Det här med domare och jäv

Lejonelle

Trådstartare
Det är ju ganska vanligt att klubbarna inte lägger ut info om vem som ska döma deras tävlingar förrän i PM:et. Undrar därför vem som har ansvar för att domaren inte dömer ekipage som de inte får döma enligt reglementet alltså t ex ekipage som domaren är/har varit tränare för. Är det klubben, domaren eller hundföraren som har ansvaret? Har jag som tävlande skyldighet att stryka mig och får jag i så fall pengar tillbaka? Eller är det klubben som ska lösa det hela?

Utan att veta säkert skulle jag säga att det är domarens ansvar att inte döma ekipage den inte får döma. Hos oss är det distriktet som tilldelar domare till alla tävlingar, detta görs ett par gånger per år och sedan byter domarna med varandra om de får förhinder eller så sätts fler domare in om det är många startande, så precis som du skriver är det svårt som tävlande att veta vilka domare man får. Däremot ser domaren startlistan och kan välja att byta bort den tävlingen om det uppstår en jävsituation.

Går det ens att anmäla till tävlingar innan man vet vem domaren är? När jag anmält så har domarnamnet dykt upp senast då första anmälningsdag är, tror jag.

Går det ens att anmäla till tävlingar innan man vet vem domaren är? När jag anmält så har domarnamnet dykt upp senast då första anmälningsdag är, tror jag.

Det kanske beror på gren och var i landet man är, jag tycker det händer rätt ofta att det är blankt på raden domare när man anmäler sig i SBK Tävling.

Vi som arrangerande klubb vet ofta inte vilka domare vi tilldelats ens när anmälningstiden gått ut, så det skiljer sig nog åt från distrikt till distrikt.

I Skåne går det i alla fall att se på distriktets hemsida vilka domare som dömer var. MEN är det så att vi har få anmälda på lydnadstävlingarna så brukar vi be 2 domare att döma 2 klasser, och så tackar vi nej till 2. Det känns helt onödigt (och inte särskilt kostnadseffektivt) att släpa ut en domare för att döma 2-3 ekipage... Så man kan aldrig vara helt säker på att det är rätt domare till rätt klass. Det enda man kan vara säker på är att den rapporterande domaren kommer vara på plats.

Jag tycker regelverket är otydligt. Nu tex är det en tävling på vår hemmaklubb som kommer dömas av en domare/instruktör som jag går kurs för i en annan gren. Vad händer om jag anmäler?

I vårt distrikt är det jätte svårt med jäv, pga domarbrist kan jag nästan garantera att jag tränat eller köpt hund av de domare som finns att tillgå. Lägg där till att min mamma är en av de mest aktiva domarna i distriktet....

Jag deltar inte i de tävlingar som min mamma dömmer men jag kan inte sålla bort alla jag känner för då skulle jag helt enkelt inte få tävla alls. Jag måste lita på att domarna är professionella.

Utan att veta säkert skulle jag säga att det är domarens ansvar att inte döma ekipage den inte får döma. Hos oss är det distriktet som tilldelar domare till alla tävlingar, detta görs ett par gånger per år och sedan byter domarna med varandra om de får förhinder eller så sätts fler domare in om det är många startande, så precis som du skriver är det svårt som tävlande att veta vilka domare man får. Däremot ser domaren startlistan och kan välja att byta bort den tävlingen om det uppstår en jävsituation.
Hur skulle domare kunna hålla reda på alla som är anmälda och som stryker sig och de som tillkommer. Och hur ska klubben på kort varsel få fram en ny domare om det dyker upp en reserv som inte domaren får döma?

Det är den som anmäler till tävlingen som ska hålla reda på om denne får starta för domaren eller ej. Som deltagare är man skyldig att känna till gällande regelverk.

Det är den som anmäler till tävlingen som ska hålla reda på om denne får starta för domaren eller ej. Som deltagare är man skyldig att känna till gällande regelverk.
Det är ju helt omöjligt när många klubbar inte annonserar ut domare förväg. Vissa distrikt verkar till och med ha en policy om att det inte ska finnas domarinfo innan.

Är det brukshundsklubben? I så fall gäller ju deras etiska policy. http://www.brukshundklubben.se/Docu...icyer/pt_etisk_policy_prov_tavling_100507.pdf

Ja jag vet. Men de situationer jag undrar över är oklara. Jag har mailat SBL men inte fått svar. Du kanske vet, etik är ju ditt område :)

Vems är ansvaret om jag anmäler till tävling utan att veta domare, och det senare visar sig vara någon jag tränat för? Ska klubben lösa det, ska jag stryka mig eller vad gäller? Och vadå, tränat för mot betalning, menar man privatlektioner eller även kursverksamhet? Jag står nu och undrar om jag kan anmäla till en tävling på min hemmaklubb vilken ska dömas av en person jag går kurs för i en annan gren, är det OK?

Ja jag vet. Men de situationer jag undrar över är oklara. Jag har mailat SBL men inte fått svar. Du kanske vet, etik är ju ditt område :)

Vems är ansvaret om jag anmäler till tävling utan att veta domare, och det senare visar sig vara någon jag tränat för? Ska klubben lösa det, ska jag stryka mig eller vad gäller? Och vadå, tränat för mot betalning, menar man privatlektioner eller även kursverksamhet? Jag står nu och undrar om jag kan anmäla till en tävling på min hemmaklubb vilken ska dömas av en person jag går kurs för i en annan gren, är det OK?

Vad jag har förstått så anser SBK att det ska gå 6 månader mellan att man har tränat för någon och att den personer dömer en på tävling.

Vad jag har förstått så anser SBK att det ska gå 6 månader mellan att man har tränat för någon och att den personer dömer en på tävling.
Ja och det är detta "tränat för någon" som jag vill ha förtydligat eftersom det i den etiska policyn står att man menar "en individuell träning mot någon form av ersättning" men inte att "man ingår i samma träningsgrupp". För mig är det inte kristallklart vad som avses med det.

För många SBK medlemmar är väl den vanligaste träningsformen att man går en kurs på sin klubb för någon av klubbens instruktörer. Många av dessa är ju också funktionärer på klubbens tävlingar. Det vore ju väldigt trist om det som står i den etiska policyn ska tolkas så att man inte kan tävla på sin hemmaklubb.

Ja och det är detta "tränat för någon" som jag vill ha förtydligat eftersom det i den etiska policyn står att man menar "en individuell träning mot någon form av ersättning" men inte att "man ingår i samma träningsgrupp". För mig är det inte kristallklart vad som avses med det.

För många SBK medlemmar är väl den vanligaste träningsformen att man går en kurs på sin klubb för någon av klubbens instruktörer. Många av dessa är ju också funktionärer på klubbens tävlingar. Det vore ju väldigt trist om det som står i den etiska policyn ska tolkas så att man inte kan tävla på sin hemmaklubb.

Jag har sett någonstans att SBK tolkar det så att även kurs gäller men att man inom agility inte räknar om man är flera deltagare på en kurs. Skilda bud, alltså. Detta gäller dock enbart för domare, för övriga funktionärer är det de vanliga kraven som gäller.

Det har ju varit en del diskussioner om detta. SBK gick ut med att det gällde all träningsverksamhet där man betalat och domaren varit instruktör, men jag tror att de fick backa på detta eftersom det blev så mycket protester. Eller minns jag fel? Tidigare har man tolkat det som att domaren inte får ha haft hunden i träning, dvs att man lämnat hunden till någon för att träna upp den. Inte enskilda lektioner och kurser.

Det har ju varit en del diskussioner om detta. SBK gick ut med att det gällde all träningsverksamhet där man betalat och domaren varit instruktör, men jag tror att de fick backa på detta eftersom det blev så mycket protester. Eller minns jag fel? Tidigare har man tolkat det som att domaren inte får ha haft hunden i träning, dvs att man lämnat hunden till någon för att träna upp den. Inte enskilda lektioner och kurser.

Ja, nu hittade jag en notis om att ett tidigare uttalande om den tolkning jag skrivit inte anses bra och att policyn ska genomgå en översyn. Ibland är det skönt att ha fel! :up:

http://brukshundklubben.se/funktion...d/nyheter/2015/10/tolkning-av-etiska-policyn/

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka