Det finns en annan teknik som jag har svårt för, och det är repeterara-tillbaks-vad-personen-precis-sagt-tekniken. Telias tekniska support kör med det, och jag upplever det väldigt irriterande. Jag beskriver mitt ärende, och 9 av 10 gånger får jag som första svar (efter att oftast ha väntat i kö i en kvart) något i stil med: "Du säger att bla bla bla händer när du bla bla bla. Stämmer det?" Och så måste jag svara "ja", "stämmer", eller något liknande. Och vänta IGEN. Jag FÖRSTÅR ju varför de gör det, men det känns som ett fruktansvärt slöseri med tiden !
Klassiskt för läkarutbildningen Men jag tycker det har sin poäng att sammanfatta och gör det ofta i jobbet, för att patienten (och jag) ska ha klart för oss att jag fattat vad problemet är. Skulle tro att de lär ut samma grej på tekniksupport osv. Tror det kan grunda sig dels i tydlighet (obviously..) och dels i att många faktiskt är rätt värdelösa på att förmedla vad deras problem är, särskilt när de är upprörda (vilket de ofta är både i vården och när de ringer supporten för det funkar ju inteeee..!).