Det här med foder....

amalia

Trådstartare
Vi har två äldre katter som ätit torrfoder (bilanx) i hela sitt liv, nu på senare tid seniorvariant. Upplever nu att de har svårt att tillgodose sig näring från torrfodret, hetsäter och kräks upp foder som inte är tuggat ordentligt. Sett råd om att man kan fodra på en bricka och vi har provat det i någon dag ännu så det är väl kanske för tidigt för en utvärdering.

Men funderade lite över om det är positivt att byta över till ett bra våtfoder (i så fall vilket märke/märken är bra?) Eller finns risken att magarna deras sabbas ordentligt i och med att de aldrig ätit våtfoder?

Har varit i kontakt med veterinär och risken finns ju förstås att kräkningarna beror på annat än hetsätning då det är en relativt ny företeelse. Katterna är såpass gamla så att det känns sådär att börja utreda dem med massor av prover etc. Den äldre av dem börjar visa andra ålderstecken såsom sämre syn, sover mycket mer, uppvisar lite stelhet men som inte verkar hindra henne eller generera smärta och en viss form av demens (verkar glömma att vi nyss hällt upp mat och går och skriker för att få ny/mer mat). Utöver det är hon hyffsat pigg ändå. Den andra är pigg men kräks även hon. De har alltid haft fri tillgång till mat och vatten och tidigare fungerat bra på det.

Så ni som har erfarenhet och kunskap. Kan det vara värt att prova ett våtfoder eller blir det svårt för deras magar att ställa om sig?

Våtfoder är väl egentligen det bästa! Jag ger mina morgon och kväll och den största katten äter hälften så mycket torrfoder nu jämfört med innan. Den lilla blir som galen varje gång man ger dom nytt, hon föredrar vått framför torrt.

Mjau på burk ger jag och många andra, jag ger kött/kalkon/kyckling eftersom fisk inte är bra. (Har jag för mig?)

Fasa in det långsamt bara, annars är risken att det sprutar ur dom med tanke på den höga vattenhalten.

Har givit min katt mer blöt mat nu efter lite urinvägsproblem. Men han gjorde som dina katter åk och kräktes tidigare och det blev mycket bättre när vi bytte torrfoder. Nu har ger vi mer blöt foder än torrfoder.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 589
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka