Det här med försäkring.

Sv: Det här med försäkring.

Jösses va mycket pengar för en försäkring. Jag har alla mina hästar försäkrade, men till ett lågt livbelopp och egentligen bara för att få vet.vård. det går inte på så mycket ens ihop tror jag.
Se över det hela och fundera på risktagandet, för det är ett risktagande att äga en häst. Första året kan jag ta en försäkring för att se om det är en "drullhäst" som råkar ut för saker eller ej, så kan jag reglera ner försäkringen sedan.
Om du nu tex halverar kostnaden så bör du ha råd att lägga undan 8 tusen varje år istället. Och det är det som är problemet tror jag, att verkligen lägga undan pengarna och inte använda dem.
I år har jag utnyttjat försäkringen på två hästar för första gången på MÅNGa år, men det dras ju mycket innan man får kosing tillbaka, medicin osv, så jag har då inte fått så mycket tillbaka.

Jag har alltid fått pengarna direkt med direktreglering och det har alltid funkat dom gånger jag använt den. Så bra är den och jag är nöjd. Har aldrig behövt ligga ute med pengar.

Det här med livförsäkringen har jag tänkt många gånger att jag kanske kan sänka den eller kanske tillome inte ha någon direkt men det går inte, jag måste ha den. Om något skulle hända att jag fick ta bort hästen så skulle jag aldrig ha råd att köpa en ny häst, tråkigt att behöva tänka så men jag måste. Det kan ju vara så också att jag aldrig behöver ta bort hästen och då spara dom pengarna men jag vågar inte riskera något.

Det enda är helt enkelt att hoppas att det inte kommer hända något så att det inte kommer upp i kostnader runt 100 000 och uppåt, under den summan kan jag nog på något sätt få ihop det, får låna av andra och liknande. Det ordnar sej säkert för det måste de även ifall det blir svårt. Men över den summan blir de svårare. Får hoppas att inget händer helt enkelt.

Om du måste ta bort hästen utan att prova behandla, för du inte har råd att behandla, kan det innebära att du inte får ut livsumman. Bara en varning.

Sen, en häst kostar ju minst 3000 kr i månade, oftast betydligt mer. På 10 månader har man då minst 30 000 kr. Är det inte bättre sänka livvärdet (och därmed premien) med de 30 K (eller 50 eller vad det nu blir med månadskostnad ggr 10), vara SÄKER på att ha råd att behandla hästen, och i 'värsta fall' få spara i 10 månader innan man kan köpa en ny häst?

Jag kommer endå inte att vara säker på att kunna behandla hästen, skadan kan lika gärna komma dagen efter jag ändrat försäkringen. Så så kan man ju alltid tänka men endå. Det kan hända. Och som sagt så går det ju på något sätt alltid att få ihop pengar även om det blir svårt ett tag. Men jag är lite för feg för att ändra försäkringen.

Livförsäkringen är inte särskillt hög ens nu nämligen, så sänker jag den så kommer jag endå inte har mycket pengar över om det skulle hända något.

Det är en ganska så liten summa det blir, och hästar är ju inte direkt billiga. Att för mej spara ca 3000 i månaden funkar inte. Jag lever redan på ingenting nu, lägger varenda krona jag har på hästen. Så ska jag leva som jag gör nu men utan hästen så skulle jag gå under. Det är inget liv. Då får jag sluta leva i några år för att spara ihop pengarna.

Det är bara att hoppas att dom skaffar fast självrisk igen nångång och att det inte händer något under den tiden det är rörlig. Eller att det iallafall inte händer något dyrt.

Senast ändrad av en moderator:

Då förstår jag, fast då förstår jag inte varför du skrev tråden dock, jag tolkade den på annat vis från början, att du var bekymrad för hur du skulle lösa det.

=)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 087
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 383
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar