Det här med boots..

L

lize_n

Jag fattar inte! Det jag har fått för mig är att man använder boots för att hästen ska lyfta på benen mera. Right? Men när ska man använda på fram och när ska man ha på bak? Man har ju inte på alla fyra samtidigt? Snälla berätta! Jag har svårt att få min foderhäst i tölt en längre sträcka för han går hellre upp i galopp eller så börjar han trava.. Tips? Kan boots hjälpa mig?

Sv: Det här med boots..

En duktig här på forumet har pillat ihop en fin bootsguide som du kan läsa här: http://www.mokkur.com/boots.htm

Som sagt; boots gärna för att hjälpa takt, men det fixar inte GOD GRUNDRIDNING, dvs att hästen svarar korrekt på de hjälper du ger. Att hästen inte stannar kvar i gångarten du önskar, beror förmodligen på din del i det hela - boots kommer inte att hjälpa till. Ta hellre hjälp av en instruktör eller din foderhästs ägare :)

Sv: Det här med boots..

Det korta svaret är att man inte bara använder boots för att få hästen att lyfta mer/högre på benen, utan också för att påverka takten. Tyngre boots (eller tyngre skor) så att säga fördröjer benförflyttningen på det ben de sitter på. Så om bootsen sitter fram, så fördröjs frambenens rörelse något, vilket man vill om hästen är passtaktig i tölten. Och sitter bootsen bak, fördröjs bakbenens rörelse något, vilket man vill om hästen är travtaktig i tölten.

Enligt min erfarenhet, så hjälper boots först när hästen är någorlunda väl grundtränad, och de kan inte ersätta god ridning!

Att din häst inte klarar att hålla tölten så länge, kan bero på att den inte orkar. I så fall måste ju hästen få en chans att träna upp sina muskler så att den till slut orkar. Det kan också vara ett ridproblem, t.ex. att du när du rider inte klarar att hålla kvar samlingen i hästen. Eller en kombination av dessa problem. Oavsett vilket, så tror jag inte att boots hjälper dig. Ta hjälp av en instruktör eller en van islandshästryttare, som kan titta på dig när du rider och se var problemen ligger!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka