Sv: Det här med att ha grimma i hagen
Det är just det, vi har hagarna precis vid vägen där folk kör som idioter och kommer dom lösa vill jag få in dom snabbt!
Så är det för mig också... min häst har grimma i hagen av tre skäl:
1. Stallägaren sköter utsläppet och han vill ha det så.
2. Om hästen rymmer kan det rädda livet på honom att han har grimma så att någon annan kan ta honom.
3. På grund av vägen har han en grimma med reflexband så att det finns något på min svarta häst (förutom bläs och vita fötter då) som syns i mörkret.
I grund och botten skulle jag nog valt att inte ha grimma men som sagt var, stallägaren tar inte av den och jag har inte tid att åka ut för utsläppen bara för att ta av en grimma...
Hästen har också knäckt haken ett antal gånger (tex. när han gått på släp efter vagnen, när han stått uppbunden på gången etc.) så jag tror och hoppas att han skulle kunna knäcka den om det behövdes.
När mina hästar och tre halvblod som stod på bete tillsammans var på rymmen i somras räddade det faktum att jag lämnat grimman på på stoet faktiskt livet på alla fem. De knatade ett par kilometer in till byn och gick sedan upp på järnvägen och promendeade en bra bit på den. En tjej som såg dem vågade dock fånga stoet just för att hon hade grimma och kunde dra med henne av spåret och de andra följde efter. Ett par minuter senare kom tåget
och där stod hon och höll i shirestoet (min foderhäst) i grimman 20 meter från spåret. Min egen shirekille hade hon lagt ett hundkoppel runt halsen på
såg lite roligt ut med den tunna lilla linan runt halsen på storkillen. De tre halvbloden stod en bit bort och undrade vad allt ståhej var om.
Så det finns för och nackdelar. Ingen kan säga vad som är rätt. Risken att hästen skadar sig allvarligt med grimma får vägas mot risken att hästen skadar sig utan. Var och en får förstås bedöma vilken risk de tycker är rimligare att ta.