Det här med banting....

E

et_flikkan

Hur tycker ni man ska göra när man bantar hästen. Har sett många skräck exempel tyvärr. Tex många som ger extremt lite hö och rätt så mkt kraftfoder, jag undrar vad sådanna människor tänker egentligen :confused:

Själv föredrar jag att ta bort kraftfodret och ge bara hö och motionera.

Man måste ju tänka på att hästen alltid behöver ha mat i tarmarna för att magen ska må bra, elr är det inte så?, är jag helt ute och cyklar ?. Får inte hästarna magsår av för lite mat ?
Min ponny blev helt galen om man gav honom för lite mat, så vi gav honom ett "dåligare" hö så vi kunde ge honom lite mer av det istället för han gick upp jätte fort på kraftfoder.

Sv: Det här med banting....

Tyvärr är det vanligt med att dra in på maten, mer eller mindre radikalt, gärna ihop med extremt ökad motion, inte alltid med hänsyn till den överviktiga hästens hälsa...
Vet en gammel travgubbe i min närhet som inte ger hästarna någo mat alls om de kommer tillbaka för feta från sommarbetet, en fjord gick ensam i egen hage en bra bit från stallet dygnet runt fram i september för att han skulle springa lite i hagen och vara lite orolig och gå ner fortare, fick äta det lilla gräset som fanns kvar i den redan avbetade magra hagen. Förvisso blev hästen smalare men jag kan tänka mig bättre alternativ...

Smalare jo det blev den nog, men hur mår hästen egentligen om det får gå igenom nått sånt. Jag tycker det lät hemskt.

Jag tänker som du, hästen är en gräsätare och är byggd för det, så mera motion och ta bort kraftfoder... det är min melodi :D

Japp, det är det absolut sundaste och snällaste mot hästen, men vissa har ju inte tid och vill att det ska gå fort, tråkigt alltså.

Att banta en häst innebär ju inte detsamma som att svälta den. Räkna ut en foderstat med så mkt grovfoder som möjligt och se till att alla behov täcks. Motionera massor!

Min nordis som skulle bantas fick ingen svältkost. Jag räknade ut hur mkt han behövde enligt tabellerna (visserligen är det individuellt, men på min häst funkade det bra), fyllde upp allt med silage och mineraler, hade iofs ett kanonsilage då. Nu gör jag samma sak och vet att han behöver ca 75 mj med det arbetet han utför idag. Han får nästan hela energibehovet täckt med höet, sen får han lite proteintillskott, som jag också succesivt ökat på då han tappade lite överlinje och idag är han inte alls överviktig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 009
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar