Det här med att vara arg på hunden efteråt..

MiniLi

Trådstartare
Det brukar ju sägas att det inte är någon ide att skälla på hunden efter att den har gjort fel, att det då är för sent och att hunden inte kopplar.
Men sen har jag läst andra gånger att folk tror annorlunda..

Vad tror du?

Att jag funderar på saken beror på mitt lilla monster som för en stund sen var minst sagt olydig. Vi hade varit ute en snabbis och slängt skräp, när hon sen inser att vi är på väg att gå in igen så sticker hon iväg i full fart. Jag vet vart hon var på väg och sprang efter, ganska snart hittar jag henne då hon stött ihop med en grannes hund som hon är kompis med.

Ryter i och kallar in henne och när hon kommer fram till mig så säger jag bara "nu går vi hem" väldigt bestämt. Hon inser ju direkt att jag är arg och blir plötsligt väldigt lydig och underlägsen, lommar hemåt och håller sig någon meter framför mig.

Väl hemma är jag fortfarande arg och beordrar henne upp på övervåningen där jag säger att hon ska gå och lägga sig. Hon ligger här nu och ser allmänt deppig ut.

Hon vet att hon inte får springa iväg från mig. Hon vet att hon ska stanna och komma tillbaka när jag ropar. Hon vet att hon inte får springa dit hon var påväg (grannens hund var inte målet, var bara en tillfällighet att de var ute just då).

Någonstans måste jag ju visa att jag är missnöjd. Och det kan jag inte göra innan jag kommer ikapp (försök springa ifatt en RR på väg mot mat, inte det lättaste :cool:).
Tror ni att hon kopplar ihop mitt missnöje med att hon stack iväg?
Tror ni hundar generellt kopplar ihop "bestraffningar" som kommer i efterhand med saker de gjort fel?

Sv: Det här med att vara arg på hunden efteråt..

Hon förstod nog att du var missnöjd med att hon stack eftersom du korrigerade när du väl kom fram till henne och då var det raka vägen hem.

Jag hade gjort som du gjort, fast släppt saken när hon gått efter och mest varit nonchalant, inte arg.

Men det viktiga är när hon väl gör rätt som gör dig nöjd = beröm. Glöm inte beröm eftersom hon då kan koppla att hon gör dig nöjd om hon går efter dig. Visa vad som gör dig nöjd (= rätt) och missnöjd (= fel). Hon stack dit hon inte får och du visade tydligt att du är arg och plockar henne därifrån = hon gjorde fel.

Men hur resonerar hunden egentligen? Det är svårt. Men man ska inte korrigera för långt efter utan så fort som möjligt. Med hästar brukar man säga ca max 3 sek.

Korrigering är alltid bäst i samma sekund som tanken på det otillåtna föds. Ibland kan man ju se vart blickar och kroppsspråk leder. Om buset är skett och jag måste gå fram till hunden, brukar jag visa med kroppsspråk att jag är missnöjd och beter mig "kallt" mot hunden. Tar tag i den och leder den till rätt saker. Beter den sig som den ska så mjukas jag också upp. Alltså är jag inte långsint mot hunden.

Att den är moloken en stund efteråt beror nog snarare på att man fortfarande är avvisande mot den just då just där, hellre än att hunden minns att den gjort fel tidigare.

Ja jag vet inte. I den här situationen kändes det bara fel att börja berömma henne där när vi är på väg hem. Eller ens när vi kommer in igen. Men jag vet ju inte hur långt hon förstår..

Och när jag skriver att jag är arg så betyder det väl egentligen att jag är avvaktande och nonchalant. Jämfört med glad och uppmuntrande som jag brukar vara. Dvs inga klappar, pussar eller nåt annat beröm.

Andra gånger, som när hon öppnar dörren och sticker iväg utan att jag först märker det, då brukar jag gå dit och ropa = hon kommer direkt. Då känns det inte rätt att vara arg så hon brukar få beröm för att hon kom på inkallning.
Jag menar, det är väl inte direkt bra att hon öppnar dörrar heller men det är ju inte lika uppenbart fel som att sticka när jag vänder ryggen till och sen strunta i att jag ropar..

Jag tror att som Melli skriver så bör man vara mjuk när hunden gör rätt, just för att en korrigering ska bli så bra som möjligt, gör hunden rätt måste den få beröm för att förstå att det den gjorde var fel och hur den ska göra för att du ska bli nöjd.

Jag hade blivit arg på hunden om han öppnade dörren utan att jag säger att det är ok. Jag hade blivit vansinnig! Fast nu tänker jag inte lära honom öppna dörrar, skulle han lära sig det på egen hand så hade jag sett till att han inte gör om det eftersom vi inte alltid låser.

Hur gammal är din hund? Hon kanske räknas som unghund ännu och de brukar ju testa en... Min hund har ju testat o se vart det går... Gör han en sak han inte får som att kliva över tröskeln till groventrén där katten har sin mat så säger jag till honom skarpt. Gör han det en gång till tar jag tag i honom och är väldigt arg. Kanske folk hade tyckt att jag var för hård men hellre för hård när det gäller något förbjudet än mjuk och upprepande. Det var den sista gången han klev över tröskeln (jag satt på toa och stängde dörren, då passade han på, men eftersom jag var snabb ut och han glömde ha örat på att jag spolat så klev han inte ut tidigare).
Men när han vände bort blicken och la sig med bakåtslickade öron och tog avstånd till groventrén så gick jag och berömde honom tyst, kelade och klappade lite bara. Men bara för jag mjuknade till ganska snabbt så gjorde han inte om det. Han förstod ju att jag blir riktigt arg om han gör nåt han INTE får.

Men alla vi sätter våra gränser lite olika, kanske din hund öppnar dörren upprepande gånger för du ropar in henne som en vanlig inkallning istället för att korrigera när hon väl öppnat. Jag hade tagit tag i hunden och släpat in honom igen och sagt åt honom o gå o lägga sig. Inte ropat på honom eller nåt. Jag hade förmodligen vid första anblicken gapat NEJ!!!!! sen hade jag gått till honom med arg blick och släpat med honom in och sagt åt honom o stanna inomhus. Går han bort från dörren berömmer jag. Just för dörren är något förbjudet kan man säga. Går han bort från dörren så har han gjort mig nöjd. Jag skulle inte kalla in eftersom det då blir som ett annat moment.

Själva delen HUR man korrigerar hunden varierar lite, jag skulle tro att jag korrigerar honom på ett tuffare sätt i mångas ögon, men hellre en hård tillsägning än flera mjuka tillsägningar innan det går in. Jag är iofs också väldigt tydlig med vad jag tycker. Hade det varit en vek hund hade jag inte ruskat om honom som jag gör ibland utan då kanske det hade räckt med ett skarpt NEJ. Jag brukar förvisso bara säga NEJ men gör han det en andra gång ruskar jag om honom eftersom det är en sak som man inte diskuterar. Ruskar jag om honom är det den sista gången han gör så. Iallafall än så länge :p
Vi kan ju t.ex inte ha kattens mat nån annanstans eftersom hon inte kan hoppa upp på bänkar (och vi vill inte det heller för den delen) och att ha hennes mat på toaletten är inget alternativ heller då den är för liten, duschrummet är för fuktigt. Då är det bara att acceptera att man inte får gå in dit utan tillåtelse (som när vi ska duscha honom får han gå genom groventrén för att komma till duschen).

En bra gjord korrigering för mig är när man säger åt hunden och sen berömmer för vad den gjort som är rätt. T.ex som att titta bort eller gå bort från den förbjudna delen/saken.

Fast alltså, det är inte direkt så att hon öppnar dörren mitt framför mig. Jag kan sitta på övervåningen och tro att hon ligger och sover och sen helt plötsligt inser jag att det är väldigt kallt inne då dörren står öppen. Så det du beskriver funkar inte.
Hon kan ha varit ute i 20 minuter, då spelar det ju ingen roll vad jag gör. Hon kommer inte ta någon bestraffning rätt.
Att jag kallar in och inte går och hämtar beror på att jag inte vill smyga omkring på mina grannars tomt..

Den här situationen ikväll däremot var ju mycket snabbare. Men det ultimata är förstås att kunna säga ifrån i samma ögonblick och sen berömma när hunden gör rätt. Så tänker jag alltid i alla andra situationer.

Men iallafall, du (och melli) skulle alltså ha släppt saken direkt när vi var på väg hem eftersom hunden då var lydig och följde med?
Och du skulle också berömt hunden redan då?

Du skriver att "skulle han lära sig det på egen hand så hade jag sett till att han inte gör om det eftersom vi inte alltid låser"
Hur skulle du sett till det?
Min enda lösning hittills är att försöka förekomma och se till att det inte kan hända. Men det är svårt, speciellt när hon vidareutvecklas sas och lär sig ta sig an problemen på andra sätt..

Och ja, hon är unghund. En väldigt påhittig sådan ;)

Senast ändrad:

Du får börja låsa dörren eller se till att hon inte är själv där när du är på övervåningen. Att en hund springer bort på det viset hade jag blivit vansinnig över och försöka göra dörren till en förbjuden zon där hon inte får röra den utan att du eller husse är med.
Jag hade alltså sett till att han inte får vara i hallen själv där han kommer ut och gjort dörren till en förbjuden zon likt groventrén och sen successivt ökat på att låta honom vara själv i hallen utan att han rör dörren.

När han var valp hade vi galler för groventrén. Sen när han lärt sig vad Nej var så tog vi bort gallret och lärde honom att dit går man inte. Idag kan vi ligga i vardagsrummet och han är i köket själv o tuggar på nåt ben. Groventrén är precis intill köket. Vi kan sätta dit en dörr men vi vill och orkar inte :p dessutom känns då köket mer instängt, inte vad vi vill. Han glömmer av sig ibland när han leker med katten och katten går in dit men efter min senaste utskällning stannar han med tassarna precis innanför tröskeln, så fort han stannar brukar jag berömma eftersom han gjorde rätt i att stanna.

Du kan ju sätta galler för ytterdörren t.ex och när hon rör den så säger du Nej. Även om hon bara nosar så får hon inte. Dörren är förbjuden och det är inget att diskutera om. Man kan använda dörrmattan som en extra barriär, hon får inte vara på den heller utan tillåtelse. Då blir det som ett litet avstånd till dörren.

Förresten så förstår jag att du inte skäller ut henne eftersom du inte vet hur länge hon varit ute men ta tillfällen i akt, t.ex när du hör henne öppna dörren så skäll på henne, annars försök hålla henne borta från dörren.

Och ja, jag hade släppt saken och berömt när vi var på väg hem eftersom hon då är nära dig och följer med, alltså gör hon rätt när hon gjorde fel i att sticka IFRÅN dig. :)

Tror ni att hon kopplar ihop mitt missnöje med att hon stack iväg?
Tror ni hundar generellt kopplar ihop "bestraffningar" som kommer i efterhand med saker de gjort fel?

Svar: Nej och Nej.

Din hund har fullständig koll på att du är missnöjd när du och din hund kommer tillbaka, men hon har ingen aning om varför och vet inte heller att "hon inte får". Av den enkla anledningen att hon är hund och hundar har inte moral. Punkt j*vla slut.

Din hund har fullständig koll på att du är missnöjd när du och din hund kommer tillbaka, men hon har ingen aning om varför och vet inte heller att "hon inte får". Av den enkla anledningen att hon är hund och hundar har inte moral. Punkt j*vla slut.

Nej sätt inte punkt än, för jag håller inte alls med.

Naturligtvis är det mest effektivt att vara direkt på och korrigera när "tanken föds", men siutationen TS beskrev har jag varit med om vid flertalet tillfällen på olika hundar och har de inte kommit när jag ropar=jag lommat efter och surat när jag hittat dem så har de förstått precis vad det handlar om. Det har nämligen inte behövts mycket av det för att de ska sluta göra liknande saker.

Likadant med scenariot att hunden springer bort och skiter i att man ropar, och sedan kommer den tillbaka. Inte sjutton berömmer jag då, den kan räkna med att jag är skitsur. Även detta har varit effektivt på de hundar jag själv haft och de jag har hjälpt till att träna inkallning på.

Hundar har inte minne guldfisk, och det har inte med moralfrågor att göra.

(Vill dock tillägga att är inkallningen inte optimal så kan det vara värt att sätta upp en liknande situatuion där man vet att hunden är olydig och kunna korrigera vid rätt tidpunkt, samt belöna. Men! Går det som i detta fallet skulle även jag muttrat)

Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag håller inte alls med dig.

Tror inte överhuvudtaget positivt straff har någon effekt om det inte sker i rätt sekund. Att hålla på och ta ut sin ilska i efterskott på det sätt du beskriver ser jag inte som något annat än en avreaktion från din sida. Klart som korvspad att hunden blir låg. Men att den skulle placera bestraffningen till rätt minnesbild, nej det gör den inte. Det är enligt mig en onödig handling från din sida som bara förstör eran relation, hunden ser dig som osäker.

Smiter min hund iväg kan jag ryta ordentligt, och när han avbryter och kommer till mig berömmer jag ibland och ibland inte, beror på situationen. Han är i alla fall helt trygg med vad jag menar, och behöver aldrig utsättas för något sorts obehag när han är "i hand".

Senast ändrad av en moderator:

Nej, guldfiskminne har de inte.
De har heller inte tanken att: "Springa från matte=fel, springa till matte=rätt, idag tänker jag välja att göra fel"

Utan hunden ser en störning, den reagerar, har du störningstränat nog, kommer den att klara störningen och komma till dig fasten det sprang förbi en katt eller vad det nu var. Klarar den inte störningen kommer den att springa efter katten, varken mer eller mindre, utan någon som helst betänkligheter om vad den får eller inte får.

Jag håller med Vicks, det är enbart att bränna förtroendekapital att gorma på en hund i efterskott, möjligen att du kan få en hund som undviker din aggression. Men du får inte en hund som tänker, att nästa gång ska jag göra rätt.

Jag tror inte den tänker på det viset som jag själv skrev.

Men något lär den sig, den vet ju uppenbarligen vad som är ok och inte ok.

Vad är det då hunden tänker? Hundar är ju tänkande varelser. Nog måste t.ex line_ns hund tänka något när hon öppnar dörren?

Om hunden smiter är det en annan sak, då har den glömt av sig anser jag, dvs den tänker inte att den ska springa iväg fast han får inte utan han glömmer alltså av sig och springer iväg men när matte ryter ifrån så blir hunden påmind = korrigerad. Och när hunden vänder så berömmer man eftersom den gjort rätt.

Du får börja låsa dörren eller se till att hon inte är själv där när du är på övervåningen. Att en hund springer bort på det viset hade jag blivit vansinnig över och försöka göra dörren till en förbjuden zon där hon inte får röra den utan att du eller husse är med.
Jag hade alltså sett till att han inte får vara i hallen själv där han kommer ut och gjort dörren till en förbjuden zon likt groventrén och sen successivt ökat på att låta honom vara själv i hallen utan att han rör dörren.

När han var valp hade vi galler för groventrén. Sen när han lärt sig vad Nej var så tog vi bort gallret och lärde honom att dit går man inte. Idag kan vi ligga i vardagsrummet och han är i köket själv o tuggar på nåt ben. Groventrén är precis intill köket. Vi kan sätta dit en dörr men vi vill och orkar inte :p dessutom känns då köket mer instängt, inte vad vi vill. Han glömmer av sig ibland när han leker med katten och katten går in dit men efter min senaste utskällning stannar han med tassarna precis innanför tröskeln, så fort han stannar brukar jag berömma eftersom han gjorde rätt i att stanna.

Du kan ju sätta galler för ytterdörren t.ex och när hon rör den så säger du Nej. Även om hon bara nosar så får hon inte. Dörren är förbjuden och det är inget att diskutera om. Man kan använda dörrmattan som en extra barriär, hon får inte vara på den heller utan tillåtelse. Då blir det som ett litet avstånd till dörren.

Förresten så förstår jag att du inte skäller ut henne eftersom du inte vet hur länge hon varit ute men ta tillfällen i akt, t.ex när du hör henne öppna dörren så skäll på henne, annars försök hålla henne borta från dörren.

Och ja, jag hade släppt saken och berömt när vi var på väg hem eftersom hon då är nära dig och följer med, alltså gör hon rätt när hon gjorde fel i att sticka IFRÅN dig. :)

Det handlade egentligen inte om att hon öppnar dörrar. Men iallafall. Jag vill inte ha en massa förbjudna zoner. Min hund får vara i hela huset med soffan som enda undantag. Jag vill inte ha fler begränsningar, detta är hennes hem också.

Och jo, vi låser dörren. Ibland händer det dock att vi tror att den är låst men sen visar det sig att någon hämtat ved och glömt låsa efter sig. Men just den dörren har hon några gånger lyckats öppna även om den är låst. Den är lite glapp och det räcker med att hon lyckas träffa låsgrejen rätt med tassen så går dörren upp.
Vi ska fixa någon hasp eller nåt liknande. Det kommer säkert lösa sig så småningom :)

Jag är inte vansinnig. Skulle jag bli vansinnig för att hon är påhittig och tar egna initiativ skulle jag få vara arg hela tiden :p
Jag tycker det är bättre att försöka förekomma problemen.

Hör jag att hon är på dörren så säger jag ifrån och tar bort henne från dörren. Men ibland är man upptagen med annat, kan inte vakta på henne varje sekund.

Okej, jag har ju hört detta hur många gånger som helst. Men också hört annorlunda så det är svårt att veta vart man ska stå. Jag upplever dock att hon har lite förståelse.. Likaså upplever jag att hon vet vad hon inte får göra.. Men jag kanske har fel :)

Nej sätt inte punkt än, för jag håller inte alls med.

Naturligtvis är det mest effektivt att vara direkt på och korrigera när "tanken föds", men siutationen TS beskrev har jag varit med om vid flertalet tillfällen på olika hundar och har de inte kommit när jag ropar=jag lommat efter och surat när jag hittat dem så har de förstått precis vad det handlar om. Det har nämligen inte behövts mycket av det för att de ska sluta göra liknande saker.

Likadant med scenariot att hunden springer bort och skiter i att man ropar, och sedan kommer den tillbaka. Inte sjutton berömmer jag då, den kan räkna med att jag är skitsur. Även detta har varit effektivt på de hundar jag själv haft och de jag har hjälpt till att träna inkallning på.

Hundar har inte minne guldfisk, och det har inte med moralfrågor att göra.

(Vill dock tillägga att är inkallningen inte optimal så kan det vara värt att sätta upp en liknande situatuion där man vet att hunden är olydig och kunna korrigera vid rätt tidpunkt, samt belöna. Men! Går det som i detta fallet skulle även jag muttrat)

Jag är just nu lite inne på din linje. Men har inte "testat" tillräckligt många gånger för att avgöra om det hjälper..

Tack för ditt svar :)

Jag håller inte alls med dig.

Tror inte överhuvudtaget positivt straff har någon effekt om det inte sker i rätt sekund. Att hålla på och ta ut sin ilska i efterskott på det sätt du beskriver ser jag inte som något annat än en avreaktion från din sida. Klart som korvspad att hunden blir låg. Men att den skulle placera bestraffningen till rätt minnesbild, nej det gör den inte. Det är enligt mig en onödig handling från din sida som bara förstör eran relation, hunden ser dig som osäker.

Smiter min hund iväg kan jag ryta ordentligt, och när han avbryter och kommer till mig berömmer jag ibland och ibland inte, beror på situationen. Han är i alla fall helt trygg med vad jag menar, och behöver aldrig utsättas för något sorts obehag när han är "i hand".

Hur menar du att man ska lösa saken istället?
Jag har nämligen tidigare tänkt att jag inte ska skälla utan har berömt när hon väl kommer tillbaka och gör rätt och det hjälper verkligen inte. Hon gör om saken iallafall.

Tack för alla svar!

Hur kopplar du till störningen i mitt fall?

Det är inte så att hon ser något eller känner någon lukt och springer dit. Utan hon sticker från vårt hus/vår tomt genom hela gården, en liten bit på en grusväg och till en grannes hus. Där vet hon att det finns godsaker utlagda (till fåglarna egentligen).

(Hon har gjort samma sak tidigare, fast med andra saker. Ex att hon springer till gödselstacken)

Är störningen då minnet?
Eller hur tänker du?

Hur menar du att man ska lösa saken istället?
Jag har nämligen tidigare tänkt att jag inte ska skälla utan har berömt när hon väl kommer tillbaka och gör rätt och det hjälper verkligen inte. Hon gör om saken iallafall.

Min tanke är att du måste backa träningen och först och främst få inkallningen att fungera tröts störning. Finns hundra olika träningsmetoder. Om du får ett tips du tror på - anamma det, backa och lägg upp momentet i små steg.

Varför fungerar det inte att berömma när hon väl kommer tillbaka? Jo för att hon redan självbelönat sig. Från den sekunden när hon bryter sig loss från dig och smiter befinner hon sig i en lycklig bubbla där allt är superroligt. När din rytande stämma bryter sig genom bubblan och hon bestämmer sig för att återvända till matte är det som att börja på ett nytt kapitel i boken. I det här läget har du chans att belöna den lyckade inkallningen (hon kom ju faktiskt, det är ett nytt kapitel nu!) och det har inte så mycket att göra med hennes dåliga uppförande i föregående kapitel. Är du arg sammankopplar hunden inte det med själva rymmandet.

Förstår du hur jag tänker eller blir det bara svårläst och tjorvigt?
Det är så jag tänker på ett ungefär. Skulle kunna utveckla det till en hel bok men då orkar du inte läsa. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 495
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 296
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka