Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Min shievering häst rör sig med bakbenen precis som du beskriver. Korta stumma steg (för honom blir det iof bättre ju längre man rider och med värme). Tar olika långa steg och får inte med sig ytter bak på böjda spår.

Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Men är ringkota och hovbroskförbening lite samma sak eller kan man inte känna hovbroskförbening utifrån med handen?

Nja, det är ju inte samma sak, och vet inte vad du menar med 'lite samma sak'?

Du kan palpera en del av hovbrosken utifrån, däremot vet jag inte om du kan känna en hovbroskförbening, månne att de som verkligen kan kan det.

Finns det förresten någon ET hör på buke som man kan snacka med?

Ja, fast jag vet inte om de (det finns flera inom den genren) vill skylta med vad de sysslar med? Men starta en tråd så ska du få se att du får bra svar, det finns flera människor här som är DUKTIGA på muskler etc.

Och, med risk för att vara tjatig så - är du osäker, kolla upp herrn igen.

Tasja skrev:
Min shievering häst rör sig med bakbenen precis som du beskriver. Korta stumma steg (för honom blir det iof bättre ju längre man rider och med värme). Tar olika långa steg och får inte med sig ytter bak på böjda spår.

Det glömde jag, min häst blir också bättre när han gått en stund (räcker med 5 minuter sedan är han inte lika ryckig och får upp ryggen mer). Vad är shievering? Kanske du kan PMa så sabbar vi inte Alex tråd! :p Verkar himla intressant i alla fall, berätta mer.

Alexandra_W skrev:
Och, med risk för att vara tjatig så - är du osäker, kolla upp herrn igen.

Kolla upp hur då menar du? Nu hänger jag inte med? :crazy:

Med 'lite samma sak' menade jag nog 'samma sak' men uttrycker mig lite luddigt ibland. :D

Lord Owen skrev:
Kolla upp hur då menar du? Nu hänger jag inte med? :crazy:

Med 'lite samma sak' menade jag nog 'samma sak' men uttrycker mig lite luddigt ibland. :D

Kolla upp med veterinär, är du osäker om han är fräsch eller ej, eller oroad för t ex då hovbroskförbening (eller liknande) så kolla upp hos vet *tjata självklarheter-Alex*

Ah, nej det är två skilda saker ringkota och hovbroskförbening, och med olika lokalisation.

Långt gången hovbroskförbening är väldigt lätt att känna, det är helt enkelt benhårt där det ska vara sviktande bak vid ballarna. Medryttarhästen har hovbroskförbening på ena fram (pga yttre våld, dvs inte genetiskt, blev nervsnittad pga det...), känns mycket väl och tydligt i jämförelse med andra hoven.
En kunnig hovslagare borde kunna känna vid verkning ifall det finns indikationer på hovbroskförbening. De brukar ofta kunna bli lite smala och trånga (höga på trakten) på den hov som är "värst" (om det är någon som är det), enligt min hovslagare.

Ang kort och ryckigt steg med ena bakbenet, beror nog i grund och botten på snedhet (om det är snedhet i bäcken "eller" muskulatur behöver inte spela så stor roll, det ena ger det andra tids nog) men kan också förvärras av/orsakas av/leda till tex knäproblem i bak (eller som din - has-bekymmer). Oftast kan man se extremt spända "hamstrings" - framförallt "semitendinosus" på båda bak men särskilt på det bakben som är ryckigare. Det är som att senorna (/musklerna) inte "släpper fram" bakbens-steget. Ju varmare hästen är desto lättare går det att stretcha ut de tajta hamstrings och ju mjukare blir steget på det bakbenet. Med bra stretching kan man göra MYCKET åt dessa bekymmer! Samt att tex massera rätt ordentligt och grundligt före och efter ridtur, för att hjälpa till att "få igång" cirkulation & annat i musklerna. Såna här hästar brukar må bra av mycket skritt & mycket rörelse, dvs långa skogsturer kan hjälpa det att vända. Stillastående är mardrömmen!

Är de relativt mycket sneda kan man oftast höra en skillnad i hur de sätter ner bakhovarna, den som "har långt till marken" (där de tajta hamstrings finns) sätts ner hårdare.
På min Trollfuxa hör man under dåliga perioder tom på mjukt gräs vilken skillnad det är - vänster bak sätts ner med en duns medan höger bak sätts ner mjukt och tyst (som det ska vara). Detta brukar då vara värst ifall hon stått på stall, när hon ska gå ut på morgonen, eller i början på en tur. Efter en stunds rörelse så mjukas ljudet ut mer och mer. På henne ser man även att hon gärna gör en extra liten lov i luften med hoven innan hon sätter ner den, och oftast sätts den ner något utanför framhovens spår (även fast andra bakhoven sätts ner precis i framhovens). Just de där extra rörelserna har nog i första hand med MUSKLERNA att göra, men i grund och botten kan det förstås ligga annat (knä, haser, höfter, SI-leder etc).

sorry Alex om det hamnade under fel inlägg nu *lite vimsig*. Hade ju tänkt flytta till den nyöppnade tråden som Lord Owen la upp.... *snurrig*

Alexandra_W skrev:
Kolla upp med veterinär, är du osäker om han är fräsch eller ej, eller oroad för t ex då hovbroskförbening (eller liknande) så kolla upp hos vet *tjata självklarheter-Alex*

Ah, nej det är två skilda saker ringkota och hovbroskförbening, och med olika lokalisation.

Ärligt talat så är jag rätt säker på att han är fräsch på "vets. område", alltså ohalt och vi har ju röntgat där hovbroskförbeningen isf skulle sitta så sent som i nov förra året och då var det inget...
Känns som att det problem han har nu har han haft läääänge, vet att vet. reagerade på hans "speciella rörelsemönster" bak när vi var där senast men då hade jag inte kollat upp vissa saker lika bra och vi båda antog att det var något han alltid haft. Jag tror (och hoppas) att det är något med ryggen (gärna muskulärt) och att ET kommer hitta det, vad han säger sedan får vi se. Hittar inte ET något så kollar jag nog med vet. Det är ju bara det att han är fräschare nu än han någonsin varit, och nu är han ändå inte helt hundra (men jag har ju aldrig sett honom utan just det här problemet) så man kan ju indra hur länge han egentligen har haft olika problem.. :crazy:

evis skrev:
Ang kort och ryckigt steg med ena bakbenet, beror nog i grund och botten på snedhet (om det är snedhet i bäcken "eller" muskulatur behöver inte spela så stor roll, det ena ger det andra tids nog) men kan också förvärras av/orsakas av/leda till tex knäproblem i bak (eller som din - has-bekymmer).

Om du 'med min' menar Kele (du svarar ju på mitt inlägg) så hade hon just knäproblem.. Haserna har varit rena och fina hela tiden. Nu är det väl kanske en lite öppen fråga vad som är hönan och ägget i Fröken Fräkens fall dock, men det var knäbekymmer (ledinflammationer) hon hade.

Lord Owen skrev:
Ärligt talat så är jag rätt säker på att han är fräsch på "vets. område", alltså ohalt och vi har ju röntgat där hovbroskförbeningen isf skulle sitta så sent som i nov förra året och då var det inget...
Känns som att det problem han har nu har han haft läääänge, vet att vet. reagerade på hans "speciella rörelsemönster" bak när vi var där senast men då hade jag inte kollat upp vissa saker lika bra och vi båda antog att det var något han alltid haft. Jag tror (och hoppas) att det är något med ryggen (gärna muskulärt) och att ET kommer hitta det, vad han säger sedan får vi se. Hittar inte ET något så kollar jag nog med vet. Det är ju bara det att han är fräschare nu än han någonsin varit, och nu är han ändå inte helt hundra (men jag har ju aldrig sett honom utan just det här problemet) så man kan ju indra hur länge han egentligen har haft olika problem.. :crazy:

Okej, jo om han 'ändå' känns fräschare än någonsin så låter ET som en mycket bättre ide ja!

Tack! Bra inlägg. Tror inte att hovbroskförbening är vad min häst har, var bara en tanke.

Det lustiga är ju att min häst rycker på BÅDA bak och lika mkt, han "dunsar" ner båda bakbenen. Rycket, som jag ser det, sitter i hasen när han drar upp benet så rycker han upp det och sedan släpper han ner det och då menar jag SLÄPPER, inte sätter. Har en film på det i galopp och trav på volt men vet inte var man ska sätta den för att kunna visa den här.. :crazy: Kan ju nämna att hans ena bakknä är galligt men inte det andra, att han reds som jakthäst på Irland tills han var 6 år och med andra ord hoppats rätt ordentligt i ung ålder.. Det oliksidiga i snedheten känns bara när man sitter på (då helst barbacka), det syns inte vad jag kan se men jag ser inte så mkt. :D

Måste ju också tillägga att min häst inte är röntgad bakknän så om det finns någon "skit" på plåtarna där vet jag inte.

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W skrev:
(ledinflammationer)

Ja du, dessa underbara ledinflammationer.. :angel:

I ledkapseln finns veck (plica betyder veck) eller kuddar lägst upp på framsidan, det är dessa som tar stryk o blir inflammerade o i samband med detta kan man även få urgröpningar i benet i området.
PL

peter_lundin skrev:
I ledkapseln finns veck (plica betyder veck) eller kuddar lägst upp på framsidan, det är dessa som tar stryk o blir inflammerade o i samband med detta kan man även få urgröpningar i benet i området.
PL

Ah, tackar. Nu börjar bitarna falla på plats =)

Går det att behandla ringkota då? :confused:
Nån som vet?

Tänk på att det kan vara du och din sits som gör att hästen tar olika långa steg! Och det även sedan utan ryttare... Sitter man snett så blir hästen ju tvungen att muskla sig snett... Så kolla upp både dig och hästen vetja! :idea:
//en som vet... som är sned... och har en sned häst :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka