SnelaHesten
Trådstartare
Känner mig som en kokande kittel inombords och måste få skriva av mig lite. Kom precis hem från en ridlektion som slutade i totalt fiasko. Det finns en häst med uppenbara problem i stallet, eftersom den var och varannan lektion vägrar att gå framåt, så även idag. Min ridlärares förklaring var att hästen bara vill "jävlas" och därmed ska spöas till den går. Min stackars kompis som satt på hästen började lektionen tappert med att skänkla och använda spöet försiktigt, men hästkraken vägrade gå. Ridläraren sa åt henne att spöa spöa spöa och skänkla skänkla skänkla och det gjorde hon också i ca 15 min till tårarna började strömma i ren desperation. Herregud, det måste väl finnas en förklaring till varför hästen inte går?!
Jag undrar varför är det bara inom ridsporten som aga anses vara en rimlig uppfostringsmetod. Om någon såg en ägare sparka och slå sin hund på samma sätt skulle det bli ramaskri. Själv satte jag av min egen häst och gick in till stallet i ren protest och med en kall klump i magen. Min egen häst blev uppenbart uppjagad av hela situationen och började skena under galoppen.
Det är mycket som inte stämmer i mitt stall just nu och därför har jag också bestämt mig för att sluta rida där. Jag har dock inte ridit på så många andra ställen. Är det rutin att behandla hästar såhär överallt?
Jag undrar varför är det bara inom ridsporten som aga anses vara en rimlig uppfostringsmetod. Om någon såg en ägare sparka och slå sin hund på samma sätt skulle det bli ramaskri. Själv satte jag av min egen häst och gick in till stallet i ren protest och med en kall klump i magen. Min egen häst blev uppenbart uppjagad av hela situationen och började skena under galoppen.
Det är mycket som inte stämmer i mitt stall just nu och därför har jag också bestämt mig för att sluta rida där. Jag har dock inte ridit på så många andra ställen. Är det rutin att behandla hästar såhär överallt?