Det här med finporslin...

Sv: Det här med finporslin...

Jag antar att finporslinet har dött ut nu. Eller?

Under hela min uppväxt (sen 80-talist) har jag fått dras med födelsedagspresenter och julklappar i form av delar av en servis och bestick till denna.

Jag trodde inte att det förekom i din generation!

Bland mina kompisar (jag är född vid mitten av sextiotalet) var jag nog en av mycket få (tjejer) som slapp sådana presenter under uppväxten. Min mamma tyckte att det var gammaldags att samla porslin på det där sättet - som om man samlade till sin dotters brudkista, ungefär. (Jag känner heller ingen kille som fått porslin på det sättet. Vet inte om de skulle äta direkt ur förpackningarna eller vad man tänkte sig?)

Jag skulle ha bliit rätt irriterad om äldre släktingar gett sådant till mina barn (som är ungefär i din ålder), och min mamma skulle ha blivit rasande om äldre släktingar hade gett sådant till mig.

Dessutom ändras ju "modet" eller vad man ska kalla det, även när det gäller porslin. Jag förstår verkligen om du känner dig helt främmande för det där porslinet du har fått. Jag skulle inte heller kunna duka med porslin i den stilen.

Har du kollat Blocket etc om det verkar finnas intresse för att köpa det?

Alla mina kusiner och en hel del kompisar föll offer för detta fenomen så det fick kanske en comeback -80 nångång. Lillebror har en vidrig servis med stora målade blad och björnbär på, så jag kom rätt lindrigt undan i jämförelse med honom.

Philosophia: Tack för länken! Jag ska kolla runt lite, det vore ju onekligen väl behövda pengar (behöver en ny sadel...) om mina delar nu kan vara värda något. Jag ska tydligen ha mer någonstans, det jag hittade nu var kaffekoppar, fat och asietter.

Så här ser det ut...
30861916.jpg

Jag har precis plockat bort alla mina tråkiga ikeatallrikar(som finns i vartannat kök) och använder mitt finporslin till vardags. :love:Varvar med loppisfyndat engelskt porslin.

Men det är så jag vill känna! Att man ska vilja använda det, alltid. Har jättemysiga gamla Höganäs-tallrikar som jag använder för jämnan.
Nu är ju det kanske mer vardagsservis från början, men det är ändå inte billigt ikeaporslin som alla har.

Likaså har jag 3 stycken jättevackra (enligt mig) kinesiska tekoppar som gammelmorfar tog hem till Finland på 30-talet som jag använder ofta, med viss försiktighet dock då de nästan är genomskinliga i porslinet. :love:

Ja har fått i många år fina italla glas som heter kooura eller något åt det hållet. Har lagt dom inpackad i källaren. Har till och med haft en del glas ute med stitt blommor i hopp om att det skall blåsa:angel: Man har nu funderingar på att sätta ut dom på annons. Har bara flyttat med mig dom.

Jag har inte fått något porslin som liten, däremot fick jag en när jag tog studenten. Vitt porslin med blå blommor på från fyrklövern.
Har hur mycket delar som helst och de "vanliga", dvs flata och djupa tallrikar, assietter och temuggar används som vardagsporslin. Mamma har en finservis som bara används vid födelsedagar, jul och större middagar men personligen tycker jag det är tråkigt. Jag tycker om min servis och vill gärna visa att jag har den. Därför använder vi den. De flesta "större" finserviser har ju kompletteringsgaranti. Jag har 10 år minst på min och därför tycker jag det spelar mindre roll om något skulle gå sönder. Någon tallrik och någon mugg har blivit kantstött, men det visar ju bara att det är användt och älskat. :)

Om du inte känner någon samhörighet med ditt porslin, sälj det! Någon annan kanske kommer älska och vårda det ömt!

Du kan säkert få en bra slant på tradera eller blocket istället för att den ska stå och samla damm!

Jag har fått delar till Blå Blomster (kunglig dansk) av äldre släktingar på födelsedagar och julaftnar under min uppväxt. Jag fick välja själv vilken servis jag ville ha i 7 års åldern och gillar fortfarande mitt val skarpt även fast det hade suttit fint med helblont Musselmalet också....:p

Nu gillade jag att få mina koppar och jag tycker fortfarande att det är coolt att kunna duka med den vid festligare tillfällen. Mina servisdelar var inga "istället för" presenter utan kompletterade "vanliga" presenter.

Så gillar du inte din servis, hiva den vidare! Någon annan gillar den antagligen skarpt.

Tycker detta låter väldigt gammaldags! Jag är född på 50-talet men aldrig att mina föräldrar (som var gamla när de fick mig...) skulle gett mig "fin"-grejor.

Jag säger som några andra - SÄLJ det. Kan ge sköna slantar.

För egen del älskar jag vackra vardagsting. Jag har en del silver men det använder jag. Mina vardagstallrikar är en ganska dyr Rörstrandsserie. Jag kompletterar emellanåt när jag får en slant över.

De saker jag har vill jag glädjas åt varje dag och använder dem därför.

aldrig att jag skulle ha något undanstoppat som var för fint för att ens ta fram.:eek:

Exet däremot fick en servis som arvegods och den var så "fin" att han inte ens var betrodd att ta med den när han flyttade hemifrån. Den står antagligen nedpackad någonstans fortfarande. Den var så "fin" att jag aldrig ens sett den :D

kl

Min dotter är född 2004 och får sånt av sin morbror... jag tycker det är kul! Hon får en snygg servis, sen om hon inte vill ha det som vuxen - so what? Själv fick jag silverskedar vilka jag aldrig använder. Jag hade varit glad om jag fått en riktig kaffeservis! Jag fick lite annat grejs som jag absolut använt (t ex dyra kristallglas som jag dricker ur just nu) så ingen kritik mot mina föräldrar.

Som ngn skrev ovan, varför ska man spara så mycket på "finporslin"? Visst, det är dyrbart, men vi dricker vin ur 250:- ++ glas flera vardagar i veckan och mår bara bra av det :p. Glasen gör sig bäst i bruk och inte i skåp.

kl

jag har fått både porslin och silver och kristallglas och jag fullkomligt älskar det. Jag dukar gärna med det när det är "fint". Sen har jag köpt på mig lite andra serviser också...

Jag vägrade välja servis när det blev aktuellt - därför slapp jag dessa tråkiga paket. Som kompensation fick jag frottehanddukar. Skitkul att som cowboytokig 11-åring m hovkrats o böcker på önskelistan får rosa handdukar. Nu 30 år senare är handdukarna nästan utslitna - det var bra att slippa lägga pengar på sånt när man flyttade hemifrån. Tyvärr tyckte min mamma att jag var tvungen att ha en servis när jag fick eget så hon köpte en väl använd på auktion, mönstret var väl ok men tallrikarna är STORA och den tillhörande soppterrinen rymmer nog 5 L. Den servisen står på vinden.
Vi använder makens Gröna Anna - delvis arvegods - den håller för allt, går att komplettera och duger till frukost såväl som julmiddag.
Jag tror att man blir mer välvilligt inställd till finporslin m åren - nu när mamma flyttade till mindre lägenhet så tog jag hennes ena kaffeservis (hon hade 4 st). Kanske kommer jag tom att använda den..

kl

Min dotter är född 2004 och får sånt av sin morbror... jag tycker det är kul! Hon får en snygg servis, sen om hon inte vill ha det som vuxen - so what? Själv fick jag silverskedar vilka jag aldrig använder. Jag hade varit glad om jag fått en riktig kaffeservis! Jag fick lite annat grejs som jag absolut använt (t ex dyra kristallglas som jag dricker ur just nu) så ingen kritik mot mina föräldrar.

Som ngn skrev ovan, varför ska man spara så mycket på "finporslin"? Visst, det är dyrbart, men vi dricker vin ur 250:- ++ glas flera vardagar i veckan och mår bara bra av det :p. Glasen gör sig bäst i bruk och inte i skåp.

Problemet är ju inte att det är dyrt, utan att de är FULT. Jag har en Rosenthal-servis som jag måste betala för att magasinera. Den får absolut inte plats i något av de lägenhetskök jag haft, jag skulle aldrig ställa det på bordet i en modern omgivning, och det har spenderats massa onödiga pengar för att jag ska "ha" allt det där. En skeppshultpanna och en professionellt knivset hade varit en mycket bättre investering...

Min servis finns kvar för att jag hela min uppväxt har blivit itutad att jag ska vara jättetacksam för att farmor/mormor och annan släkt velat ge mig så dyyyra presenter, och någonstans i mitt bakhuvud har jag hoppats att jag kanske ska skaffa mig någon shabby chic kolonistuga eller liknande där det kan passa in.

Problemet är ju inte att det är dyrt, utan att de är FULT. Jag har en Rosenthal-servis som jag måste betala för att magasinera. Den får absolut inte plats i något av de lägenhetskök jag haft, jag skulle aldrig ställa det på bordet i en modern omgivning, och det har spenderats massa onödiga pengar för att jag ska "ha" allt det där. En skeppshultpanna och en professionellt knivset hade varit en mycket bättre investering...

Min servis finns kvar för att jag hela min uppväxt har blivit itutad att jag ska vara jättetacksam för att farmor/mormor och annan släkt velat ge mig så dyyyra presenter, och någonstans i mitt bakhuvud har jag hoppats att jag kanske ska skaffa mig någon shabby chic kolonistuga eller liknande där det kan passa in.

Jamen exakt!
Jag har inget emot att använda dyrare serviser, glas eller bestick till vardags, men det har ju inte med det att göra.

Pratade lite med mormor idag om att sälja porslinet och hon tyckte att om det kunde bidra lite till en dressyrsadel så var det jättebra. Tur att hon också är hästmänniska. ;)

Det blir väl att tradera det helt enkelt, och hoppas på lite slantar.

Och alla ni som fick serviser som ni tycker om kan jag bara säga grattis till, då har det ju varit väl investerade pengar.

kl

Min dotter är född 2004 och får sånt av sin morbror... jag tycker det är kul! Hon får en snygg servis, sen om hon inte vill ha det som vuxen - so what?

Men då är det ju ingen stor grej om flickan inte skulle tycka om sakerna, jag har alltid varit tvungen att tycka att det är toppenpresenter som verkligen är något att vara riktigt tacksam för.

Inget so what? i min släkt inte.

Jag har fått silverskedar av mormor. Idag kostade de över 500:- styck (nya) såg jag förra veckan :)

Men det är ju bara en liten ask, inget större besvär att släpa runt på.

Sen har jag fått en kaffeservis som jag själv ville ha. Men jag använder den aldrig :crazy: Den är tråkigare att flytta runt på. Men men... Syrran fick finporslin som du fått, men hon ville ju det själv så! Hon använder det till vardags! Jag skulle lätt använda ditt proslin till vardags. Jag tycker att det är fint och jag skulle köra det i maskin :angel:

är oxå en 80 talist, från den tidigare halvan :)

sen 13-14 års ålder har min mamma sammlat en servis åt mig, lite "finare" arabias vita (kommer ej på vad den heter) stilren och snygg. har till 6 pers. mest står de i skåpet o sammlar damm, men ibland till tex helgen så dukar ja fram med den åt mig själv.

sen köpte jag nog en billig vardagsservis när ja flyttade hemmifrån, som håller än idag.

Jag är porslinsfreak, men just därför hade jag inte gillat att någon annan valt serie åt mig.

Jag gissar att jag är lika gammal som du ungefär och har aldrig blivit påtvingad att samla porslin. När jag var omkring 15 bestämde jag mig själv att jag ville ha Höganäs Collection och dessutom att jag inte ville ha en av färgerna utan 6 färger med två av varje (dvs två ljusgröna assietter, två mörkgröna osv). Jag älskar fortfarande det porslinet och använder det varje dag.

Har fått massor av porslin av mina och sambons släktingar. Jag gillar att ha en finservis och tycker att de ska användas så ofta som möjligt.

Jag är också född på 80-talet och har både porslin och bestick. Besticken har jag dock önskat mig själv så de är jag glad för och de skall användas så fort jag flyttar hemifrån, men jag kommer ha de till vardags. Porslinet är fint, jag fick själv välja motivet av ett par alternativ när jag var i 10 års åldern. Dock har jag ju inte så mycket ännu och det är fasligt dyrt så det är inget jag skulle komplettera själv i några direkta mängder, så det känns inte speciellt användbart i dagens läge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka