Det här med utställning...

Pancakes

Trådstartare
Hur svårt är det när man är total novis?

Rasens riksmästerskap går inte långt bort från vår hemmaplan så funderar på att kanske prova att ställa ut min gamling. Han är inte visad sedan han var två vad jag vet, så det är över 20 år sen. Jag har knappt tittat på utställning innan heller :o
 
Vad är det för ras?

Självklart tycker jag du ska göra det! Fråga någon i din omgivning som ställer ut mycket om de kan ge tips och visa hur man gör. Det är alltid kul att lära sig något nytt.

Se till att du kan springa ordentligt (inte ont någonstans eller är för långsam för din häst) då det är viktigt. Kan man inte det är det bättre att fråga någon annan, som kan visa. Det är för att hästen ska bedömas rättvist.

Är du en duktig springare tycker jag att det är roligast om du kan visa hästen själv.
 
Det är en connemara :)

Jag känner ingen som ställer ut alls, därav min fråga här. Jag kan springa så länge det inte handlar om längre sträckor eller hårda underlag, då protesterar knäna. Men det är inte som att ponnyn är en mästare på att röra sig alls :o
 
Det är så svårt att förklara hur en ställare ska göra utan att det blir en väldigt massa text.

Men det är en del springande. Underlaget kan vara grus, gräs eller sand. Det kan vara ute eller inne. Det är aldrig asfalt, såvida det inte är hingstpremiering eller så.

När man kommer in ska man ställa upp hästen och sedan ber dem en att gå i skritt fram och tillbaka. Sträckan kan vara 20-50 meter ungefär.
Sedan får man trava fram och tillbaka och då ska man springa på i den takten hästen gör sig bäst.

Man får ha spöförare inne på banan så man kan få fram hästen. Det är viktigt att ha hästen framme. Detta kan vara bra att träna på innan så hästen vet vad det är frågan om och inte får spunk på utställningen när den ser någon bakom med spö.

Det var lite iallafall.
 
Det är rätt enkelt att visa faktiskt :)
Men att göra hästen rättvisa kan vara svårare. Speciellt om man inte kan springa så fort som hästen kräver.

Det kan bli en del springande, men behöver inte bli.
På dom flesta jag varit på med min ponny har vi sprungit ett varv i trav som mest, tänk dig en normal paddock. Men på riks så sprang min vän med honom och då ville domaren se alla hästar i ringen tillsammans först och den planen var stor som en fotbollsplan och dom fick börja med att visa hästarna 5 varv innan dom ställde upp dom och väntade på sin tur för att få visa sin ponny, och sen springa 1-2 varv igen.

Det är lite olika regler för raserna med frisering, hjälmbärande, spö, klädsel m.m. men den infon om just din ras hittar du säkert på nätet.


Men svårt är det inte, det är ingen 150 bana ni ska ta er runt. Bara öva på att ställa upp din häst så som man gör på visningarna och träna på att springa så du får fram en fin trav.

Satsa på att ha en rolig dag tillsammans :)
 
Ska läsa länkarna lite :)

Hoppades faktiskt att du skulle kika in @Matmissbrukaren då jag fått för mig att du inte heller var så erfaren när du började visa?

Vi satsar ju inte på något, ponnyn är gammal och tjänar inget på det. Blir mest som en kul grej, men om jag bara är ett ufo på plats känns det inte som att det blir roligt :p
 
Ska läsa länkarna lite :)

Hoppades faktiskt att du skulle kika in @Matmissbrukaren då jag fått för mig att du inte heller var så erfaren när du började visa?

Vi satsar ju inte på något, ponnyn är gammal och tjänar inget på det. Blir mest som en kul grej, men om jag bara är ett ufo på plats känns det inte som att det blir roligt :p

Jag hade aldrig varit på en utställning när jag började visa! :)
Visste ingenting men frågade här och första gången så var vi på en inoff och en tjej i stallet hade ställt där tidigare och hjälpte mig visa Dunder. Det var hon som frågade om jag inte skulle ha med honom och erbjöd sig då att visa åt mig. Så på den vägen kom jag in på det.

Sen har jag visat själv några ggr och haft en vän som visat några. Hon visade även honom på treårs åt mig. Hon är 180 cm lång och lilla jag är bara 155 cm så hon gör honom mer rättvisa när han travar.

Faktum är att Dunder ska ställas på årets första nästa vecka men eftersom jag är gravid och inte tycker det känns okej att springa med magen, det känns lite som den ska lossna inifrån :crazy:
Så har jag bett min fina man visa honom åt mig :love:
Och han kan absolut ingenting om sånt så kan han så kan du!
Han är så underbar som ställer upp för han vet att jag gärna vill göra det här för att jag tycker det är roligt så han gör det åt mig.
Så för tillfället håller jag på att lära upp honom hur han ska göra.
Han kan lika mycket om hästar som jag kan om bilar så det är verkligen nytt för honom men han är med när jag visar så han har sett hur det går till så det går säkert bra :)
 
Om någon är nyfiken så anmälde jag oss efter mycket pepp i rastråden och från vännerna. Box bokad så vi kommer förutom utställning ställa upp i engelsk ridklass och working hunter pony för första gången :nailbiting:

Men jag tänker att det blir en rolig dag med nya erfarenheter och eftersom ponnyn är gammal kan vi typ inte förstöra för några släktingar ;)
 
Kul! För några år sedan hjälpte jag en uppfödare att rida deras ponnys och de tyckte att jag skulle ställa upp i engelsk ridklass med deras ena ponny, jag hade aldrig varit på utställning/showklass tidigare men det gick över all förväntan och vi vann:D
 
Om någon är nyfiken så anmälde jag oss efter mycket pepp i rastråden och från vännerna. Box bokad så vi kommer förutom utställning ställa upp i engelsk ridklass och working hunter pony för första gången :nailbiting:

Men jag tänker att det blir en rolig dag med nya erfarenheter och eftersom ponnyn är gammal kan vi typ inte förstöra för några släktingar ;)

Vad roligt :bump:

När är det dags?
 
@Matmissbrukaren vet du vaaaad - idag var min shettis på utställning - han visades förtjänstfullt av en av döttarna i familjen @ameo och fick 40 poäng och GULD! Det tycker jag är ganska häftigt av en 21 årig herre som är något rund.

Grattis, vad roligt :bump:

Kanske skulle låna hennes dotter då och låta henne springa med Dunder nästa gång så kanske han får guld :D
Anmälde honom till riks så om tre veckor drar vi till skara :nailbiting: :bump:

Och @Pancakes

Min gubbe har sprungit med Dunder två ggr nu sen jag skrev i början av tråden och han kan ju inget men vann sin klass förra gången och fick hem ett silver :up:
Så kan han så kan du :banana:
Det är även han som får "äran" att visa honom på riks om tre veckor :p
Då blir det övernattning i Skara för oss allihopa :)
 
Och @Pancakes

Min gubbe har sprungit med Dunder två ggr nu sen jag skrev i början av tråden och han kan ju inget men vann sin klass förra gången och fick hem ett silver :up:
Så kan han så kan du :banana:
Det är även han som får "äran" att visa honom på riks om tre veckor :p
Då blir det övernattning i Skara för oss allihopa :)

Tack för peppen :) vad duktig han är din karl!

Roligt med Skara! Det är nära mig så jag har faktiskt lekt med tanken på att åka och kika eftersom welsharna är så otroligt vackra, men nu har jag lovat att passa tre hundar den helgen så nu får vi se hur det blir.
 
Annan fråga när det gäller kläder, kan en visa i svarta jeans? Rekommendationerna jag hittat är mörka byxor om en visar ljus häst och att det helst inte ska vara ridbyxor.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 013
Senast: Mia_R
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 791
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp