Det här med att välja häst..

TheRedLightning

Trådstartare
Jag funderar mycket fram och tillbaka om egen häst och vad för häst man bör försöka hitta som första häst.

Är lite inne på en läromästare då jag vill utvecklas själv (vill inte utveckla t ex en unghäst), men de annonser jag hittar så ligger priset lite väl högt för min ekonomi med tanke på hästens ålder (oftast är det runt 17-18 år) och jag vill ändå hinna ha några år och tävla m.m. innan den måste gå vidare till hästarnas himmel.

För mig känns det lite osäkert med en häst i den åldern, och de som är yngre kostar oftast mer. Så frågan är vad man bör leta efter och framför allt tänka på?

Har ni några bra förslag?
Tack på förhand. :)

Sv: Det här med att välja häst..

Sålde min dressyrhäst förra året. Han var då 16år och tävlad utan avbrott under hela min ägo 10år tom msv. Om man tänker sig en dressyrhäst så har ju den många bra år kvar. Många av svårklasshästarna är på topp i den åldern så varför inte en "medelhäst"?
Reagerade på många som kom och provred att dom resonerade som dig. Att han var "gammal" , enligt mig ska han tävlas och tränas tills han blir 20.
En häst som tävlat utan avbrott ,och det går ju att kolla, har ju varit en hållbar individ. När man köper sin första häst så tror jag inte man kan tänka på att man ska köpa en som man tex kan få igen pengarna på . Det får liksom bli "läropengar" när man köper sin första häst som man just ska lära sig av. En bra start för den oerfarna ryttaren.
Så kolla upp tävlingsresultat, att den inte vilat långa perioder, kan ha varit skador.

Sen är det ju olika individer hur gamla dom är i den åldern, min var som en unghäst ibland:p
Det reagerade "tanterna" på som trodde att han skulle vara som en gammal ko för att han var 16år. Han passade inte alls den typen av ryttare utan han blev såld till en tjej på 16år som ville ha lite "sprutt" på pållen

Mitt förslag är att du redan nu lägger undan lika mycket pengar varje månad som det sedan kommer kosta att ha hästen. Om du sparar 3000-5000 kr/månad så får du ganska snabbt ihop en hygglig summa pengar att köpa häst för och du behöver inte begränsa ditt sökande lika mycket. Dessutom är det ett bra sätt att få koll på att man verkligen klarar utgifterna INNAN man skaffar häst. :)

Det är just det som inte är så kul med en häst som är 17, bara 3 år du kan tävla hästen. Nej, det är inget jag vill ha eller som passar mig för tillfället. Jag vill inte pröjsa närmare 100 000 för en häst som jag kanske bara kan rida på under en kort tid. Tycker inte det är värt pengarna, speciellt när pengar inte växer på träd.

Tycker det är en ren djungel att försöka hitta en medelmåttig läromästare och i vissa fall verkar det som det inte ens står i annonsernaeller så har de haft någon gammal skada och skada vill jag inte köpa på mig, de brukar komma ändå. Känner mig så tveksam och fundersam. :/

Nivå vet jag inte då jag har dålig koll, men jag hade som mål att tävla 140 klasser (hoppning), men insett att det nog är mer rimligt med 120. Fälttävlan är det jag är mest intresserad av men kommer nog bara tävla på hobbynivå eller nån lättare klass. I dressyren vet jag inte riktigt, hade ju varit kul att rida en L:A eller nått nån gång.. endast ridit L:C och L:B innan de gjorde om programmen.

Jag vill framåt i min ridning och ridskolehästarna kan inte hjälpa då jag skulle behöva träna/öva mer regelbundet än en gång i veckan. :)

Sparar redan idag mer än vad hästen skulle kosta per månad, men även om jag får ihop ett bra sparkapital innebär det inte att jag vill lägga alla pengar på att köpa en dyr bra häst. Behöver pengarna till annat också, som hus, bil, lån.. sen även bra å ha buffert om nått skulle hända hästen eller man behöver köpa ny utrustning osv.

Rent prismässigt letar jag en häst mellan 20 000 - 40 000 (men kan sträcka mig till 50 000 men då måste det kännas rätt för det är övre "smärtgränsen" för ekonomin).

Funderar mycket fram och tillbaka och jag vet att jag inte behöver ha bråttom, desto längre jag väntar mer pengar hinner jag spara ihop.

Men har man tävlat LC-LB så kan man inte hoppa upp i LA bara för man har en egen häst. Banor på 1.20 är faktiskt mer än vad man tror.

Detta är kanske inte heller din sista häst utan den första. Jag har köpt en häst som är 18 år. Bra utbildad och kan det mesta men inte de stora gångarterna eller de flådigaste hoppen. För min nivå på ridning räcker det mer än väl. Men hon har så många andra värdefulla egenskaper. Lugn och ganska trygg (nja ute på fältet blir det åka av kan jag säga;)). Jag kan lasta henne själv och köra till ridhus eller ner till skogen. Ta in henne från hagen och rida iväg själv. Hon bryr sig inte att lämna kompisar och gården. Jag kan löshoppa henne själv - hon gör det i princip själv, jag bara står där och tittar på henne.
Nej, hon och jag kommer aldrig att starta msv dressyr eller 1.20 hoppning men det beror i nuläget mest på mig. När jag känner mig redo för det, om jag någonsin gör det, så är det kanske läge att leta annan häst.

