Det här med 3-års test

shady

Trådstartare
Om man inte har visat sin 3 åring på ett 3 årstest på våren, kan man få en andra chans på hösten? Hörde någonstans att det var möjligt, men har inte fått det mer utvecklat än så.

Att man går miste om stimulans paketet om dom får diplom är ju helt uppenbart, men det är jag inte intresserad av. Utan det ända jag skulle vilja är att få visa henne nu i höst som 3 åring.

Någon/några som vet?

Nej tyvärr inte. Under en period (2002 + ev. även 2003, jag minns inte riktigt) så arrangerades 2 st 3-årstest, ett på våren efter den sk. 'gamla modellen' och ett på hösten, det sk. 'unghästtestet' där både 3, 4 och 5-åringar var välkomna. Efter utvärdering så gick man dock tillbaka till att enbart arrangera 3-årstest på våren (de ska vara klara senast under maj månad) och den 'traditionella' kvalitetstävlan på hösten (dock inkl. 5-åringar förra året, i år enbart 4-åringar + 5-åriga fölston om jag uppfattat det hela rätt).

Så vill du visa henne på 3-årstest är det tyvärr försent :(

Nu är det ett tag tills jag ska visa häst på 3-års testet men jag har insett att min häst kommer att vara 2 1/2 då. Känns rätt surt att gå miste om stimulanspaketet (för det är vad jag siktar på)enbart för att hon är född sent. Och pressa en så ung häst till att bli klar är knappast nått jag är villig att göra. :(
Attans också!

Det är ju synd. Finns ju allt för många som inte kan/hinner bli färdiga till ett 3 års test på våren. Min har ju vuxit mkt och länge hela vintern och våren.

Då har man ju absolut inte lust att förstöra dom bara för att dom skall gå testet på våren det året dom är 3. Känns otroligt surt detta, men, men.

Förstår hur du resonerar och jag håller även med dig. Var själv i valet och kvalet i våras med vår 3-åring som växt MYCKET (a'la modell skyskrapa).

Det är ju väldigt individuellt med de 3-åriga hästarna om de är färdiga eller inte på våren men en av anledningarna till att de inte fortsatte med 3-årstest på hösten var att de vill uppmana ägarna/uppfödarna att låta 3-åringarna gå på rejäla sommarbeten i lugn och ro utan att känna press för en höstvisning. När det fanns ett 3-årstest på hösten också så visades de uppsuttet vid gångartsbedömningen vilket blev en stor press och man såg att många förmodligen haft igång sina 3-åringar mer eller mindre hela sommaren för att få dem så 'färdiga'.

Dock skulle det gott kunna finnas ett 3-årstest med samma krav som vårtesten på hösten, jag håller med dig. Frågan är då dock om inte vårtestet kommer spela ut sin roll? Förutom möjligtvis för de finaste stona som aspirerar på stimulanspaket/riksutställningen och då blir det både kost och mödosamt för arrangörerna...bara en tanke. Och att det blir en konflikt för de som tänkt betäcka sina 3-årsston och att de sedan inte vill åka iväg på en visning med dräktigt sto (= man tappar bedömningsunderlag) plus det blir för tight mellan visning och championat på hösten (för samtliga)? *funderar vilt*

Du får satsa på kvalitets istället? :)

Håller med dig helt och hållet. Jo det blir kvaliten istället. Har fått tag på en bra kille som skall visa henne (även han som ridit in henne nu). Kommer också att få hjälp med uppläggning av chema för hennes träning osv. Känns jätte bra.

Tar man det lugnt med träningen OCH utgår från hästen så hinner de bli färdiga ändå.
Min guldklimp är född 2 juli och han var väldigt färdig för treårstestet ändå. han kunde ha gått det i januari också om det bara vore för det..
Det behöver inte vara kört bara för att de är sent födda.

jag lade löshoppningsgrunden den vinter han blev två år. Sen behövde jag bara friska upp minnet på honom någon enstaka gång. Inridning efter jul - fast det var innan man visade gångarterna uppsuttet...

Hahaha Tyvärr inte, hon är nu 161-162 cm, blir LITE mkt för hovslagaren att kapa, men tanken var rolig. Nä, det får bli kvaliten i stället. Går ju lika bra då ju.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 131
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 449
Senast: Sasse
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar