Jag brukar först och främst alltid rida med spö. Ett spö, inte en "pinne" eller en "motivations pisk", det är smeknamn det fått för att barn ska kunna använda det med gott samvete. Första steget för att använda spöet rätt är att förstå vad det heter och vad det är. Ett spö eller en piska, uppfanns för att (rent ut sagt) slå hästen. Och så är det med det. Jag använder spöet ifall vi rider ute i skogen och måste ta oss över till exempel en bäck, då "pekar" jag lätt bakom schabraket för att visa "ja vi ska hoppa". Om hästen sedan inte hoppar, kan det vara något fel. Då kontrollerar jag att jag gett rätt hjälper, för att sedan fråga igen. Först lätt med skänklarna, sedan en "knackning" till. En släkting till mig sa något himla klokt en gång. "Man måste lära hästen att spöet betyder framåt, om hästen inte vet det så är spöet bara något himla otrevligt", vilket jag tycker är helt rätt. I det fallet som du beskriver så verkar det vara en ridskolehäst som helt enkelt inte vill jobba, och en sådan kan man slå tills den dör. Jag skulle helst vilja se att den får bli enmanshäst.
Men åter till varför man slår sin häst. Först och främst så säger min erfarenhet att folk har lättare att slå hästar som de känner, försiktigheten som man har mot en främmande häst försvinner och toleransen minskar vartefter man lär känna den. Men själva anledningen att man slår hästar för att få dem att gå framåt är helt enkelt att det fungerar. Det fungerar, men det löser ingenting. Det din tränare, och många andra, fått uppleva är: Hästen vägrade gå, jag slog hästen, hästen gick. Då tror dem att det löste problemet. Men problemet finns kvar, men "symtomen" försvann. För tillfället. Problemet är att hästen inte vill, och det finns många anledningar till att en häst inte vill. Den kan vara sjuk eller trött. Den kan ha tröttnat på det den ska utföra eller inte lita på sin ryttare. Men det som är svårast att lösa är om hästen: 1, helt enkelt inte gillar sin ryttare (det är lika vanligt som människor som inte gillar varandra). 2, hästen är rädd för sin ryttare eller 3, hästen vill inte ha med människor att göra med över huvud taget. Att spöa en häst leder oftast till 3, mest för att många hästar är smarta och inser att många ryttare inte har mycket att erbjuda.
Jag har bildat denna uppfattning för att jag tvingats sett på hästar få spö för många gånger. Jag har tyckt att det är fel men inte kunnat sagt något, jag har fått bita ihop, pusslat ihop hästen efteråt och gett mina goda råd till ryttaren för att få dem att öppna ögonen. För mig finns det ingen riktig lösning på problemen 1,2 eller 3. Bara sätt att undvika dem. Nu vet jag inte huruvida det framgår i texten, men jag är emot all typ av hudflängning av hästar.