De summor du nämner är låga om du verkligen vill ha en fräsch läromästare, isf får du nog nöja dig med något äldre. Eller så sparar du ett år till och kan köpa en yngre läromästare. 40 000 eller ens 50 000 är inga stora pengar för en bra häst.

Rent prismässigt letar jag en häst mellan 20 000 - 40 000 (men kan sträcka mig till 50 000 men då måste det kännas rätt för det är övre "smärtgränsen" för ekonomin).

För den summan så får du nog ha en rejäl dos tur om du ska hitta en häst som har kapacitet för det du vill göra och som inte är för ung eller för gammal. Fullblod kan vara ett tips för de ligger generellt sett lägre i pris än vad halvblod gör.

Ska heller inte "bara" hoppa upp och tävla, men målet är LA sen när jag når dit återstår att se.
I början blir det väl mest pay & jump och pay & ride men det är bra att ha mål så man har något att sträva efter och jag vill gärna ha några år på mig och bygga upp ett förtroende/tillit med hästen. Jag vågar inte tävla vilket häst som helst, speciellt när det kommer till hoppningen osv. Det är så vårt att sätta ord på sina tankar.

Jag har inte råd att lägga mer även om jag så skulle spara i ett år till och därför jag försöker klura ut vilket alternativ som är näst bäst om man inte kan hitta en sån häst jag egentligen skulle vilja ha, alltså man hittar ingen läromästare. Funderar på hästar mellan 8-12 år kanske? Vet inte alls hur de ligger rent prismässigt. :/

Jag har förvisso inte skyhöga krav på en läromästare, för mig behöver det vara en trygg häst som jag kan lita på och kan lära mig rida typ. Behöver definitivt inte vara en läromästare som gått svåra klasser osv.
Det finns väl läromästare som gått lättare tävlingar m.m eller spelar priset kanske ingen roll så länge hästen klassas som "läromästare"? :confused:

Det finns lite olika sätt att hitta en prisvärd häst. Att köpa en äldre häst är ett sätt, men nackdelen är att om hästen inte ridits superkorrekt kan den vara ganska sliten. Och då kan pengarna börja rulla i samband med hältutredningar etc. Så i såna lägen får man kolla noga vad man får.

Nästa sätt är då att köpa en yngre men lite mindre utbildad häst. Det kan fungera bra - är du ridskoleryttare själv kan en häst som gått LB kanske vara lagom? Är du duktig och hästen är frisk kan du lätt ta dig vidare. Men bra att kolla varför hästen inte utbildats vidare.

Ett tredje sätt är att köpa en liten storhäst - nåt runt 150-155 cm. De är ofta väldigt prisvärda men blir kanske inga kanoner på tävlingsbanan. Men kanske 'good enough'?

Vill du ha en häst i den åldern som går 120 och La får du nog räkna med det dubbla om den ska vara frisk och okomplicerad.

8-12 år är en väldigt attraktiv ålder och det är ofta då de är som dyrast om de är friska och fräscha och någorlunda välutbildade. De har hunnit få erfarenhet men är inte för gamla.

Läromästare finns i alla former och hur just "din" läromästare ska vara och kunna beror ju på vad du vill lära dig. :)

Jag har ett halvblodssto på foder som tävlat 120 hoppning och LA dressyr och det är en perfekt läromästare för mig. Kapaciteten som hon har räcker gott och väl till för det jag vill ha ut av mitt hästeri. Dessutom är hon en fantastiskt trevlig och snäll häst. När stallkompisarnas hästar bockar, busar och far i luften när vi galopperar tillsammans så springer hon snällt och fint bredvid utan att konstra. :)
Hon är till salu och jag har tänkt köpa henne. Räknar med att hon kommer kosta uppemot 60 000.

Jag tycker att det allra viktigaste är att hitta en häst man trivs och passar ihop med. Därmed inte sagt att det är så enkelt det heller :)

Även om det är köparens marknad just nu så är ju den typ av häst du söker alltid värda sin vikt i guld så att hitta någon som dessutom är billig är inte så lätt. Jag funderar lite på vilken typ av hästar du har tittat på? Kanske du ska titta på fler raser? En fjording till exempel skulle ju kunna passa, de kan dessutom vara läromästare i relativt ung ålder. Jag har haft en fjordkorsning som i princip var född som läromästare :)

Hmm, där skrev du något jag inte tänk på faktiskt.

Det sista alternativet är tyvärr inget jag letar efter då jag är nästan 180 lång och vill inte känna mig som en "jätte", vilket jag känner mig som när jag rider mindre hästar även om de är lite kraftigare.

LB lät mer som ett rimlig nivå tror jag både för mig personligen och min ekonomi. Då jag tänkte först och främst försöka lära mig lite, samtidigt som jag kanske vill ha möjlighet att utbilda hästen vidare om jag någonsin kommer dit vill säga. :o

Åh, vilken tur du har som har hittat en sån fantastisk foderhäst.

Jag känner mig lite kluven när det gäller foderhäst, skulle helst i så fall vilja att det blir som i ditt fall att hästen går att köpa senare.
Det är svårt, men jag känner att jag definitivt inte har bråttom, väntar hellre på rätt häst än har bråttom och får fel häst. ^^

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar