Det här med mat till 5 mån bebis..

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isis

Min son är snart 5 månader nu och jag funderar på ifall om min mjölk inte håller han mätt så länge som den borde.
Anledningen till den tanken är att när han var 3½-4 mån gammal så sov han hela natten efter sista amningen. Nu har han börjat vakna mellan 2 och 4 varje natt för att han vill äta. Sen vaknar han igen vid 6-7 för att äta en gång till.

Dessutom tycker jag att han äter sämre nu än vad han åt förut. Stunderna vid amning är både kortare och glesare. Ibland känner jag nästan att jag tvingar i han mat. :crazy: Vill helst amma så länge det går men han verkar inte alls lika intresserad av maten längre som han var förut och jag blir stressad av att han inte äter. Har hört om att bebisar kan hamna i "perioder" eller att det till och med kan vara en första tand på väg. Men perioderna borde väl ta slut nångång och tanden borde väl ha visat sig om det skulle vara det?

Om jag ska testa att ge honom något annat än bröstmjölk på kvällen, vad bör jag ge honom då?
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Jag har börjat ge barngröt till båda mina vid 4-5 månaders ålder. Kanske två ggr om dagen i början.
Dottern ammades till 8månaders ålder och sonen är nu 15 månader och vi håller på att sluta...(enligt mig:crazy: )
Ingen av mina barn har gillat välling så det har vi sluppit.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Hur mycket har du gett åt gången då och hur lång tid har övergångsperioden varit?
Jag har Sempers barngröt från 4 månader hemma som jag funderar på att börja med. Men jag vill helst helamma. Man hör ju från alla håll att det är bäst att helamma tills bebisen är 6 månader.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Ingen av mina barn har gillat välling så det har vi sluppit.

Hur menar du? Välling är ju sååå mycket smidigare än gröt, nästan som att amma; man sitter med gosig bebis i famnen som snuttar på flaskan och halvsover :p , jämfört med grötslabb i halva köket... Vi bor i Norge, och får släktingar att importera väling till oss, här har de inte sånt (knappt iallafall, går att få tag på i vissa affärer).
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Det är väl inte så att det är bäst att helamma i 6 månader, det är väl att bröstmjölken innehåller tillräckligt med näring åt barnet fram tills att den är 6 månader?
Så har i alla fall jag fattat det...
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

socialstyrelsen rekomenderar det för att motverka allergier bland annat. men när jag läser runt på internet så verkar det inte vara många som helammar tills de är 6 månader.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

det blir nog välling för vår del också. har precis gett honom lite morotspuré och nu har vi morot över hela honom, mig och babysittern.:D
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Om det är så att han inte blir mätt på bröstmjölken så är det nog därför han äter på natten. För att öka produktionen.
Om du vill helamma så får du nog fortsätta amma mer ett tag.
Annars är det ju inte fel att ge nåt annat på kvällen tex.
Vi började med gröt vid 4 månader för att min kille inte gick upp som han skulle trots att jag inte gjorde nåt annat än ammade.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Det verkar vara väldigt vanligt att bebisarna börjar krångla med sömnen när de är runt fem månader. Det upptäckte jag när vår son, som sovit hela nätter sedan han var två månader, plötsligt vaknade och var ledsen flera gånger per natt när han var fyra och en halv månad.

Fast jag började inte nattamma igen. Jag sjöng och bar. Efter två veckor var det som vanligt igen. Eller nästan... Han sover inte lika tungt längre som när han var riktigt liten, men det ska nog vara så.

Jag känner oxå igen det där med att amningen blir lite störd av allt annat spännande som finns att göra. En bebis på fem månader har ju utvecklat fler intressen än mammas bröst.;)

Om du vill helamma tycker jag inte du ska börja med annan mat för att du tvivlar på om maten räcker. I alla fall inte av de anledningar du nämner (störd nattsömn och minskat intresse för bröstet dagtid).

Vi började lite försiktigt med smakisar när lilleman var knappt fem månader, men det var för att han visade så stort intresse för vår mat. Jag ville egentligen oxå helamma i sex månader. Vi har dock lyckats begränsa det till max en liten smakis per dag (oftast vid lunch).
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Men hur ska jag amma mer när jag redan tycker att jag tvingar i honom? Berättade för bvc att jag fick amma honom utan att han var hungrig för att han åt så lite och då sa de att så fick jag inte göra. :confused: Jag har iaf mjölk så det räcker och blir över så det är inte heller det som är problemet.

Jag stod i affären i går kväll och kollade på barnmat men jag köpte aldrig med mig något. När jag stod där så blev jag så osäker på om jag verkligen skulle ge honom gröt nu när jag har mjölk så det räcker.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Ok, då kanske allt är normalt ändå. I natt när han vaknade och var ledsen så var det bara två timmar sedan han hade ammat sist så jag provade att gunga honom till sömns och det fungerade. Då sov han enda till sju i morse men då var han vrålhungrig när han vaknade. ;)

Vad är det för smakisar ni gett? Är det tetraförpackningarna med modersmjölkersättning eller?
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Iom att bebisar inte kan prata så tar man gärna till det man vet: ofta mat, men också byte av blöja, magknip osv.

Att amningen går fortare beror kanske på att han äter mer effektivt, han börjar bli äldre och kan suga kraftigare. Nya intryck som ska bearbetas på natten gör nattsömnen mer orolig. Kanske kommer han snart att sova mindre på dagarna?

Om du inte vill riskera att sluta amma ska du nog inte ge välling, ge gröt i stället. Min yngsta valde bort amningen tidigt då jag började med flaska ibland för att sambon skulle kunna mata och då resulterade det i att hon inte ville amma längre.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Jag har ju ammat båda relativt länge och tycker inte att dom behövt något substitut för bröstmjölken.....dvs välling. Då tycker jag att fylla på magen med en grötportion är bättre..

Malinskys erfarenhet styrker ju det..
Om du inte vill riskera att sluta amma ska du nog inte ge välling, ge gröt i stället. Min yngsta valde bort amningen tidigt då jag började med flaska ibland för att sambon skulle kunna mata och då resulterade det i att hon inte ville amma längre.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Ja det kan ju vara så att han suger bättre nu och får i sig mer. Men ändå... 5 minuter oavbrutet sugande, det är en lång stund för honom nu. Förut sög han en timme åt gången.
Han har aldrig sovit mycket på dagarna men nu har han en period då han sover lite mer på dagarna. Det verkar normalt med tanke på att han sover mindre på nätterna nu i stället.

Jag blir tvungen att ge gröt om jag vill ge ersättning. Såg att det inte fanns välling till barn under 6 månader. Nån som vet varför? :confused: Modersmjölkersättning fanns, men då känns det som att jag lika väl kan amma.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Om du känner att han inte är mätt på din mjölk så testa ge gröt varje kväll också. Om du har mjölk, varför skulle du då ge välling?

Modersmjölkersättning är ju istället för amning eller som ett komplement till amning, så det skulle inte vara något jag hade testat i första hand.

Fortsätt att amma när han vill ha och om han envisas med att inte vilja ha i mer än 5 minuter så är det nog så han är.

Dra ner lite på sömnen på dagen och vagga honom om han vaknar på natten. Eftersom han vaknar och är ledsen på natten så tar han igen den förlorade sömnen på dagen ju:)

Det jag funderar på är om han äter så ofta att han är konstant mätt alt. bara lite hungrig vid varje mål? Skulle ett försök att göra det lite längre mellan matningarna göra att han började äta bättre och inte så ofta?

Tillägg: såg att han äter glesare på dagen:confused: Då vet jag inte riktigt hur jag ska råda dig, i alal fall itne mer än att låta honom hållas på dagen och markera att man sover på natten:D Min egen erfarenhet är att när de äntligne sover hela nätterna så fick de även bättre aptit på dagen och var på ett betydligt bättre humör:D
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Ja det kan ju vara så att han suger bättre nu Jag blir tvungen att ge gröt om jag vill ge ersättning. Såg att det inte fanns välling till barn under 6 månader. Nån som vet varför? :confused: .

Jag skulle tro att det beror på att man inte vill att vällingen ska konkurrera med amningen. Vi började med gröt och andra smakisar där vi blandade i bröstmjölk (mosad potatis, mosad palsternacka o.s.v.) kring 5 månaders åldern då de visade intresse för maten och blev mer hungriga än bröstmjölken räckte till. De gillade verkligen majsgröten (som dessutom är låg på gluten).
Jag är av den åsikten att man ska passa på när smakfönstret är öppet och barnet visar intresse och sedan amma resten. Bra tider att prova ge smakisar på är vid lunch eller tidigt på kvällen innan de hunnit bli för trötta för att äta.

Modersmjölkersättning fanns, men då känns det som att jag lika väl kan amma.
Har du mjölk känns det helt onödigt med ersättning, bättre köra gröt och amning.
Lycka till!
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

I natt när han vaknade och var ledsen så var det bara två timmar sedan han hade ammat sist så jag provade att gunga honom till sömns och det fungerade. Då sov han enda till sju i morse men då var han vrålhungrig när han vaknade. ;)

Det tror jag är bra!:) När han är hungrig kanske han äter mer, och då borde han ju få i sig fetare mjölk, eftersom den kommer sist. Och om han äter mindre på nätterna kanske han äter mer på dagarna (så du slipper få känslan att du tvingar honom).

Vad är det för smakisar ni gett?

Det allra första jag gav var en tesked avokado, eftersom min son satt i mitt knä när jag åt det, och han följde skeden längtansfullt med blicken varje gång jag förde den till min mun.

Sen blev det gröt (den som är från 4 månader) och några olika grönsakspuréer.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Jag tycker inte att man ska stirra sig så blind på rekommendationer och annat utan utgå från det barn man har. Vi började lite smått med smakportioner när dottern var 4 månader mest eftersom hon alltid glupat glatt över AD-dropparna. Det har verkligen fungerat mycket smidigare än vi trodde. Nu är hon 5,5 månader (född 10e maj) och äter en barnmatsburk + halv avocado eller banan till lunch och gröt full portion på kvällen. Jag vill gärna amma så länge som möjligt men hon får styra, hon äter glatt allt och skulle nog kunna äta mer än en burk om vi gav henne. Särskilt gillar hon den med lax som är ganska mycket smak i.

Vår bvc-tant tycker att man ska vänja barnen vid gröt i första hand eftersom risken med välling är att man ger barnet det när det ska somna och det därmed får mat efter tandborstningen. Mat äter man sittande tycker hon och jag tycker att det är ganska klokt. Då riskerar man inte att hamna i sitsen att nattamningen ersätts med nattvälling. Man måste inte ge varken välling eller gröt om man inte vill, tycker dock att gröten är mycket smidig och lätt att göra lite till om hon inte är nöjd.
 
Sv: Det här med mat till 5 mån bebis..

Kan tillägga ang detta med att de vaknar på nätterna, för vår del har det inte med maten att göra utan dottern drömmer och bearbetar mycket mer på nätterna nu. Vi puttar i nappen eller vyssar en liten stund och då somnar hon oftast om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 232
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 893
Senast: Kilauea
·
Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 902
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp