig om min åsikt ang blandras brukar jag mest förklara nackdelarna ur hälsomässig synpunkt.

Fast varför tas det egentligen som kritik? Visst, jag blir själv hellre sedd som en aktiv än en lat persobn, mem varför ska det ligga nån värdering i hur mmycket man aktiverar sin hund (så länge den får sina behov uppfyllda). Gäller ju bara att välja ras efter förutsättningar och mål.

Jag tror många tolkar det som "du klarar inte av en sån hund" istället för "du gör det onödigt jobbigt för dig själv och hunden med en sån ras".

Det är så som du beskrivit folk ser sig själva, eller vill se.

De har tittat på en ras - för att den ser fin ut men har aldrig ens tänkt tanken vilket arbete det kan innebära för dem för att det ska bli bra.

Personen/personerna jag har försökt upplysa när det hänt är för att jag känner personerna i fråga och vet hur deras liv ser ut. De har varit ganska lata om man får uttrycka det så och förväntar sig att det räcker med rastningspromenad i kvarteret och att hunden följer med på aktiviteter när det passar (typ någon gång i månaden längre tur i skogen) oavsett hund.
Kan jag förvarna personer jag känner för att de ska slippa problem gör jag gärna det.

De som jag förvarnat har altså inte tänkt välja ras efter förutsättning och mål och givetvis känner de sig kritiserade om någon talar om "en sån hund kommer inte att trivas med er/ni inte klara av att ha en sån ras".

Fast ibland kan folk tacka en också. Har en nära vän som ville ha bruksras men det blev en lämpligare typ av hund efter att jag bett henne fundera som har passat henne perfekt då hon nu inser hur mycket jobb det är att bara gå ut med hunden på promenader varje dag.

För mig ligger det stora värderingar i hur mycket man har tänkt sig aktivera sin hund och hur mycket man kan aktivera sin hund, dagligen inte ibland.

Ja jag har också avrått folk från brukshund och håller med om resonemanget. Det jag ifrågasätter är att det iblabd verkar anses "finare" med en mer krävande hund.

Så resonerar inte jag i alla fall.

Folk får ha vad för slags hund de vill, däremot tycker jag det inte är något märkligt med att ifrågasätta folks tilltänkta rasval.

Dock så tänker många också ang bruksraser att det är "finare", bara just för att ha dem..

Senast ändrad:

Får dem inte de svar dem vill ha tjurar dom ihop och hävdar alla möjliga ursäkter för att ändå införskaffa hunden men så varför frågar folk då?:banghead:

Mest vill man ha uppmärksamhet tror jag. Elda på sina egna drömmar om framtiden lite. Det är ju inte direkt ovanligt att trådar om "Passar denna rasen mig?" fortsätter; jag ska ju inte köpa den nu, men om 4-5 år när den andra hunden är gammal/jag har utbildat mig klart/fått barn/flyttat till ett annat land.

Om 4-5 år är det rimligt att tro att en del saker kan ha ändrat säg, såsom tid, intressen, familj mm, så att redan nu välja rasen man ska ha om fem år är nog mest dagdrömmeri. jag själv ägnar mig gärna åt liknande, fast med hus.

om man inte är beredd att höra svaret bör man inte ställa frågan tycker jag. Verkar ju bara onödigt att fråga om de ändå gör som de tänkt sig från början. Varför gör folk så? Jag förstår inte heller. Får läsa hela tråden så kanske jag blir klokare? :)

Jag tror många tolkar det som "du klarar inte av en sån hund" istället för "du gör det onödigt jobbigt för dig själv och hunden med en sån ras".

Det där tror jag också på, att folk tar det personligt istället för att det egentligen är en generell kommentar om själv blandnigen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 557
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 701
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 054
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd