Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Det är nog bara att inse att detta är dömt att misslyckas.. Jag försökte bara ge ett förslag utifrån vad jag läste (och kom ihåg två sekunder senare när jag skulle skriva ;) Det var nog dumt av mig. Prata med veterinären nu när du inte är så chockad. Vill gärna höra mer.

P.S vem är det du känner från röntgenavd på Ultuna? D.S

Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

tain skrev:
http://www.vetmed.ufl.edu/sacs/Radio/Dr.Taka/anatpics/fetlock.htm Här finns ett par tecknade bilder på kotleder och hur man röntgar de. I första stora rutan med fyra skisser finns listen som jag pratde om markerad med en 2.a det syns inte på nån av de abdra bilderna men den sträcker sig hela vägen upp på framsidan.

Fast den bilden där det finns siffror på, den är 'fel vinkel', dvs det var annan vinkel på Keles projektion, jag söker just nu en bild som ser likadan ut men sitter på hedenhösmodem så tar ett tag.

Redigerat - fast NU laddade ju hela sidan klart, och om du scrollar neråt så finns det en till tecknad bild, där siffrorna börjar med 1: Distal MC (MT) III 2: Dorsal sagittal ridge osv.

SÅ var projektionen det syntes på.

Senast ändrad:

tain skrev:
Det är nog bara att inse att detta är dömt att misslyckas.. Jag försökte bara ge ett förslag utifrån vad jag läste (och kom ihåg två sekunder senare när jag skulle skriva ;) Det var nog dumt av mig. Prata med veterinären nu när du inte är så chockad. Vill gärna höra mer.

P.S vem är det du känner från röntgenavd på Ultuna? D.S

Inte sluta nu när vi har bilder att jmf med ju ;) Vill ju veta om vi pratar om samma ställe ju.

P.E från rtg på SLU

Ok då förstår jag. Den där listen jag pratade om är den som heter dorsal sagital ridge och syns tydligare på en röntgenbilder än på teckningen. Undrar om det kan vara den som menades med dorsal plika? Minns du om det var i den regionen som förändringen syntes?
Herr XL är en mysig kille ;)

tain skrev:
Ok då förstår jag. Den där listen jag pratade om är den som heter dorsal sagital ridge och syns tydligare på en röntgenbilder än på teckningen. Undrar om det kan vara den som menades med dorsal plika? Minns du om det var i den regionen som förändringen syntes?
Herr XL är en mysig kille ;)

Dorsal sagittal benämns 1 a på den bild jag pratar om (så vi talar om samma bild, Fetlock Lateromedial (lateral) view). Och då kan vi nog vara överens om att det är DÄR det sitter (se, det går framåt, bilder är bra!)

Men om vi håller oss kvar på samma bild, så sitter den typ någonstans kring just där strecket från 1 A går in på teckningen.

Så, jag tror vi nu är överens om var det sitter och vad vet menade med plikan? (btw, vad blir sagittal på svenska, vi gissar vilt på rullkam eller så här?)

Haha, Mr XL? men japps, han är mysig. Jag försöker övertala honom att skaffa rtg till smådjurskliniken, eller ännu hellre en PORTABEL röntgen, försöker övertyga honom om att jag med mina krakars skulle se till att han tjänat in den innan han hann blinka ;)

Så, vad förutom OCD kan orsaka bendepression eller vad vi nu ska kalla det på detta ställe? vet sa inte ett ljud om OCD som sagt, ska dock ta upp det när jag pratar med henne.

Alltså jag är ju bara nybörjare men om vi antar börjar med att bendepression skulle betyda minskad täthet typ någon sorts nedbrytning av ben så kan man väl tänka sig något trauma mot området.
Inflammatoriska processer i leder brukar ge benpålagringar runt leden, förtätningar i benet osv dvs motsatsen till minskad täthet som bendepression låter mest likt.
Men jag har så himla lite erfarenhet av sånt här. JAg kan läsa lite om det till imorgon om du vill och se om jag hittar något. Jag borde bara läsa smådjurs medicin och kirurgi.. :d

Förresten det där med OCD begreppet är lurigt. OCD betyder osteochondritis dissecans och används för att beskriva en komplikation till osteochondros när ett fragment har lossnat. Osteochondros är en utvecklingsrubbning som ger otillräcklig förbening i det subchondrala benet. Det behöver alltså inte bli "lösa benbitar" av osteochondros men om det blir det så kallas det OCD. Jag är trött så om det är rörigt och obegripligt så vet du varför..

tain skrev:
Alltså jag är ju bara nybörjare men om vi antar börjar med att bendepression skulle betyda minskad täthet typ någon sorts nedbrytning av ben så kan man väl tänka sig något trauma mot området.
Inflammatoriska processer i leder brukar ge benpålagringar runt leden, förtätningar i benet osv dvs motsatsen till minskad täthet som bendepression låter mest likt.
Men jag har så himla lite erfarenhet av sånt här. JAg kan läsa lite om det till imorgon om du vill och se om jag hittar något. Jag borde bara läsa smådjurs medicin och kirurgi.. :d

Som vet förklarade det så var det inte vara minskad täthet, det var helt enkelt så att det var MINDRE ben, att det saknades ben. Men om det var ben eller brosk t ex hon menade EGENTLIGEN är en typ bra fråga.. Jag frågade ju vad det kunde bero på men där har tyvärr svaret suddats ut av den överlastade hjärnan och det enda jag minns är 'det är ju likadant men lite mindre på andra benet, så kanske så hon (Hästen) ser ut/är' och att inflammation nämndes i något sammanhang, men hjärnan vägrar minna i vilket, inflammation av VAD osv..

MIN spontana reaktion var ju 'åh nej, det här har jag sett förr', har en utdömd, T-märkt valack som har en riktigt...intressant.. hasledsdefekt. vad det beror på tvistar de lärde om men de har i princip bestämt sig för en gammal OCD-defekt, även om det inte finns varken lös afragment eller ledmöss, men efter artroskopin ansåg det att nog var det OCD. Iaf så är defekten äckligt stor (dryga 2 cm) och med blottat subchondralt ben. Sitter på rullkam i hasleden (kan ta fram de latinska fina termerna om du vill), och det var OTÄCKT likt utom att det inte var lika stort på Kele och inte samma placering, men jag fick kalla kårar..

tain skrev:
Förresten det där med OCD begreppet är lurigt. OCD betyder osteochondritis dissecans och används för att beskriva en komplikation till osteochondros när ett fragment har lossnat. Osteochondros är en utvecklingsrubbning som ger otillräcklig förbening i det subchondrala benet. Det behöver alltså inte bli "lösa benbitar" av osteochondros men om det blir det så kallas det OCD. Jag är trött så om det är rörigt och obegripligt så vet du varför..

Än är det inte rörigt så ingen fara. Men som sagt varken OCD eller osteochondros nämndes övht i samband med bendrepressionen. Men ska ta upp det när jag frågar mer om det hela när jag nu får tag i vet.

Yttre våld etc som du var lite inne på kunde vara en (generellt, inte specifikt K alltså) anledning känns ju inte så troligt i damens fall eftersom det är dubbelsidigt och på samma ställe. SÅ känns snarare som att nått gått fel. Tyvärr är hennes framkotor inte röntgade förr så finns inget att jmf med.

Det skulle vara kul om vi hade ETT problem som ALLT kom från, men jag misstänker att här har vi en fin blandad komplott..

Brosket syns inte på röntgen så mängden av det går inte att avgöra. Så om det saknades något så var det nog ben.
Nu menar jag inte att det finns ett fragment i leden på Kele men angående vallacken så har jag fått lära mig att fragment som lossnar kan resorbers dvs försvinna med tiden (appropå avsaknad av fragment i hasleden) Rullkam i hasled funkar utmärkt för mig. Plus att fragment kan vara helt av brosk och inte synas på röntgen. Och så kan de efter avlossning förkalkas och bli synliga. (dvs bära sig märkligt åt)
Förstår absolut din oro, det är hemskt när ens djur blir sjuka.
Det kan ju som veterinären sa vara så att hon ser ut så utan att det är nåt fel just där. Sen är det inte ovanligt att osteochondros är dubbelsidigt. Men nu ska jag inte tjata mer om det.. Hon kan ju se ut så, hästar kan se väldigt olika ut det är det som är det svåra med röntgen, och så kan hon ju vara halt av helt annan anledning t ex E/B

