Det här med att freda sin zon?

lil-sis

Trådstartare
Ponnyn klampar ofta och gärna in på min zon och det sägs ju vara fel. Men hon kliver inte ÖVER mig utan håller sig från fysisk kontakt.

När jag studerat henne i hagen med väninnorna så är hon inte särskilt noggrann med sin zon gentemot dem HELLER. Nya hästar hålls på avstånd men sen när de känner varandra så har hon ingenting emot att ha dem NÄRA sig.

När vi var nya för varandra så placerade hon mig mkt noggrant men det har "växt" bort. Docok gör hon så med nya människor.

Hon är mkt trevlig och lätt att hantera, följer lös överallt i alla gångarter och då håller hon avstånd bättre också.

ÄR det så viktigt med zonen på en sådan häst?
 
Nej, jag ser det inte som viktigt.
Det viktiga är ju att DU bestämmer hur stor zonen skall vara.
Däremot så tycker jag att det är viktigt att hästen accepterar när du vill ha en större zon. :confused:
Exempel:
När jag leder min häst, så vill jag att han skall hålla sig på ett visst avstånd.
När vi står stilla (ej under "arbete") så accepterar jag att han kommer in i min zon.
Han brukar lägga huvudet på min axel eller muffla mig i håret. :love:

Det är MIN syn på saken. :D
 
Håller med Bengall! Min pålla vill vara nära, hon blir orolig om hon visas bort. Det är ett straff för henne att jag håller henne ifrån mig. Hon får vara nära så länge hon är respektfull i övrigt (inte knuffar mig eller nåt sånt).
Om jag ber henne att backa eller hålla bättre avstånd så gör hon det.
Hon beter sig precis likadant mot de andra hästarna i hagen och där är hon lägst i rang, men att hon är nära är helt okej för de andra två (vi har nämligen blivit med foderponny så nu har vi en riktig flock, inte bara ett par) :banana:
 
Det är du som bestämmer hur stor zonen ska vara. Personligen tycker jag det är mest praktiskt om hästen inte är "på" mig. Jag vill ha den en bit från, dels för min säkerhet och dels för att det är lättare att påverka hästen då. Upplever du det som ett problem så ändra på det, om inte så kör vidare. Ett problem är egentligen bara ett problem så länge man upplever det som ett. Det man dock måste ha i åtanke just med hästar är om de tolkar det på samma sätt som gör.
Niklas
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 472
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 586
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp