Det här med ensamhetsträning

Bubble

Trådstartare
Inser att det är väldigt individuellt men när klarade era hundar att vara ensamma ett längre tag? 1 timme? 3-4 timmar?

Jag har två hundar men känner mig ändå inte helt säker på detta. Äldsta hunden är en omplacering som redan var van att vara själv när han kom till mig (2år). Yngsta hunden hade vi jätteproblem med att ensamträna. I början glömdes det tyvärr bort lite för mycket då jag var hemma nästan 6 månader. Började om och träna igen då han hade kraftig separationsångest. Efter mycket tränande och minimala ökningar av tiden var det väl först när han var 1 1/2 år som han klarade lite kortare stunder (1-2 timmar) och efter 3 år (!) och ännu mer träning som han nu är trygg att lämna 3-4 timmar hemma ibland då det behövs..

Men om "allt går som det ska" när kan man "räkna med" att kunna lämna sin hund själv ett par timmar? :)

Jag "glomde" ocksa bort att ensamhets trana min lilla rottis tjej. Vi var pa husvagns resa igenom bade USA och Canada i over ett halvar ... sa hon var 10 manader nar hon kom hem igen. Tursamt for mig sa alskar hon sin bur. Dar ar hon trygg och mar bra. Far hon vara i buren kan jag lamna henne hur lange som helst ... men hon kan fortfarande som 2 aring inte vara ensam ute i huset, da ater hon upp inredningen (och skulle aterigen behova aka till vet sjukhuset for magen:arghh:).

Se till att hunden har en trygg plats, en filt eller mysig badd, dar du sager till att han ska ga och lagga sig en stund under dagen medan du ar hemma. (jag skulle nog kora flera ganger om dagen, korta stunder) Sag sedan till att han gar och lagger sig nar du gar ut och kom in omedelbart igen ... och nasta gang nar du ar kvar hemma igen.

Tack för svar och tips! Just det buren gillade min också, hade den stående i hallen så kröp han ofta självmant in i den så antar att han kände sig trygg där.

När/om det blir en till hund framöver vill jag gärna göra mer rätt från början så det förhoppningsvis går fortare att få hunden trygg.

Min yngsta kom till mig direkt från uppfödaren när hon var 4 månader, nu vid 7 månaders ålder är hon utan problem ensam 4 timmar, skulle säkert kunna vara ensam ännu längre. Hon har varit väldigt enkel att ensamhetsträna ända från början. Tollaren som nu är 15 månader var lite besvärligare, hon hade sönder en del saker men klarar nu av att vara själv utan problem. Är de hemma allihopa (har 3 hundar) så skulle de förmodligen kunna vara ensam många timmar utan problem, då de är trygga allihopa i att bli lämnad och när de dessutom har varandra så går det ännu bättre.

Jag begränsar alltid utrymmet från början när jag ensamhetstränar valpar, i mitt fall så stänger jag in dom i köket med en grind ut mot hallen. Jag tycker de har lättare att komma till ro och känna sig trygg när de har en mindre yta att vara på. Sen får man testa när de är redo att vara i hela huset, i tollarens fall så var det för bara ca 2 månader sen, medan corgivalpen redan nu som 7 månaders inte förstör något utan ligger lugnt och vilar även om hon får tillgång till hela huset.

Våra kan vara själva 3 timmar, vi går tillbaka innan de hinner bli upprörda så det är möjligt att de kan vara själva längre.
(Vi sitter ute i trädgården och kollar på kameran när vi övar dom, vi åker aldrig iväg än så länge.)

Vår ena är 6.5 månader och den andre 15 veckor.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 018
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 121
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30