Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra grannarna i byn i alla fall. Grejen är att katten är så enormt skygg att jag inte ens lyckats fånga den på bild.
Första gången trodde jag det var en kisse ute på äventyr bara. Dvs ute och strövade. Den sprang som en avlöning ur stallet när jag gick in där. Tänkte inte mer på det. Men den har stannat kvar, i en vecka nu.
Eftersom den är så skygg så får jag ingen riktig bild av hull, om den är tovig/sårig etc. Det är ingen unge men mer kan jag inte säga.
Den sover i halmen om nätterna (utom när den flyr längst bort i stallet när jag visar mig) och här igår kände jag att nu må jag ju göra något. Jag vill ogärna riskera att mata andras katter men för att kunna se hur den verkar och ta en bild på den måste jag ju få den mindre skygg. Den har ju slagit sig ner och är inte på genomresa liksom. Så igår ställde jag mat åt den. Nästa gång jag kollade var skålen kliniskt renslickad. Imorse såg jag den inte men ställde mat. Kliniskt ren skål. Nu ikväll flydde den från halmen när jag kom. Jag ställde mat och satte mig tyst långt bort och väntade. 10 min senare kommer den. Den är hungrig och kastar i sig maten, men är samtidigt väldigt skygg och rädd. Stannar upp, kollar sig omkring och slappnar inte av ens när den äter.
Min plan är att ge den mat och en isolerad låda så den slipper frysa. Och få den på bild så jag kan efterlysa den.
Men hur vet man om det är en övergiven/hemlös katt egentligen - eller bara en som är ute och strövar? I perioder har jag tex haft en av grannens katter sovandes i stallet, solandes i hästhagen osv. Skulle lätt kunna tro den är övergiven, skygg är den med. Och kan hänga här i veckor i sträck (den går säkert hem mellan varven men kan se den varje dag veckor i sträck). Den är dock inte hungrig. Men finns ju mer än en katt som anser sig dö svältdöden mest hela tiden.
Så - hur kan man egentligen avgöra? Vore ju synd att sno nåns katt liksom (om efterlysning inte ger något, men det här är landet så tyvärr stor risk en ec kattägare inte märker efterlysningen tex)
Vart finns den någonstans för min har varit försvunnen i flera månader nu och vi hittar intehenne alls