Senast ändrad av en moderator:

tain skrev:
Brosket syns inte på röntgen så mängden av det går inte att avgöra. Så om det saknades något så var det nog ben.
Nu menar jag inte att det finns ett fragment i leden på Kele men angående vallacken så har jag fått lära mig att fragment som lossnar kan resorbers dvs försvinna med tiden (appropå avsaknad av fragment i hasleden) Rullkam i hasled funkar utmärkt för mig. Plus att fragment kan vara helt av brosk och inte synas på röntgen. Och så kan de efter avlossning förkalkas och bli synliga. (dvs bära sig märkligt åt)
Förstår absolut din oro, det är hemskt när ens djur blir sjuka.
Det kan ju som veterinären sa vara så att hon ser ut så utan att det är nåt fel just där. Sen är det inte ovanligt att osteochondros är dubbelsidigt. Men nu ska jag inte tjata mer om det.. Hon kan ju se ut så, hästar kan se väldigt olika ut det är det som är det svåra med röntgen, och så kan hon ju vara halt av helt annan anledning t ex E/B

I valackens fall är det nog så att fragmenten resorberats. Det gick inte att påvisa med artroskopi heller, så de har nog försvunnit. Fast i Keles fall känns det lite väl 'snabbt' för det (dvs hon är för ung).

Var sagittal rullkam eller hur försvenskar man det förresten?

Veterinären var BEKYMRAD över bendepressionen, så är det 'så hon ser ut' så var det inte 'ingen fara' tyvärr, utan av alla äckliga fynd vi hittade så det som mest bekymrade vet var den där bendepressionen, så nog är det fel allt, frågan är väl mer pga vad..

Tjata om OCD du, just att det är dubbelsidigt hos K talar ju som jag sa mer för något 'inifrån' än utifrån (dvs trauma av något slag).

Och jag har ju sedan hon var litet föl oroat mig för lösa benbitar och tillväxtrubbningar för hon växte så förbaskat fort (och fick problem med att senor etc inte hängde med). Men när hon var ren på plåtarna på hasled, knäled och carpus så slappnade jag 'mitt dumma pucko) av, spec som hennes problem då satt högt bak. Men jag är EGENTLIGEN inte förvånad över att hon har 'skit', mest över lokalisationen. Och så den där bendepressionen eftersom det även för mig var okänt begrepp och fenomen tills igår.

Och B/E hoppas jag stenhårt på hon är positiv för, fast det känns som det kan förklara dessa kotledsreaktioner etc, men knappast 'allt'. Men det är helt klart vad jag önskar mig mest just nu, tätt följt av att få ta bort benbiten

Ser ju i princip ut som en rullkam men kallas styrlist ändå..
Man kan ju hoppas att B/E förklarar det akuta skedet med så kraftig hälta fram nu men som sagt det andra finns ju där. Jag tror att det var bättre att du slappnade av för även om du hade oroat dig så hade du ju inte kunnat påverka hur hon växer och utvecklas mer än att göra ditt bästa och det har jag förstått att du gör. Ibland hjälper det inte att man gör allt rätt. Det är ju många saker som bidrar men det finns genetiska faktorer som kan vara hopplösa att kämpa emot.

tain skrev:
Ser ju i princip ut som en rullkam men kallas styrlist ändå..
Man kan ju hoppas att B/E förklarar det akuta skedet med så kraftig hälta fram nu men som sagt det andra finns ju där. Jag tror att det var bättre att du slappnade av för även om du hade oroat dig så hade du ju inte kunnat påverka hur hon växer och utvecklas mer än att göra ditt bästa och det har jag förstått att du gör. Ibland hjälper det inte att man gör allt rätt. Det är ju många saker som bidrar men det finns genetiska faktorer som kan vara hopplösa att kämpa emot.

Jo, jag har ju tänkt på det nu, jag var inne på att friröntga henne som 1½ åring, mest för jag INTE Ville uppleva samma sak som med valacken, dvs medfötts kräp som inte ger problem förrän lagom tills man kommit någonvart med träningen och då brutalt krossar alla drömmar. Men om jag så hade röntgat henne som 1½ åring och vi rent hypotetiskt säger att hon haft 'allt' det här då med. Hade jag varit klokare då? Jag hade oroat mig sjuk, och det hade varit en pina att vänta och se om de skulle ge problem eller ej t ex. Så jag hade knappast varit lyckligare då.

Det enda jag tycker är trist att det inte skett (men av naturliga orsaker inte varit aktuellt) är ju att det kollats hur hennes framben mått egentligen. Man böjer ju inte föl så det är ju initialhältor man får kolla efter. Och hon är kollad två ggr som föl, 6 månader gammal fick hone n konturstörning kronleden VB, visade sig vara svullnad ligamentsfästen och en liten punktreaktion i kronbenet pga yttre våld. Men då kollades hon ju på löpargången, och sen när jag när hon var knappa året var in för hon fortfarande hängde i knäna. DÅ sprang vi ju också med henne. Ohalt bägge gångerna, men visade ingen trav. Det har hona ldrig gjort egentligen. Trevlig skritt, trevlig galopp och tvärtråkig trav (symaskinstrav eller kort och stum tråktrav). Men jag har ju trott att 'okej, hon har ingen trav att visa' helt enkelt. Tidigt i vintras så 'hittade' hon traven, i typ en vecka. Men förutom då och en period när hon cartophenbehandlats så har jag aldrig sett någon direkt trav värd att titta på. Och när hon fått cartophenet HADE hon trav, jättefin trav. Så jag undrar ju HUR länge hon varit ofräsch fram egentligen (kanske inte så mycket, men lite). Men det kommer jag ju aldrig få svar på (och hon KAN ha 'saknat trav' för hon varit överbyggd och växt med, för det har hon gjort mest hela tiden). Men det är egentligen den enda grej jag bakåt i tiden 'ångrar' att man inte uppmärksammade mer. Men å andra sidan, herregud de flesta överbyggda, extremt snabbväxande fölen brukar se ut lite hur som haver UTAN att det är fel på dem, så..

Det är ju så lätt att vara efterklok. Men jag tror att det är som du säger att det bara hade varit ännu ett orosmoment om du vetat hur kotlederna såg ut.. Och då hade du grubblat ihjäl dig på om hon var ofräsch, växte, var överbyggd eller halt. Och då kan man ju inte sova om nätterna utan står och glor på hästen hela tiden och tycker sig kanske, möjligen se en hälta osv osv..

Visst det är skittrist att det blivit som det blivit men jag tycker inte du ska klandra dig själv, kan inte se vad du skulle ha kunnat gjort annorlunda som skulle haft nån inverkan på hur hon ser ut idag..

Tänk om du hade röntgat henne vid 1 ½ år och ni sett det ni sett nu? Vad skulle ni gjort? Vilka växlar ska man dra på en sådan förändring överhuvudtaget? Speciellt på en ohalt häst? Man hade böjt henne fram och konstaterat att hon inte var halt, och sen då?

Håller tummarna för Ehrlichia el. Borrelia..

tain skrev:
:d

Från en avlägsen tid på radiologen minns jag fragmentariskt att ben depression innebär radiolucenta kaviteter eller fossae = förtunnade grottor eller gropar i benet som kan vara både resorption, posttraumatiska eller anläggningsfel. HH

Nu när det börjar klarna hur det sitter skulle jag nog kalla det för OCD.
PL

tain skrev:
Det är ju så lätt att vara efterklok. Men jag tror att det är som du säger att det bara hade varit ännu ett orosmoment om du vetat hur kotlederna såg ut.. Och då hade du grubblat ihjäl dig på om hon var ofräsch, växte, var överbyggd eller halt. Och då kan man ju inte sova om nätterna utan står och glor på hästen hela tiden och tycker sig kanske, möjligen se en hälta osv osv..

Visst det är skittrist att det blivit som det blivit men jag tycker inte du ska klandra dig själv, kan inte se vad du skulle ha kunnat gjort annorlunda som skulle haft nån inverkan på hur hon ser ut idag..

Tänk om du hade röntgat henne vid 1 ½ år och ni sett det ni sett nu? Vad skulle ni gjort? Vilka växlar ska man dra på en sådan förändring överhuvudtaget? Speciellt på en ohalt häst? Man hade böjt henne fram och konstaterat att hon inte var halt, och sen då?

Håller tummarna för Ehrlichia el. Borrelia..

Jo precis, som jag ser det så hade jag bara haft magsår av det, för det hade ju likväl varit (är jag övertygad om) ett 'vänta och se OM det ger problem', och såfort hon varit minsta lilla annorludna hade man fått panik, och såfort man sett henne hade man stirrat efter hältor.

Och jag kan, vilket känns VÄLDIGT skönt, hller inte se något jag skulle kunna gjort annorlunda. Stoet fick uträknad foderstat under hela högdräktigheten (lågdräktigheten var hon inte hos mig), sen att hon gav för bra mjölk är ju inget jag kunde påverka (men vi försökte hon stod bara halvdagar på gräs, fick inget tillskott etc), och fölis avvänjdes ju såfort det var anständigt för att få bort henne från stoets mjölk, och sen har hon stått på uträknad foderstat, haft lekkompis som lekt 'lagom' med henne, gått långa dagar ute i kuperade hagar osv. Med en ny unghäst skulle jag göra EXAKT likadant liksom. Och dessutom så är ju både fragmentet i kotan och hovbroskförbening med största sannolikhet något hon ärvt, bendepressionen vet jag inte riktigt.

Så det enda är väl det om hon kan ha haft problem 'hela livet' och man kanske kunna hjälpt henne tidigare. Å andra sidan, hon har varit kort och stum fram när hon böjts UA med, då när hon hade problemen bak böjdes hon ju runt om och då var hon ohalt fram. Så man hade nog inte kunnat göra ett dugg annnat innan detta läge uppstått iaf, och då anser jag att jag är glad att jag levt i 'ovisshet'.

peter_lundin skrev:
Nu när det börjar klarna hur det sitter skulle jag nog kalla det för OCD.
PL

Okej, skumt inte vet nämnde det, men får se vad en ny diskussion med liiite mer receptiv hästägare ger ;)

Sen en helt annan sak.. trots att hon är behandlad i torsdags (tuppkam i.v och kortison i.m) så mår damen INTE bra och har ont, hon HÖGG efter mig i morse när jag skulle ta av grimman. hon är grinig som bara den nu, går för sig själv i hagen osv. Jädra skit..

HelenaHandberg skrev:
Från en avlägsen tid på radiologen minns jag fragmentariskt att ben depression innebär radiolucenta kaviteter eller fossae = förtunnade grottor eller gropar i benet som kan vara både resorption, posttraumatiska eller anläggningsfel. HH

Förtunnade grottor/gropar i benet låter som en väldigt bra beskrivning av det hela så du minns nog helt rät.

Anläggningsfel? Vad menas med det?

tain skrev:
Vad jag har läst har du inte skrivit vart den sk bendepressionen skulle vara. Har hon enligt röntgenbilderna ingen osteochondros i frambenen? Defekten som jag nämnde brukar se ut som du beskriver- en grop.

Off topicfråga.

Vet att det diskuterades osteochondros i en annan tråd om avelshingstar och jag undrade varför de bara röntgas bak för OCD - svaret jag fick var att det bara kan ha OCD bak. Så nu är jag förvirrad?

Svaret jag fick: "Det är för övrigt bara i has- och knäleder man letar efter osteochondros. Skulle man hitta det någon annan stans så är det (såvitt jag vet) i ryggkotpelaren det kan sitta. På andra ställen är det inte osteochondros de har. Birkelandsfrakturer (i kotleder) räknas inte som osteochondros."

Tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka