Det här med varm bil och hund

Penny_Lane

Trådstartare
Jag undrar var ni tycker gränsen går för ingripande när man lämnar en hund i en bil i värmen.
Hur lång tid skall ha förflutit, spelar det nån roll om det är 20 eller 25 grader varmt i luften?
Spelar det nån roll om dom ställt sig i skuggan eller i solen?
Vart vänder man sej om man tänker ingripa?
Kan man bara slå in bilrutan?
Måste man ringa polisen?

Idag var jag och min sambo och handlade på Ica Maxi och det var vid halv elva tiden ca 20 grader i Helsingborg (avläst på termometern i bilen). När vi kommer står det en merca några rader framför oss med två hundar i bilen. Den ena hunden far om kring i hela bilen och flåsar den andra sitter stilla och tittar. Ägarna har vevat ner rutan ca 1 dm runt om bilen.
Jag och sambon går in och handlar och när vi kommer tillbaka så står bilen kvar i solen. (vi var inne i ca 20 minuter)


Själv tycker jag att man lämnar sin hund hemma om man skall handla alternativt för en sitta kvar i bilen hos hundarna eller ha dom i koppel utanför bilen.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Om djuret höll på att råka riktigt illa ut skulle jag utan tvekan slå in rutan för att få ut dem och i så fall ta den smällen för att ha räddat djuret.
Det är inte okej att lämna dem i bilen när det är varmt ute!
Som djurägare har men ett ansvar och jag tror att alla vet hur det känns att sitta i en bil en varm sommardag och att det inte hjälper speciellt mycket att veva ner rutan lite.

Jag har flera gånger suttit kvar i bilen själv när jag har sett ensamma hundar i bilar för att hålla lite koll på dem. Och en gång varit på väg att slå in rutan för att få ut en stackare, ägaren kom dock då. Fick en rejäl utskällning :mad:
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Jag har 3 mil till närmaste stormarknad, inte åker jag utan hundarna!
En långis på vägen dit o dito på vägen hem.
Vart jag handlar är beroende av årstid o tillgång till garage, när det är varmt är rutorna nere så att man kan sticka in armen o öppna, detta kan man i princip bara göra om hunden är medvetslös.

Självklart är det viktigt att varna om värme i bilar, bara häromdagen dog ett barn i Danmark som lämnats i en bil, men dra inte alla över en kant!

En del av oss kan ha hundar i bil utan att de dör, eller far illa!
 
Sv: Det här med varm bil och hund

*KL*

Väldigt beroende på bil med har jag märkt. Pappas bil är som någon form av kylbox. Den är sval lääänge. Min är mer av en bastu, blir varm av minsta lilla.

Innan jag hade bur vevade jag ner båda bakrutorna rejält. Finns inte en människa vid sina sinnens fulla bruk som skulle stoppa in en arm. Numera öppnar jag bakluckan helt, och så på glänt med bakrutorna (kan inte ta ner dem mer, då kan man utan problem sno både bil och hund då hunden ju är i buren.

Jag lägger ett lakan över buren med som skuggar, och om det är VARMT så häller jag kallvatten på hunden och blöter ner honom innan. Och så bilen i skuggan.

När det är 25 - 26 grader ute, så fungerar det utmärkt och det är svalt och behagligt. När det är såhär varmt som nu, dvs 35 grader, då lämnar jag inte alls i bil, utan binder då upp med STOR ångest. I sele, och så drar jag kopplet runt ett träd, änden genom öglan, och sen har jag ett minihänglås som eg är till buren, som jag låser ihop sele + koppel med. Går självklart att stjäla hunden ändå, men det kommer synas - tydligt, då man måste krångla ur hunden ur selen först.

Jag har som vallhund, långt till det mesta. Stormarknad det är 6 mil det, 1½ mil till närmsta affär whatsoever. Vårdcentral/tandläkare/apotek är det 3½ mil till. Etc. Så oftast måste helt enkelt hunden följa med,d et blir för länge ensam hemma annars.

Och tyvärr svårt för mig att både sitta kvar med hunden/ha den i koppel utanför bilen, och gå och fixa ärendet. (Gå och gå, såhär års springer jag mest, och står sen stressat och hoppar i kassakön. För att komma ut till en hund med slipsen indragen och försjunken i sömn..)
 
Sv: Det här med varm bil och hund

bra initiativ...get ofattbart att folk lämnar hundar i bilar när det är såhär varmt :mad:
.och på en stor internationell uteutställning som infaller i juli ropas det HELA tiden ut att det sitter hundar i bilar som måste hjälpas ut....
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Ironiskt nog samma sak på kattutställningar på sommaren. Husse/matte parkerar bilen med hunden i, och går in för att titta på katter i någon/några timmar. Och det ropas och ropas i högtalarna...
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Jättebra att ni sprider info om detta!

*KL*
Jag blir faktiskt väldigt fundersam om man inte kan läman hunden hemma bara för att man har några mil till affären. Tränar inte folk längre på att låta hundarna vara hemma själva? Att ha 3-4-5-6 mil till affären innebär ju knappast en heldagsutflykt...
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Själv har vi alltid haft bur så att vi har kunnat ha luckan öppen MED STÅNG!!!
Detta för att ingen skall kunna slå igen luckan. -finns många knäppa människor.
Sedan har vi alltid försökt ställt oss i skuggan även om man måste gå lite längre.

Jag tvekar inte alls och knacka rutan om jag ser en hund som mår dåligt i värmen.
Brukar alltid kolla lite extra när temperaturen stiger över 20grader.

Har jobbat på många hundutställningar så det har tyvärr hänt ofta. :cry:
Det jag blir konfunderad över att det just händer de som kallar sig hundfolk,
de borde banne mig veta vad som händer med en hund i en varm bil :mad:
 
Sv: Det här med varm bil och hund

ja stång är bra men det är nog ingen som vågar gå fram till min hund och försöka stänga luckan :devil: ...snäll är han...förutom när han är i bilen..
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Det trodde vi oxå och hade en lååååång stång,
-vi fick påhälsning av tjuvar NÄR hundarna satt i bilen!!!!

De klättrade över buren (Vi hade då en buss medans buren var från en combi) in till baksätet och länsade bilen
på all shoping medans vi satt och åt på en restaurang 10 meter därifrån. :eek:


Måhända att våra hundar är låter mera än de bits men gubben är inte lätt att tas med när han blir förbannad :devil:

Vi for förbi ett gäng killar på hemvägen och vi kände igen en av väskorna,
gubben nitade bilen, sen "tog" han killarna (5st) medans jag ringde polisen.

Det visade sig att de var ryssar och de kände till rasen samojed och menade på att de visste att våra hundar inte var farliga......

Den gången grämde det mig att jag inte hade rottisen med mig o han hade gärna fått vara lös i bilen :devil:
 
Sv: Det här med varm bil och hund

hehe, men jag har schäfer.....:devil:
Fast folk är jäkligt fräcka och är bakluckan öppen kan man ju inte låsa övriga bilen heller....tror jag.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Jo det är det som är så bra med dessa pinnar.
Man sätter den mellan låset i bilen och i luckan så är bilen låst, i vårt fall
här var den så lång att man kunde krypa förbi den.

Behöver inte tillägga att vi använde kortare efter detta :angel:

Jag skulle INTE försöka ta mig förbi en hund som hannen vi hade med oss
+60 hög 45kg muskler. -Men en vit nallebjörn är visst inte skräckinjagande.
Schäfertiken som vi har ibland är en liten fjant men henne har alla respekt för :confused:
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Jättebra att ni sprider info om detta!

*KL*
Jag blir faktiskt väldigt fundersam om man inte kan läman hunden hemma bara för att man har några mil till affären. Tränar inte folk längre på att låta hundarna vara hemma själva? Att ha 3-4-5-6 mil till affären innebär ju knappast en heldagsutflykt...

Min är utmärkt väl ensam hemma, men jag lämnar honom sällan mer än ett par timmar. Max är 4 h, det gäller oavsett individ dock, dvs om så hunden KAN hålla sig och vara ensam 8 h.

Grejen är dock att om man har 3-4-5-6 mil till affären så åker man INTE en resa enkom för att handla två liter mjölk. Inte jag och de jag vet som bor som mig.

Sen är maten ofta inte det knepiga för mig iaf, jag kan stanna till före/efter jobbet när jag ändå har hundvakt. Utan när bilen ska till verkstaden t ex. En timme dit, sen några h rep, sen en h hem. Om allt går enligt plan. Tandläkaren = 45 min dit, en timme där, 45 min hem. Om tandläkaren är i tid. Samma sak vårdcentralen, 45 min dit, en halvtimme där, apoteket, 45 min hem. Om läkaren är i tid.

Jag 'samkör' så mycket som går. Istället för att åka 20 min och köpa flugmedel, och sen åka hem, så 20 min åka, köp kattmat, åk 20 min till, gå på apoteket, handla mat, klippa mig/gå till tandläkaren/vc/annat sånt där måste, åka 45 min hem.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

hehe, men jag har schäfer.....:devil:
Fast folk är jäkligt fräcka och är bakluckan öppen kan man ju inte låsa övriga bilen heller....tror jag.

Min bil går utmärkt att låsa med bakluckan öppen, insåg jag glatt. Trodde inte heller det skulle gå, men den låser snällt med centrallåset. Och då är det ändå en sån bil som om en av dörrarna inte är ordentligt stängd går den inte att låsa, men bakluckan går bra.

Jag ska dock be min bror specialtillverka en pinne, så ingen kan stänga luckan. De man kan köpa färdiga är ju alldeles för korta, jag vill ju ha hela bakluckan vidöppen så att säga.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Jag handlar utan hundar. De stannar hemma, vilket för mig är det enda logiska. Speciellt under sommartid!
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Alexandra: det finns längre pinnar att köpa oxå :-)
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Var har du hittat det? Jag har hittat 70 cm som längst? Och det räcker ju inte ens halvvägs?
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Att man inte åker 6 mil för att köpa 2 l mjölk begriper jag också och det är inget jag heller har påstått.
Själv lämnar jag dock mina hundar hemma när jag åker till närmaste större stad, ca 7 mil bort. Även om det skulle ta en hel dag, vilket det aldrig gör trots besök i flera affärer. Det tar heller inte en hel dag vid läkarbesök (närmaste lasarett ligger ännu längre bort), apoteksbesök osv. Mina hundar är trygga hemma och att vara själva hemma en dag då och då klarar de alldeles utmärkt. Det är betydligt trevligare för dem än att sitta instängda i en het bil en varm dag. Även om man öppnar rutor och/eller baklucka så är bilen ändå för varm för hunden att vistas i på ett behagligt sätt under sådana varma dagar. Tycker jag.

Så nej, jag ser inte logiken i att släpa med sin hund överallt oavsett temperatur "bara för att".
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Var på hundutställning för någon vecka sedan och jag kommer inte ihåg om det var Agria/If eller folksam som hade låtit trycka upp en reklamaffisch där det stod hur lång tid (inte särskilt lång) det tog för en bil att bli för varm för en hund att vistas i om den var tillsluten. Väldigt bra initiativ.

Bur är ju det bästa om man måste ha hunden i bilen. Bara att öppna bagageluckan och lägga lakan över buren för att få skugga. Jag lämnar inte gärna hunden i bilen när det är varmt ute men ibland måste man och då försöker man ju göra det bästa som går - leta upp skugga, öppna upp och se till att den har vatten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som hundägare och nybliven bilägare skulle jag behöva lite hjälp med det här med biltemperatur och att lämna hund. Jag är en vettig tjej...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 087
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i...
Svar
12
· Visningar
2 737
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 342
Senast: cassiopeja
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 628
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp