det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

Ja, fy fan.

Jag rider utan hjälm ibland :angel:. Speciellt nu när det är så kallt, har fortfarande hittat någon bra lösning för att inte frysa öronen av mig när jag har hjälm på.

Fast sedan en olycka i förra veckan kommer jag nog hellre frysa av mig öronen. Var ute och red på lilla brun (jordens snällaste häst), hade ingen hjälm (dock tjock mössa...:cool:). När vi var på väg hem på vägen kom grannen fräsande i bilen i alldeles för hög hastighet. Körde om utan att sakta in och körde inte åt sidan. Mina annars mycket trafiksäkra häst flög i luften och bockade som en 2,5-åring tills jag flög i backen. Gubben i bilen märkte inte kalabaliken och körde vidare (han hann nog inte se...)

Så nu kommer jag rida med hjälm (har fortfarande inte vågat mig ut på vägarna igen...) och se till att gubben skaffar nya glasögonon. Som tur var klarade jag mig med lite blåmärken.

Jag har ju också världens snällaste häst på det sättet, han gör sällan några allvarliga försök att göra sig av med mig. Man tror ju alltid att man ska klara sig :cool:

Köp ett par ear-bags på en sportaffär. Skitbra. Med dem behöver man ingen mössa under hjälmen, för hjälmen i sig isolerar ju, öronen klarar sig i sina era-bags ;)

Jag har ju också världens snällaste häst på det sättet, han gör sällan några allvarliga försök att göra sig av med mig. Man tror ju alltid att man ska klara sig :cool:

Väldigt mga av olyckorna där de saknats hjälm har ju ofta inte berott på att hästen har haft av ryttaren med vilje utan att man av okänd anledning har gått omkull. Och det kan ju även den snällaste häst göra. Den tanken tänkte jag igår när jag stod och velade över om jag skulle ta tjocka mössan eller hjälmen på mig. Och jag tog hjälmen.

Jag är livrädd att rida utan hjälm:eek: Vet egentligten inte varför. Satt och våndades i 35 graders värme när jag jobbade i Usa och red 5 hästar om dagen. Kan jag säga att hjälmen var...hmppf något blöt:p Är knappast aktuellt att rida utan hjälm nu på unghästen heller:angel:

Jag har som en slags rånarluva med nät mitt på huvudet *bra förklaring*. Den är så tunn så den utan problem får plats under hjälmen!

Det var precis det jag tänkte. Mössa är ju bra mycket varmare över öronen, och jag ska ju bara jogga lite i ridhuset, det kommer inte göra någonting om det visar sig att jag har låst in hjälmen....

Väldigt mga av olyckorna där de saknats hjälm har ju ofta inte berott på att hästen har haft av ryttaren med vilje utan att man av okänd anledning har gått omkull. Och det kan ju även den snällaste häst göra. Den tanken tänkte jag igår när jag stod och velade över om jag skulle ta tjocka mössan eller hjälmen på mig. Och jag tog hjälmen.

Det var precis det som hände mig på min snälla häst. Jag skulle trimma lite på en parkering och vi går omkull. Jag är glad över att jag hade hjälm på mig, jag tror inte att jag slog i huvudet då vi ramlade, men eftersom hästen rullade ett varv och klämde fast mitt ben medan jag låg mellan hans ben, med bakhovarna drygt 10-15 cm från mitt huvud. När han så skulle upp fick jag en smäll i hjälmen, jag hade inte ens velat tänka på hur det kunde ha slutat om jag inte haft hjälmen på mig.

Jag red innan olyckan ofta utan hjälm när jag skulle trimma, antingen med mössa vintertid och barhuvad sommartid, men efter det så har jag hellre hjälm på mig. Men visst har det hänt även efter den att jag skippat hjälmen nångång.

om jag är ute och skrittar min gammling så har jag inte hjälm. han är bombproof och jag litar 100% på honom.

men annars har jag alltid hjälm! mina hästar är inte direkt lugna.. händer ibland på sommaren om det är jättevarmt att jag rider utan, men då tar jag det väldigt lugnt och rider endast på banan. och endast om hästen har en lugn period..:p

förstår mig inte på folk som till och med hoppar och rider unghästar utan hjälm! :eek:

förstår mig inte på folk som till och med hoppar och rider unghästar utan hjälm! :eek:

Jag kan tänka mig att rida utan hjälm, speciellt när det extremt varm/kallt, men jag skulle aldrig hoppa eller rida en unghäst utan hjälm :eek: Då kan man nästan ställa sig spåret egentligen.

Jag får typ "tvångstankar". Det känns som om jag skulle skita i hjälmen så skulle det bara hända någonting den dagen. Nej jag har ridit med hjälm sen jag var 5 och har inte planerat att sluta med det än på ett tag iaf. Jag är så van och det känns som att det är lagom farligt att rida ändå. Även en snäll häst kan halka på vilken isfläck som helst.

Fy va hemskt, hoppas hon blir bra :crazy:

Rider aldrig utan hjälm. Varit vid ett tillfälle som man fått rida utan (hjälpa ngn o ingen hjälm till hands) eller när man glömt bort den o gått ut (haft mössa på), men kommit på innan man suttit upp. Känns väldigt obehagligt utan och bara för att jag inte har den just det passet så kommer det säkert hända ngt. Dessutom gillar jag min hjälm mkt (mkt skön) så jag föredrar absolut att ha den :D.

Jag har antingen
*earbags (köpta i ridsportaffär),
*mitt nyinköpta svarta pannband som är bredare över öronen så de täcks helt (vanlig sportaffär) eller
*någon av mina "rånarluvor" (ena med nät uppe i hjämen, andra helt i samma material).
Mkt praktiskt och mysigt vill jag säga :bow:

Olycksstatistiken säger väl att hästägare oftast går omkull, mens övriga trillar av-som regel:angel:
Jag har oxå en rånarluva med nät på toppen o öronmuffar.
Rider ofta utan hjälm, men inte då jag vet att hästarna är överförfriskade. Har ännu aldrig ramlat av märren- ve o fasa för den fallhöjden:eek:* ta i trä*

Jag har antingen
*earbags (köpta i ridsportaffär),
*mitt nyinköpta svarta pannband som är bredare över öronen så de täcks helt (vanlig sportaffär) eller
*någon av mina "rånarluvor" (ena med nät uppe i hjämen, andra helt i samma material).
Mkt praktiskt och mysigt vill jag säga :bow:

Jag har sådan rånarluva med nät. Har också ett par öronmuffar i fleece som ett diadem. Kan sitta bakom nacken eller över pannan. Bakom nacken får de plats med hjälm på.

om jag är ute och skrittar min gammling så har jag inte hjälm. han är bombproof och jag litar 100% på honom.

Är det inte just det här tankesättet som gör att folk rider utan hjälm, flyger av eller går omkull och gör illa sig? även den snällaste häst kan gå omkull (t o m i skritt) eller blir rädd för något.
Inget personligt till dig Centaur men du fick vara exempel idag :)

Hmm. De här rånarluvorna med nät har jag inte sett, bara vanliga och då får mitt feta huvud inte plats. Pannband funkar inte, jag kanske har fel på huvudet men de börjar alltid glida ner efter en stund. Earbags fungerar inte heller, jag måste trycka in mina öron under hjälmen, vilket inte går med sådanna fluffgrejer på :angel:.

Rånarluva ska jag leta upp, finns väl i vanliga ridsportaffärer?

Kommer inte ihåg hur öronmuffarna hålls på plats:confused:
Kanske en liten kardborrbit eller med hjälmens fäste.

Nu!:angel:
En kardborrbit sätts fast runt hjälmfästet. sitter bra. Dock hör man så illa med dem:mad:

Finns olika varianter på earbags! :D Eller ja, Earbags är sådana som man trär på öronen och som har en typ av "hårklämme-mekanik", vrider om öronskyddet innåt tills det knäpper till o den sluter sig helt tätt om ditt öra.
Den andra varianten är med bara skydd o inte "bags", den fäster man ialf hjälmen med kardborre.
Den förstnämnda är snäppet bättre tycker jag sj, stänger både ute vinden bättre o man hör bättre! :D (minns hur dåligt man hör med kardborreöronskydden).

Jag brukar rida utan hjälm ibland, och visst olyckor kan hända, men väljer man att rida utan hjälm så gör man.
Då får man helt enkelt skylla sig själv (både fysiskt och ekonomiskt!)

Därimot så tar jag självklart hänsyn till vilken häst jag rider utan hjälm, aldrig att jag hoppar utan hjälm, eller rider en opålitlig häst utan hjälm, eller unghäst. Och utmanar inte ödet (rider en häst som är icketrafiksäker utan hjälm etc) Och så självklart rider jag inte utan hjälm inför ridskoleelever (så dom kanskje börjar ta efter) eller yngre/oerfarnare ryttare.
Visst, självklart, allt kan hända med vilken häst som helst, men man bär ju ett eget ansvar när man rider. och väljer man att rida utan hjälm så gör man.

O, jag kanskje är en idiot tycker ni som bokstavligen struntar i hjälmen ibland (har fått höra det av alla mina kompisar!) men det är mitt val, mitt egna val och jag sätter inte skulden på någon annan än mig själv ifall det skulle hända något.
Plus att jag tro, att är det nu meningen att jag ska ramla av och slå sönder skallen helt och håller, eller t o m mista livet, så är det meningen helt enkelt, onödigt kanskje, men jag dör hellre under tiden jag håller på med något jag älskar fort än dör i ex cancer eller liknande (långsamt och smärtsamt!)

Mina ord, mina åsikter, varken rätt eller fel

Jooonii

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka