Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Pratat med vet nu.

Och i Keles fall tror hon att bendepressionen är pga att Kele under lång tid gått med 'kroniska inflammationer' i kotlederna. Pratade också om en slemsäck som sitter precis vid kanten av 'plikan' som då svullnar.. och sen knastrade mobilen så jag inte riktigt hörde vad den kunde göra.

veterinären var lika nedslagen som jag ang det negativa B/E-provet, och än mer nedslagen av att höra att om något så är Kele SÄMRE än innan behandling. Hon ville vi skulle ge sista kortisonsprutan imorgon, och sen ge henne en vecka, och ÅB nästa vecka, men det fanns ingen tid då, så tisdagen den fjortonde ska vi in.

Jag frågade vet dels om hon trodde att ta bort biten nu skulle göra NÅGON skillnad för just frambenshältorna - svar nej :cry: Dels vad vad man gör nu, svar 'jag vet inte faktiskt' :cry: :cry: Frågade också om bendepressionen kunde vara hältutlösande, och det kunde den.. Samt såklart frågan vad man kan/inte kan göra åt bendepressionen, och det vet vill göra om damen inte svarat på behandling är att bedöva kotlederna, och om vi då släcker all hälta så är det som är kvar gå in i leden med artroskopi och se hur det ser ut. Finns där broskskador, slipfåror och annat äckel så är det ju generellt apkass prognos, men man KAN ju slipa och fila och försöka göra 'så gott dte går', men..

/Alex - snart nere i skoskaften, får jag tag i den där jävla Murphy och hans lag då jävlar.. (iggar vilt att jag har en HUND som HETER Murphys Law.. )

Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Jag har inte svarat i dina trådar mer än någon enstaka gång men vill verklilgen säga att detta är ju helt otroligt. Har du retat några gudar, slagit ihjäl någon spindel eller krossat speglar :confused: (om man inte är skrockfull så kan man ju bli).
Jag lider med dig och hoppas att oturen ger med sig snart :crazy:.

Det verkar som hon talar om kronisk (villös) synovit som också kan ge gropar längst upp i leden men knappast utan svullnad + galla. Då förstår jag också vad hon menar med plikan, inte en del av benet utan ett veck i synovialmemranet som får stryk vid översträckning av leden.
PL

Senast ändrad:

Problemet är att gudarna inte anser att A skall har riktiga hästar utan borde samla på gunghästar istället. Mitt andra förslag att få ihop det med ngn hästvet funkar inte, en räcker inte på långa vägar.
PL

peter_lundin skrev:
Problemet är att gudarna inte anser att A skall har riktiga hästar utan borde samla på gunghästar istället. Mitt andra förslag att få ihop det med ngn hästvet funkar inte, en räcker inte på långa vägar.
PL

Nu log jag nästan mitt i eländet (just nu är min primära önskan att få gräva ner mig på gödelstacken och slippa vara med över huvud taget). Jag kanske kan driva det i någon form av kollektiv/sektform kanske? Så har jag lite olika veterinärer med olika specialitet där? ;)

(och om jag retat gudar etc vet jag inte, men jag börjar bli övertygad om att jag var en osedvanligt elak koncentrationslägervakt i ett tidigare liv eller något?)

Varför anser veterinären att hovbroskförbeningen inte är något att oroa sig för?

Jag hade ju en häst som blev utdömd just pga hovbroskförbening. Dessutom är det väl fortfarande en kassationsorsak på hingstar? Vad jag läste mig till då (10 år sedan) så är hovbroskförbening i högsta grad något att oroa sig över.

Sorry att behöva ge dig mer att oroas över men jag är nyfiken på varför.

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Det verkar som hon talar om kronisk (villös) synovit som också kan ge gropar längst upp i leden men knappast utan svullnad + galla. Då förstår jag också vad hon menar med plikan, inte en del av benet utan ett veck i synovialmemranet som får stryk vid översträckning av leden.
PL

Utveckla gärna det där på svenska? :angel:

Damen har ingen svullnad, aldrig haft heller. Däremot sedan kanske max två veckor tillbaka gallig kotlederna bägge fram och kotsenskidor runt om.

Men ta gärna det där på svenska? Jag har fortfarande svårt att få grepp om det, men det är benförlust (dvs saknas ben), och omkringliggande ben har på röntgen iaf normal bentäthet.

Tasja skrev:
Varför anser veterinären att hovbroskförbeningen inte är något att oroa sig för?

Jag hade ju en häst som blev utdömd just pga hovbroskförbening. Dessutom är det väl fortfarande en kassationsorsak på hingstar? Vad jag läste mig till då (10 år sedan) så är hovbroskförbening i högsta grad något att oroa sig över.

För att en LINDRIG hovbroskförbening i princip aldrig är hältutlösande eller ger problem. Risken med ALL hovbroskförbening är att den förvärras, och då är den i allra högsta grad något att oroa sig för. Däremot finns det MASSOR med hästar som det upptäcks lindrig - måttlig hovbroskförbening på av en slump, de har aldrig haft problem av den och får det aldrig. Det är ett VÄLDIGT vanligt bifynd vid röntgen av falanger. Dessutom finns det hästar som som unga har lindrig hovbroskförbening, och som gamla efter en aktiv tävlingskarriär utan problem fortfarande har en lindrig hovbroskförbening, dvs den har varken förvärrats eller stört.

Däremot ska man inte avla på dem, kassaktionsorsak för hingst, och upp till ägarens samvete med ston, eftersom det finns en arvbarhet.

Men att man inte bekymrar sig om en lindrig hovbroskförbening som bifynd är för att de för det MESTA inte ger minsta problem. Däremot om den blir aktiv och frvärras då har du problem. Man kan aldrig veta innan vilket håll det går men man får hålla koll.

Nu när hovbroskförbening kom upp blev jag intresserad. :D

Vad ÄR hovbroskförbening och hur upptäcker man det? Vad för tecken kan göra skäl för att man ska misstänka det? Hur ser det ut på röntgenbild? var (mer exakt) sitter det? Vad är orsaken (mer än genetiskt? vad KAN ridningen göra?) och vad för följdproblem har hovbroskförbeningen om den förvärras? Är det något som kan "läka ut", typ spatt, och vad kan göra att en lindrig hovbroskförbening förvärras?

Kan ha fått svar på detta tidigare i tråden och då ber jag om ursäkt för att jag är blind.

/Elin som har kunskapstörst (så nått gott ger det med sig, dina problem Alex, jag får lära mig mer genom dina trådar ;) fast det tröstar nog tyvärr inte dig)

Lord Owen skrev:
Nu när hovbroskförbening kom upp blev jag intresserad. :D

Vad ÄR hovbroskförbening och hur upptäcker man det? Vad för tecken kan göra skäl för att man ska misstänka det? Hur ser det ut på röntgenbild? var (mer exakt) sitter det? Vad är orsaken (mer än genetiskt? vad KAN ridningen göra?) och vad för följdproblem har hovbroskförbeningen om den förvärras? Är det något som kan "läka ut", typ spatt, och vad kan göra att en lindrig hovbroskförbening förvärras?

Kan ha fått svar på detta tidigare i tråden och då ber jag om ursäkt för att jag är blind.

/Elin som har kunskapstörst (så nått gott ger det med sig, dina problem Alex, jag får lära mig mer genom dina trådar ;) fast det tröstar nog tyvärr inte dig)

Hovbrosk finns det två per hov, om man vet var så kan man tills viss del känns den utifrån, strax ovanför kronranden. Det är som (om man tänker en röntgenbild)= två 'uppstickande pinnar' som går upp från hoven på in och utsida. Skitsvårt att förklara, ska se om jag hittar en bild..

Iaf, dessa ska som namnet antyder vara av BROSK och är då lite 'böjliga' och medverkar i hästens stötdämmpning i hoven (dvs stötdämpning för att skona lederna, du har ju elastiska putan etc som också stötdämpar genom utvidgning när hästen belastar hoven och ihopdragning när hoven är obelastad). Vid hovbroskförbening sker det som namnet antyder, hovbrosket omvandlas till benvävnad (som är hård och som vi alla vet inte speciellt böjlig/elastisk). Man kan vid kraftigare hovbroskförbening se pålagringar med btw.

Vid lindrig hovbroskförbening inverkar det oftast inte såpass att det försämrar stötdämpningen alls/speciellt, men ju värre den är (dvs ju mer brosk som blivit ben) destto sämre stötdämpning får man ju. Får man pålagringar är det ju sig något som irriterar med.

De hästar som har BESVÄR av sina hovbroskförbeningar brukar mans ko med sjukbeslag för att på så sätt hjälpa dämpningen, många av dem går med PG men det kanske finns fler beslag som är bra. PG:t hjälper då till att stötdämpa så hoven i sig inte behöver dämpa lika mycket och lederna skonas ändå. De som har besvär av sin förbening brukar vara sämre på HÅRD mark, vilket är rätt naturligt eftersom det då ska och behövs dämpas mera (vilket hovbrosken hindrar/är ivägen för), och kan hästen då inte det så..

De kan få hovbroskförbening av yttre våld (enkelsidig), och en lindrig hovbroskförbening kan om hovbrosken utsätts för yttre våld bli aktiv och förrvärras. Sen kan det förvärras av för hård/felaktiv träning (överbelastning mao), eller så - det jävligaste av allt - helt enkelt över tid. Dvs man har en pågående process (som kan stanna av), som blir värre med åldern. Det läker aldrig ut som spatt, utan ju mer det blir dessto värre blir det sas och slutändan är obrukbar häst. Det finns dock hästar med måttlig/kraftig hovbroskförbening som fungerar utmärkt, eller fungerar utmärkt med t ex PG-beslag.

Jag var spekulant på en häst med måttlig hovbrroskförbening en gång, 15 år gammal, tävlades i hopp och dressyr, reds som vanligt, skoddes som vanligt och aldrig varit halt en enda dag i sitt liv. Hovbroskförbeningen upptäcktes av en slump vid en röntgen för försäljning (och nej, det blev inget köp och priset dumpades ju raskt). Så det behöver inte alls vara hältutlösande eller ens skapa minsta problem/inskränkning i användbarheten. Och det behöver inte utvecklas värre, men det KAN..

Så, det var min samlade amatörkunskap, men de bättre insatta kan säkert förklara det mer ingående och med finare termer :angel:

Hittade en bättre förklaring, taget från en ardennersida, men det gäller ju i övrigt med (ardennrar och andra tunga hästar har mer problem med hovbroskförbening än andra raser även om det inte är enbart de somf år problem)

Hovbrosken - två på varje hov - består av skålade kantställda broskplattor. Den yttre ytan är konvex, den inre konkav. Den består huvudsakligen av s.k. fibröst brosk. De varierar till sin volym beroende på hästens storlek. Ur typografisk synpunkt är hovbrosken belägna delvis innanför hovkapseln, varför deras nedre partier är svårtillgängliga för en klinisk undersökning. Broskens övre kanter går att känna i kronranden på sidan av ballarna.

Med hovbroskförbening menas en mer eller mindre utbredd beninlagring i ett eller flera hovbrosk. Denna förbening kan antingen vara total – omfatta hela brosket eller större delen av dem – eller partiell – omfattande mindre del eller delar av brosket. Förbeningen kan äga rum antingen utan en volymökning av det ursprungliga brosket eller med en volymökning, som i höggradiga fall är synbar med blotta ögat som en uppdrivning av broskområdet. Detta sker framförallt i framhovarna. Om allt brosk omvandlas till ben förlorar hovbrosket sitt elasticitet. Därmed minskas hovens rörlighet vilket försämrar den stötdämpande funktionen.

Man kan säga att det finns två typer av hovbroskförbening, en processen som startar i broskets infästning mot hovbenet och en förbening som börjar som en ö i brosket (en friliggande benkärna).

Broskplattorna blir till ben genom en inlagring av mineraler och detta gör att elasticiteten i hoven försvinner och hästen utsätts för en hårdare belastning på leder och skelett.

Defekten är vanligast hos tyngre kallblodshästar men förekommer inom de flesta raser. Hästar som arbetar på hårt underlag drabbas i större omfattning än hästar som arbetar på mjukare underlag. I vilken utsträckning hållbarheten försämras och hur stort hästens eventuella lidande blir med förbenade hovbrosk är osäkert.

Miljön anses inverkan på utvecklingen av defekten. Arbete på hårt underlag, felaktiga benställningar och hovformer, bristande hovvård och felaktiga beslag, skador på hoven, foderrelaterade orsaker, ålder, kön och ras.

Tack, jättebra förklaring! :)

Måste bara fråga liiiite till, vad ger en förvärrad hovbroskförbening för symptom om man nu inte upptäcker det i ett tidigt stadium(eller du kanske skrev det?), det blir hälta antar jag? Och sedan hittar man det ev. på röntgen? Men det finns inget speciellt man ska kolla efter om man misstänker att hästen redan har en förvärrad hobroskförbeninng? Äh, jag vet inte hur jag ska formulera mig men hoppas du fattar.

Sedan, är det lite samma sak som ringkota eller är jag helt ute och cyklar? :crazy:

Tasja skrev:

Glömde förresten. Det är lite olika om hovbroskförbening är kassaktionsorsak. De tunga raserna (tunga kallblod) har ju mest problem och de har lite olika regler för hovbroskförbening:

Nordsvensk - kass

Ardenner - beror på grad, ej kass orsak

Shire - beror på grad, kraftig är kass. orsak. Lindrig anses av betydelse men kan uppvägas av andra förtjänster, men rapporteras alltid

Det finns dock INTE med på SH:S defektlista, så det är upp till varje rasförening att bestämma vad som ska gälla inom rasen. Hur havbloden har det vet jag inte och hittar inget om, så det är antagligen inte en generell kassaktionsorsak i alla fall.

(Sen anser JAG att man inte ska avla på varken ston eller hingstar som har förbening oavsett grad, annat än om den är från trauma.)

Sen, din D som fick tas bort fick väl om jag minns rätt sin förbening i 'vuxen' ålder, dvs förvärvad av någon anledning?

Lord Owen skrev:
Tack, jättebra förklaring! :)

Måste bara fråga liiiite till, vad ger en förvärrad hovbroskförbening för symptom om man nu inte upptäcker det i ett tidigt stadium(eller du kanske skrev det?), det blir hälta antar jag? Och sedan hittar man det ev. på röntgen? Men det finns inget speciellt man ska kolla efter om man misstänker att hästen redan har en förvärrad hobroskförbeninng? Äh, jag vet inte hur jag ska formulera mig men hoppas du fattar.

Sedan, är det lite samma sak som ringkota eller är jag helt ute och cyklar? :crazy:

Nu är du utanför mitt kunskapsområde ;) Jag läste på om det när jag var spekulant på den där hästen med hovbroskförbening. Men det jag var ut efter var ju att få ett HUM om hur stor risk det var att köpa en häst som var 15 år och tävlade och tränade aktivt och iaf i 5 år haft en måttlig hovbroskförbening som inte förändrats alls (kontrollröntgen gjord) och som aldrig haft problem av den. Så mycket längre kikade inte jag ;) Kompisens syster hade ett ungsto som hade lindrig hovbroskförbening som ung, och som blott femåring fick tas bort då hovbroskförbening var kraftig då, och hästen halt. Trots att den knappt var riden. Den hästens första symptom var kort, stumt steg fram..

Lord Owen - ser jag glömt ett förtydligande i min förklaring. När du på en rtgbild ser som 'pinnar' så är det alltså FÖRBENINGEN du ser. Brosk syns ju inte något vidare på röntgen ;)

Och om det är en lindrig förbening så är det 'små' pinnar, om det är en kraftig är det 'långa' pinnar..

Men 'pinnarna' man ser på en rtgplåt är alltså förbeningen.

Svårt att förklara, bättre om jag hade en rtgbild (tror det finns i Håll Hästen Frisk om du har den), har man sett det en gång så blir det väldigt lätt att känna igen sen, det syns väldigt tydligt och blir mycket lättare att fatta hur jag menar ;)

Ehum, ja brosk är ju inte sådär jättesynligt på rtg.. det tänkte jag inte på. ;)

Hm, ja min herre har ju ett sjutusans stelt, ryckigt och kort steg på bakbenen. Däremot tar han väl för sig med fram.. Han vägrar öht att länga steget bak, som på voltspåret länger han absolut inte yttern. Ber man honom länga springer han iväg med tappad balans. Men jag hoppas mkt på ET som ska komma och kolla i nästa vecka. Misstänker snett bäcken då han tar i olika mkt med bakbenen och är snedmusklad i bak. Dessutom har han pålagringar (små) i hasens glidleder bak. :crazy: Ser ut som han är stel opererad när han travar tex.. Men i alla fall, nu blev det lite spinn off, så kan hovbroskförbening yttra sig som kort, stumt, ryckigt steg bak?

Sedan tänkte jag göra en rövare och fråga om du/någon vet vad de vanliga symptomen på snett kors/snett bäcken är? :D

tain skrev:
I princip tycker jag att det är bättre att avla på äldre hingstar som redan presterat bra och har god exteriör OCH har varit ohalta hela tiden!
Håller med dig till en viss gräns,(dvs jag erkänner beredvilligt att det är svårt att bedöma röntgenfynd korrekt), men vidhåller ändå min åsikt i sak. Det avlas på på tok för mycket SKITmaterial idag och jag tror att det är därför som vi har så låg medelålder på hästbeståndet. Bättre då att rensa rejält i leden en gång för alla och se om det blir en förbättring då eller inte?Däremot kan jag köpa att en HÄST (är så fruktansvärt trött på fokuset på hingstar oavsett hur många fler avkommor de nu kan få!) som haft en bra tävlingskarriär och bevisat sin hållbarhet skulle kunna få DISPENS från att inte vara avelsgodkänd på exteriöra/röntgenologiska grunder.

/JES

peter_lundin skrev:
PL
Men ett veterinärt HAREM då? Plus en egen klinik? *bokar permanent boende för mig och mina djur på Alexandras klinikgård DIREKT*

Lord Owen skrev:
Ehum, ja brosk är ju inte sådär jättesynligt på rtg.. det tänkte jag inte på. ;)

Hm, ja min herre har ju ett sjutusans stelt, ryckigt och kort steg på bakbenen. Däremot tar han väl för sig med fram.. Han vägrar öht att länga steget bak, som på voltspåret länger han absolut inte yttern. Ber man honom länga springer han iväg med tappad balans. Men jag hoppas mkt på ET som ska komma och kolla i nästa vecka. Misstänker snett bäcken då han tar i olika mkt med bakbenen och är snedmusklad i bak. Dessutom har han pålagringar (små) i hasens glidleder bak. :crazy: Ser ut som han är stel opererad när han travar tex.. Men i alla fall, nu blev det lite spinn off, så kan hovbroskförbening yttra sig som kort, stumt, ryckigt steg bak?

Sedan tänkte jag göra en rövare och fråga om du/någon vet vad de vanliga symptomen på snett kors/snett bäcken är? :D

Jag har faktiskt aldrig hört talas om hovbroskförbening bak, rent teoretiskt så borde det ju kunna ske, men aldrig hört talas om det. (och de bär ju 2/3 av vikten fram, så är ju eg inte så konstigt att det är fram som drabbas (mest?))

Snett kors/snett bäcken ska du kunna se indikationer på visuellt, om du kan vill säga. JAG kan inte om det inte är riktigt illa, jag (och Kassiopeja) stod och stirrade på Kele ur alla möjliga vinklar och vrår en januaridag och såg väl inga större snedheter, möjligen tyckte vi oss se en mindre muskling lågt på låret (och då menar jag LÅGT). Och då visste vi ändå att hon hade en muskelatrofi och VAR sned. Men inte kunde vi se det inte. Dagen efter konstaterades även på klinik att hon var sned, men jag kunde inte set förrän vet visade VAR jag skulle titta, och se då blev det VÄLDIGT tydligt :cool: Och sen dess har jag ju både kunnat se det, och kunnat se när det blev bättre.

Ang om bäckenet är snett eller 'bara' snedmuskling så kan det vara lite knivigare, både vet och equiatrikern tvekade ju lite på om själva bäckenet låg snett eller det bara var muskelatrofin som lurade ögat. Så helt enkelt är det tydligen inte alla gånger (det var för övrigt musklerna, bäckenet var rakt, men det tog ett tags jobb med musklerna för att kunna konstatera det säkert)

Så det där finns andra som kan svara myyyycket bättre på, starta en separat tråd?

Hm, jo ska fila lite mer på det där men det dyker nog upp en tråd. :angel:
Till saken hör att jag faktiskt KÄNNER att han rör sig snett, det där med att han tar i mer med ena bak. Sedan att han tar korta steg bak och vägrar länga HOPPAS jag ju ska ha grund i snedheten för annars är det väl nån mystisk skit. :crazy:

Ja, jag har faktiskt inte heller hört om hovbroskförbening bak.. Och precis som du säger så är ju det mest logiska att det kommer bak. Men är ringkota och hovbroskförbening lite samma sak eller kan man inte känna hovbroskförbening utifrån med handen?

Finns det förresten någon ET hör på buke som man kan snacka med?

(Nu ska jag sluta sabba din tråd, hovbroskförbening here I come)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka