Det här med försäkring.

K

knasigare

Blev lite fundersam när jag tänkte på det här med försäkringar, jag har en dyr försäkring på min häst, betalar galet mycket i månaden för att vara trygg ifall nånting händer. Men nu kom jag att tänka på det här med 20% rörlig självrisk, med andra ord om min häst behöver opereras för om man säger 100 000 så får jag endå betala 20000 plus utöver självrisken då. Jag skulle aldrig ha råd att lägga 20000.

Vad är det då för mening att jag har en så dyr försäkring om jag endå inte kommer ha råd om det blir sånna summor, hur skulle jag få ihop dom pengarna så fort tex? Visst om jag akutsäljer bilen eller liknande men då kan jag inte komma till stallet endå.

Självklart ska jag ha kvar försäkringen men jag har ju försäkringen för att slippa tänka på att jag inte har råd om det händer nåt.
Nu vet jag inte vilka skador eller operationer som skulle kosta såhär mycket men det händer väl att folk får betala sånna summor, vad de nu kan vara för skador.

Blev lite deppig bara för jag vill verkligen inte behöva ta bort hästen pga att jag inte skulle ha råd med självrisken, har folk alltid sånna här summor över till skador o sånt? Är de bara jag som inte har pengar?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med försäkring.

Jag kan bara hålla med dig i dina funderingar. Vad jag vet så är det här med rörlig självrisk ganska nytt, min gamla häst stod på klinik och opererades för runt 50 000 kronor och då betalade vi bara en fast självrisk (det hände 2005), men idag går det knappt (inte alls?) att välja fast självrisk och skulle det gå så lär ju premien ist bli vansinnigt hög.

Självklart borde man ha en buffert på kanske 20 000 kronor undanstoppad men det är ju inte alla som har det (inte jag iaf :angel: )

Ullis

Jag har bara livförsäkring på mina hästar.
Betalar aldrig mer en krona till något försäkringsbolag utöver det!

Hos veterinären får du i allafall betala hutlöst oavsett försäkring! Det finns så mycket kryphål för försäkringsbolagen att det inte lönar sig.
Slå ut försäkringskostnaden på hela hästens liv, du har betalat hästen flera gånger om i slutänden.
Nä, spara pengarna på ett sparkonto med bra ränta istället. Mycket bättre!!! ;)

Jag skulle inte kunna hosta upp 30 000:- för en operation t ex. Då skulle jag hellre skippa livärdet och ha hästarna enbart veterinärvårdsförsäkrade.

Jag håller med.
Skulle jag välja bort någonting av liv eller veterinärdelen så tar jag bort livdelen.

Sen undrar jag om man inte kan välja att ha 10% i rörlig självrisk. Premien blir så klart dyrare, men om det nu skulle gå illa så veterinärräkningen hamnade på 100 000:- så blir det "bara" 10 000 som du ska betala.

Jag anser mig inte ha mycket pengar och jag har inte hög inkomst, men jag har i alla fall ca 30 tusen sparade som jag inte rör i vanliga fall. Så ja, jag skulle kunna betala mina 20% som jag tror jag har på min vet. vård till hästen. Det är pengar jag sparat ihop under lååång tid och pengar som jag verkligen vill ha kvar på kontot som en säkerhet.

Jag skulle aldrig drömma om att ta bort vetvårdsförsärkingen på mina hästar. Hundra gånger hellre ta bort liv!
Har en häst som varit skadad sen maj nu och gjort över 10 besök på klinik sedan dess. Har plötsligt blivit skrämmande medveten om VARFÖR man betalar de där försäkringarna månad efter månad. Har en rörlig självrisk men tycker att man måste räkna med oväntade utgifter när man har häst. Har nog lagt närmare 20.000 kr ur egen ficka under de här tiden (plus resekostnader, sjukbeslag, mediciner etc). Och då jobbar jag som hästskötare för 5000 kr i månaden... Har fått ta av alla mina sparpengar och gräva i varenda ficka. Det har inte ens varit i närheten av lätt. Som ngn skrev, man borde ha en reservbudget ... om man hade haft råd att spara ihop till en sådan!

Men jag måste säga att jag inte haft ett enda problem med mitt försäkringsbolag. Väntade mig nästan att behöva bråka med dem, man har ju hört alla historier, men nej, de har betalat allt de ska betala utan minsta omständighet.

ja förstår dig ja skulle aldrig ha råd med 20% om de va så mycket,. ja har dock fast självrisk på 1900:- o då har ja 100.000 i vet vård och 30.000 i liv.

Min sambos häst är försäkrad för 50 000 vet och liv. Han köpte henne för 40 000 och betalar 10 000 om året för försäkringen.. På 4 år har han betalt henne en gång till.. Har samma bolag som dig så vi har samma självrisk.. Som sagt det blir mkt pengar om hästen skulle skada sig. Av mina är en försäkrad och det pga att jag nyligen köpt henne så behöll då den gamla försäkringen. Jag lägger undan pengar istället varje månad så jag har att betala ev. vet. Jag har lagt ca 5000 i vet. kostnader utöver vaccinationer under de år jag har haft häst.. Vill inte tänka på ens hur mkt pengar det blivit till försäkringspremier.. Har hört många kommentarer om hur "oansvarigt" det är att inte ha hästarna försäkrade, men jag begriper inte varför. Jag har ju råd att betala vet ändå tack vare mina sparade pengar under alla år, och det utan att behöva diskutera med försäkringsbolaget om vad som egentligen ingår i försäkringen och vad det inte täcker..

Då får du väl helt enkelt bestämma dig för hur mycket du har råd att lägga ur egen ficka och sen inte behandla hästen för mer än upp till den summan plus det som försäkringsbolaget ersätter. Tex kan du betala 10000kr själv med en självrisk på 2000 + 20% så blir summan du kan behandla för knappt 50000kr (din del på 50' blir då 2000kr + 20% av 48000, dvs 11600kr).

Om det är det du känner är ditt maxtak att lägga själv så kan du ju lika gärna ha en lägre vetvård (då du ändå inte kan betala mer självrisk än så) och därmed också sänka premierna.

Allmönnt: Förstår inte varför så många "skyller" på försäkringsbolagen när det trots allt är man själv som är ytterst ansvarig för sin hästs hälsa och dess behandlingar. Man får helt enkelt rätta sig efter sin ekonomi och har man inte pengar och är medveten om det så är man också medveten om vad konsekvensen måste bli när man inte har råd att behandla.
Försäkringsbolagen erbjuder en möjlighet att hjälpa en, till fastställda villkor, antingen tar man del av dem och anser att de är bättre än att klara allt helt själv när det väl gäller, eller så skiter man i det och får då också ta konsekvensen. Vilket man gör spelar inte så stor roll, bara man är medveten om vad valet man gör innebär.

Jag tycker det är så synd bara för jag betalar riktigt mycket i månaden i försäkring nu, har gjort detta i många år nu utan att ha behövt använda den, och om det nu skulle gå så illa att det blir så dyra behandlingar så står jag endå där och inte har råd, trodde hela försäkringsgrejen va till för att man ska slippa ha flera tusentals kronor på banken sparade för jag kan omöjligt hur mycket jag än vill spara ihop till så mycket pengar.

Hade jag nu inte betalat till försäkringen och haft en väligt låg vet.vård och sparat dom pengarna istället hade jag haft väldigt mycket pengar nu och antagligen haft råd med en dyrare behandling än vad jag har råd med nu när jag betalat försäkringen.

Nu skulle jag ju göra vad som helst för att ha råd med behandlingen endå oavsett, hade sålt hela livet för att ha råd för hästen betyder allt för mej, just därför jag har honom försäkrad för såpass mycket så att jag skulle slippa tänka på pengarna om de skulle hända något.

Tycker endå det är lite dåligt att man måste betala såpass mycket, då måste man i princip vara hur rik som helst för att kunna ha djur. Visst lägger jag undan 100kr i månaden till hästen för de är de jag har råd med men det tar ju lång lång lång tid att få ihop såpass mycket pengar att man skulle haft råd att behandla.
Låter ju dumt att man betalat tokdyr försäkring under flera år och pga de inte råd att behandla hästen.

Jag har inte ens tänkt på de här med den rörliga förren nu när hunden blev inlagd en natt, då kom jag på hur dyrt de faktiskt blir om hästen skulle behöva nåt. Förstår bara inte riktigt vitsen med en dyr försäkring längre. När jag började med denna försäkringen var det inte någon rörlig vad jag kommer ihåg iallafall. Är väl därför jag inte tänkt på de.

Rörigt det blev nu kanske.

Jag vet inte vad som är oansvarigt längre, jag har ju tex inte råd att behandla hästen om det händer nåt allvarligt pga att jag betalat försäkringen, då hade de ju vart långt mer ansvarigt att sparat dom pengarna för då skulle jag antagligen ha råd nu och ha mycket pengar sparade för sånna extrema summor.

Men jag är för feg nu att ta bort någon försäkring för nu har jag ju nästan ingenting och det får bara inte hända nåt så det blir så dyrt helt enkelt. Försäkringen jag har nu är jättebra för "småsummor", som när vi åkte flera gånger för UL tex, och medicinen så kostade ju inte den nånting, de hade tex blivit väldigt dyrt för mej utan försäkringen.

Det är ju ingen skillnad mot en bilförsäkring. Där är tom sämre villkor än för djur. Djurförsäkringar har BRA villkor.

Försäkringen är inte till för att man ska kunna avsäga allt ekonomiskt ansvar om det händer något, utan en hjälp, se det som sparande om du så vill. För att ha den hjälpen direkt efter karenstiden slut så betalar man för det. Du hade alltså fått 100000 från försäkringbolaget utan knussel (mer eller mindre beroende på skada) trots att du bara haft hästen försäkrad i en månad. Hade du då kunnat lägga de pengarna om du inte haft den försäkrad? Det är ju lätt idag efter kanske fem skadefria år och 30-40000 i premier senare säga att "om jag ändå hade sparat istället" men vad hade du gjort en månad, tre månader, ett år efter att du valde bort att teckna försäkringen och istället bestämt dig för att lägga undan och något då hade hänt?

Nu vet jag inte hur mycket en dyr premie är för dig men jag har haft fyra enklare veterinärbesök för en infektion och lite knackighet nu under hösten. När jag räknade ihop vad försäkringsbolaget ersatt mig så är det runt 12000kr, dvs drygt helårspremien för berörd häst ihop med ytterliggare en häst. Jag är väldigt tacksam för att inte ha behövt lägga ut 15000kr själv med kort varsel utan enbart 3000kr.

Senast ändrad:

Men jag är för feg nu att ta bort någon försäkring för nu har jag ju nästan ingenting och det får bara inte hända nåt så det blir så dyrt helt enkelt. Försäkringen jag har nu är jättebra för "småsummor", som när vi åkte flera gånger för UL tex, och medicinen så kostade ju inte den nånting, de hade tex blivit väldigt dyrt för mej utan försäkringen.

Hade du "något", pengar, när du tecknade/tog över försäkringen då? Stod du inte i samma ekonomiska läge då, inget direkt sparat om något skulle hända eller har du betalat premien med dina tidigare sparade pengar som nu är noll på grund av det?

Har du räknat ihop hur mycket du fått ersatt av försäkringsbolaget vid de de där ultraljuden och för medicinen? Troligtvis mer än du tror, pengar som du hade varit tvungen att ta av de sparade, om du valt att inte teckna försäkring och lagt undan istället. Så du kanske hade varit nere på noll igen eller åtminstone minskat en hel del.

Jag försöker inte "dumförklara" dig utan vill bara visa på vad alternativen hade varit. Tyvärr är allt för få inte medvetna om det utan tycker bara försäkringbolagen är "dumma" som inte betalar allt när de har så "dyra" premier. Säger inget om de som väljer bort försäkring, kan säkert vara intressant alternativ om man tycker sig ha friska hästar och är medveten om konsekvenserna och de eventuella val man behöver göra vid en skada.

Försäkringen hade hästen när jag köpte honom, tog bara över den och de va ju en bra försäkring. Jag hade inte några sparade pengar direkt då heller just därför jag har försäkringen.
När vi åkte in och gjorde UL 6 ggr under 5 månader så gick det väl på runt 6000kr alltihop som hade med skadan att göra, transporten va inte dyr och medicinen va ju inte heller särskillt dyr men den tog ju försäkringen också, detta va endå för runt 4 årsen nu. Så det är ett tagsen.

Jag vet riskerna med att inte ha hästen försäkrad det är därför jag inte har honom oförsäkrad ifall det skulle hända saker direkt efter varandra så man inte hunnit spara ihop någonting, och som sagt så är försäkringen bra när det gäller småsummor, när man har råd med självrisken. Men det är ju dessa höga summor jag blev orolig för för dom har jag ju inte råd med.

Jag är annars nöjd med försäkringen så sätt, tycker bara att den är så dyr, va bättre när det va fast självrisk. Jag betalar endå uppåt 16000 per år för försäkringen och det är väldigt mycket pengar för mej.
Men skulle ju aldrig ta bort den, det är jag för feg för, för om det händer något mindre som inte kanske kostar över 100 000 så är den ju bra att ha, och om det skulle hända nåt så det blir så höga kostnader får jag väl fixa de på något sätt iallafall, skulle ju inte ha något val.

Nu finns det ju försäkringsbolag som fortfarande har fasta självrisker. Så man kan ju byta (även om det inte alltid är tillrådligt om man ahr skadehistorik bakåt).

Jag betalade tidigare en herrans massa pengar på försäkringen så nu när jag tillverkade en egen fölunge så valde jag att ha en symbolisk livdel (5000 kr) och utökad vetrinärvård med fast självrisk.
Den är nästan löjligt billig!

Fast varför tecknade du just den försäkringen? Eller tog du över en försäkring och det bolaget erbjöd/erbjuder inte fast självrisk?

Jag har fast självrisk till båda, just för att alltid ha råd.

Det kostade för fblstoet 9000 kr/år, men det krävs inte mycket för att det ska ha lönat sig. En vecka på klinik för observation för ett lednära litet sår = 9000 kr. Två hältutredningar. En kolik och ett sår som måste sys på jourtid. Osv.

Sen finns det mycket ICKE LIVSHOTANDE som kan dra iväg våldsamt, t ex när mitt arabsto fick operera bort en ink på ögonlocket. Första svängen gick på 30 000 kr, sen krävdes en operation till, 15 000 kr, och det skulle krävts en tredje för minst 15 000 kr till. Och då är alla återbesök, behandling av hornhinnesår, medicin (när det var som värst droppades öga 12 ggr/dygn, med tre olika grejer..) inte medräknade, gick på åtskilliga tusenlappar det med.

Men hur man har råd om man har rörlig självrisk. Jag har varit i sitsen när jag stått med en direktreglerad räkning där min del att betala var 10 000 kr lite drygt. Då hade jag sparat, idag är sparkontot tomt. Men jag har ett kreditkort med 20 K i kredit, jag kan låna dem av pappa eller ta ett banklån t ex.

Har man verkigen inte råd får man ju hosta upp de pengar det kostar att avliva helt enkelt, men jag skulle inte vilja ha häst i den situationen, dvs jag ser till att jag kan låna pengarna.

Sen, även med fast självrisk, så finns det ju alltid en gräns för när man inte har råd. När försäkringen slår i taket, när försäkringen ersatt till maxtak och något händer. Jag skulle kunna skaka fram 20 över taket, men inte 50 t ex. Men så är det för de flesta, och där handlar det väl eg mycket om häst, prognos och kostnad. När det blir sådär extremt dyrt är prognosen oftast dålig dock.

At spara istället för att ha försäkring fungerar bara om inget händer i X år. När du har en kostsam skada/sjukdom år ett är det kört, så det är inget jag skulle våga prova även om jag ibland betalt extremt mkt i premie och sällan eller aldrig utnyttjat försäkringen. Å andra sidan har jag med andra hästar år efter år fått mer än premien tillbaka.

Men jag har inte försäkring för att 'tjäna pengar', utan för att vara säker på att i allt utom vissa väldigt extrema fall inte behöva fundera på om jag har råd. Därför har jag valt fast självrisk. Om den tas bort så är vi tillbaka på hur det varit i många år, jag har inte pengarna men kan låna dem och få fram dem om det är en räkning på 20 000 kr..

Senast ändrad:

Nu finns det ju försäkringsbolag som fortfarande har fasta självrisker. Så man kan ju byta (även om det inte alltid är tillrådligt om man ahr skadehistorik bakåt).

Jag betalade tidigare en herrans massa pengar på försäkringen så nu när jag tillverkade en egen fölunge så valde jag att ha en symbolisk livdel (5000 kr) och utökad vetrinärvård med fast självrisk.
Den är nästan löjligt billig!

Nu vet jag inte vad du anser som löjligt billig iofs, men för vissa raser blir det tyvärr DYRT även om man håller livvärdet lågt.

I agria, sista året innan fast självrisk rök, kostade mitt fblsto med 15 000 i liv och maxad vetvård med fast självrisk över 9 000 kr/år... :eek:

Nuvarande fblkille är likadant försäkrad, men i IF, dvs lite sämre skydd, han försäkring kostar knappt 5000 kr/år (kan bli dyrare eller billigare beroende på om han har skadeuttag eller skadefria år)

Welshen däremot står i 10 K i liv och maxad vetvård med fast självrisk i Sveland. Betydligt sämre skydd än IF iom att medicin etc ej ingår. Men det kostar 1800 kr/år, och han hade varit BILLIG i IF med.

Så, med 'fel' ras blir det svindyrt hur man än beter sig, då även veterinärvården är DYR för dem premiemässigt.

Men generellt gör jag som dig, håller nere liv för att kunna maxa vetvården men ändå få en hanterbar premie. En ny häst sparar man snabbt ihop till om så är och man får ta bort den första, det är värre att på en kvart spara ihop till en skyhög veträkning,

Fast varför tecknade du just den försäkringen? Eller tog du över en försäkring och det bolaget erbjöd/erbjuder inte fast självrisk?
Det va fast självrisk förut, det är nu detta året dom ändrade på de. Hade aldrig nu valt en sånhär dyr försäkring när det inte ens är fast självrisk men nu vill jag ju inte byta, är som sagt väldigt nöjd med försäkringsbolaget endå.

Du ska inte byta heller om du inte är 250% säker på att hästen är kärnfrisk och helt utan defekter.

Men, vad har du för livvärde? Att sänka livvärdet och få lägre premie gör ju att du kan spara. Med lite tur går det tillräckligt länge för du ska få ihop en buffert? Du betalar 16 000 kr/år nu, om du sänker liv så du får ner det till 8 000 kr/år så har du 8 K/år du kan spara till 'veterinärbuffert'?

Annars, har du möjlighet att skaffa ett kreditkort eller låna?

Nu vet jag inte vad du anser som löjligt billig iofs, men för vissa raser blir det tyvärr DYRT även om man håller livvärdet lågt.

Min premie på ett halvblodsföl, 5000 i liv, utökad vetrinärvård och fast självrisk gick på under 2000/år (vid 3-års ålder har jag för mig att de höjer premien). Jämförbara försäkringar på andra bolag kostade kring 3500/år

Det tycker jag är löjligt billigt jämfört med min förra försäkring på vuxet halvblod, 60.000 i liv, utökad vetrinärvård, rörlig självrisk (då de ändrade från fast) gick på drygt 10.000/år.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 087
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 383
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar