Det här med linfrö/linfrökaka..

Rodluvan

Trådstartare
Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny tråd.

Köpte kallpressad (alltså ej värmebehandlad) linfrökaka till min häst som jag tänkt ge för magens och omega 3 fettsyrornas skull. Ringde till foderproducenten och frågade om man ska ge det som det är, hälla kokande vatten på eller bara blötlägg i kallt vatten. Fick till svar att man kunde göra vilket som.

Men när jag läser i dem olika trådarna så är det mycket olika åsikter. En del menar på att det kan ges som det är, en del säger att man ska koka. Vad är rätt och vad är fel?

Har funderingar på att köpa linfrön nästa gång istället så hur ska man tillbereda det? Samma sak där; en del säger att det måste kokas och ligga i blöt ett halvt dygn. Andra lägger det i kallt vatten eller ger malda/krossade utan blötläggning.

Blir galen! Så hur ska linfrökaka/linfrön tillberedas egentligen? Funkar det annars att ge linfröolja om man endast vill ge det för magens och fettsyrornas skull?

Tack på förhand! :bow:
 
Linfrö ger man för magen, när man lägger det i vatten bildas ett slem som smörjer tarmarna, det har fungerat jättebra för mina när de varit dåliga i magen. Dessutom får de en fantastiskt fin hårrem på köpet.
Man ska hälla kokande vatten över o låta svalna. Anledningen är att när det läggs i kallt vatten innehåller linfröna ett ämne som är giftig, glykosid. Tror inte det är några större mängder men bättre safe than sorry.
Så, det är alltså slemmet man vill åt som blir när linfröna har blivit blötlagda.
Linfrön kan man köpa i mataffären.
 
Jag har lärt mig:
Olja för omega 3.
Linfrö för slemmet.
Linfrökaka liknande linfrö men lite mer allmänt bra för magen (fast kanske samma effekt eg?).

Linfröolja blandar jag i precis innan fodring, mår nog bäst i sin bag in box, nyttigheterna oxideras säkert (förstörs av syret i luften) i viss mån.

Linfrö ska skållas/hett vatten över för att förstöra det som bildar cyanid m vatten.

Linfrökaka ska antingen behandlas som linfrö (finns ju alltid lite frön kvar som inte är malda o därmed fortf har ämnet som bildar cyanid m vatten i sig, det förstörs annars i luft när fröer går sönder) eller ges torrt/blandas i blöt mat precis innan fodring pga ovanstående.
 
Jag har fått följande råd från en holländsk veterinär som jobbar på Strömsholm. Linfrö kan ges direkt i fodret utan att blötläggas och man gör det för slemmets skull. I Sverige är vi tydligen nojjiga med att den ska blötläggas men så är det inte alls utomlands. Jag har givit min häst torra linfrön för magens/tarmens skull i snart två år och inte haft några problem.
 
@Rodluvan

Saxat från Hästsveriges sida om proteinrika fodermedel:

"Linfrö, åkerböna, ärtor, vicker, foderlupin, solros m fl kan också användas som proteinkraftfoder. Linfrö bör ej utfodras helt oprocessat då det innehåller något som kallas cyanogena glykosider.


Det är en typ av kolhydrater som kan bilda cyanvätesyra (”blåsyra” eller vätecyanid) som är mycket giftigt. För att bli med av cyanvätet bör man alltså behandla linfrö innan utfodring via krossning eller blötläggning i varmt vatten. Helst bör man koka linfröna i 10-15 minuter.


Linfrö innehåller slembildande kolhydrater när de kommer i kontakt med vatten och detta slem anses ha svagt laxerade verkan."

Finns mer läsning där, bland annat om kallpressning :)
 
@Rodluvan

Saxat från Hästsveriges sida om proteinrika fodermedel:

För att bli med av cyanvätet bör man alltså behandla linfrö innan utfodring via krossning eller blötläggning i varmt vatten. Helst bör man koka linfröna i 10-15 minuter.

Vem i hela världen är det som skriver på Hästsverige?

Vad som är sant är att linfrö innehåller ämnen som kan bilda vätecyanid. Fröna innehåller således inte vätecyanid utan de innehåller cyanogena glykosider samt enzymet betaglykosidas som behövs för att vätecyanid ska kunna bildas. Dessutom behövs det tillgång till väte.

Nu är det så att enzymet finns i fröets skal medan glykosiderna finns innuti fröet. För att vätecyanid ska kunna bildas måste enzymet komma i kontakt med glykosiderna. Detta sker om fröna t.ex. krossas eller mals. Att krossa linfröna som Hästsverige rekommenderar är därför något man ska undvika om man är rädd för vätecyanid!

För att vätecyanid ska bildas krävs det dessutom tillgång till väte. Väte finns i vatten (H2O). Blötläggning av krossad eller malt linfrö som Hästsverige rekommenderar är ett säkert sätt att bilda vätecyanid och förgifta sin häst!
 
Vem i hela världen är det som skriver på Hästsverige?

Vad som är sant är att linfrö innehåller ämnen som kan bilda vätecyanid. Fröna innehåller således inte vätecyanid utan de innehåller cyanogena glykosider samt enzymet betaglykosidas som behövs för att vätecyanid ska kunna bildas. Dessutom behövs det tillgång till väte.

Nu är det så att enzymet finns i fröets skal medan glykosiderna finns innuti fröet. För att vätecyanid ska kunna bildas måste enzymet komma i kontakt med glykosiderna. Detta sker om fröna t.ex. krossas eller mals. Att krossa linfröna som Hästsverige rekommenderar är därför något man ska undvika om man är rädd för vätecyanid!

För att vätecyanid ska bildas krävs det dessutom tillgång till väte. Väte finns i vatten (H2O). Blötläggning av krossad eller malt linfrö som Hästsverige rekommenderar är ett säkert sätt att bilda vätecyanid och förgifta sin häst!

HästSverige är resultatet av ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Statens veterinärmedicinska anstalt, Hästnäringens Nationella Stiftelse, Stiftelsen Hästforskning, Lantbrukarnas Riksförbund och Agria Djurförsäkring. (också saxat från deras hemsida).

Jag vet dock inte varför du bara citerade den sista meningen på det jag saxade? Att det är cyanogena glykosider som kan bilda... stod ju också med i saxet så det var inget nytt? Det står inte heller att en ska blötlägga krossat linfrö, utan förbehandla genom krossning _eller_ blötläggning.

Men, jag vet ju att du är full av kunskap kring foder så jag tar gärna synpunkter :) Hur utfodrar en med linfrö på vettigt sätt? (teoretisk fråga, inget min ponny äter i dagsläget)
 
HästSverige är resultatet av ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Statens veterinärmedicinska anstalt, Hästnäringens Nationella Stiftelse, Stiftelsen Hästforskning, Lantbrukarnas Riksförbund och Agria Djurförsäkring. (också saxat från deras hemsida).

Det finns dock en person som har skrivit den aktuella texten och man måste ställa mycket höga krav på texten när alla dessa institutioner står bakom.

Jag vet dock inte varför du bara citerade den sista meningen på det jag saxade?

Därför att det var den meningen som var tokig. Det är mindre risk för cyanidförgiftning om man ger fröna hela. Problemet är att hästen förmodligen har svårt att tillgodogöra sig näringen i hela linfrön. Det finns stor risk att ett stort antal frön hamnar i träcken och att mycket av näringen därmed går förlorad.

Jag har gett mald linfrö i många år utan några som helst problem. Men jag blötlägger inte de malda linfröna. Jag strör dom över övrigt foder precis innan jag fodrar.

Cyanidrisken är dessutom överdriven. Det finns säkerligen tiotusentals hästägare i USA och Kanada som dagligen ger linfrö, hela eller malda, till sina hästar och än finns det inte ett enda fall av cyanidförgiftning hos häst.
 
Linfrökaka kan ges torrt. Kan även blötas men läste på foderleverantörens hemsida att risken för foderstrupsförstoppning då kan öka. Jag ger torr linfrökaka på annan uppblött mat, lägger på det innan servering bara. Tycker det är ett smidigt sätt att tillföra linfrö för magens skull utan att hålla på att koka och blöta i vatten (även om åsikterna verkar gå i sär huruvida man måste koka hela linfrön eller ej).
 
Det finns dock en person som har skrivit den aktuella texten och man måste ställa mycket höga krav på texten när alla dessa institutioner står bakom.



Därför att det var den meningen som var tokig. Det är mindre risk för cyanidförgiftning om man ger fröna hela. Problemet är att hästen förmodligen har svårt att tillgodogöra sig näringen i hela linfrön. Det finns stor risk att ett stort antal frön hamnar i träcken och att mycket av näringen därmed går förlorad.

Jag har gett mald linfrö i många år utan några som helst problem. Men jag blötlägger inte de malda linfröna. Jag strör dom över övrigt foder precis innan jag fodrar.

Cyanidrisken är dessutom överdriven. Det finns säkerligen tiotusentals hästägare i USA och Kanada som dagligen ger linfrö, hela eller malda, till sina hästar och än finns det inte ett enda fall av cyanidförgiftning hos häst.

Det står som sagt krossning eller blötläggning så jag uppfattar det inte som att rekommendationen är att blötlägga krossade frön.

Intressant med andra sidan kontinenten! Linfrö är som sagt inte aktuellt för mig att fodra med det, men om det är så att man i Kanada och USA inte förbehandlar alls och det inte finns några kända fall känns risken sannerligen överdriven.

Jag kikade också författaren, det är Cecilia Müller som skrivit texten, 2014-03-17 är datummärkningen (och LÄNK igen ifall någon blev nyfiken på nytt)

Tack också för att du orkar engagera dig i massa foderfrågor! :bow: Det är uppskattat när folk delar med sig av sin kunskap.
 
Jag jobbar på ridskola och förr gav vi alla 25-30 hästar hela linfrön, låg i blöt flera timmar men kokades inte. Gick jättebra, det fick dom i typ 10 år. Nu får de linfrökaka torrt som det är, funkar bra även det.
 
Det är mindre risk för cyanidförgiftning om man ger fröna hela. Problemet är att hästen förmodligen har svårt att tillgodogöra sig näringen i hela linfrön. Det finns stor risk att ett stort antal frön hamnar i träcken och att mycket av näringen därmed går förlorad.

Livsmedelsverket är helt på din linje. Eller tvärtom möjligen. Jag har också lärt mig att krossade linfrön ska man undvika, både som människa och häst. Det är ju ingen skillnad om man stoppar det i människa eller häst, i detta avseende.

"Linfrön bildar ett slem som gör att maten passerar lättare genom tarmarna. Hela linfrön passerar genom kroppen utan att så mycket cyanid bildas. När de är krossade eller malda blir innehållet i fröna mer tillgängligt för kroppen. Detta kan öka risken för att drabbas av negativa hälsoeffekter."
---
http://www.livsmedelsverket.se/livs...xtgifter/cyanogena-glykosider-och-vatecyanid/
 
Jag kapar tråden en aning då jag upplever mig själv ovanligt trög i just den här frågan.

Jag vill sätta in Linfrö till min häst av div. skäl. Jag har köpt hela Linfrön och vill givetvis fodra så säkert som möjligt. Nu har ju jag redan gjort mig "besväret" att mala fröna med stavmixer efter rekommendationer jag läst - och om jag förstår det hela rätt är det säkraste då att ge malda linfrön torrt på maten?

Min häst får sitt kraftfoder uppblött annars äter hon inte upp b.la mineralerna. Kan jag ändå ge linfröna tillsammans med det uppblötta kraftfodret? Eller är det säkrast att ge hela frön som kokats istället?

Att koka/blöta krossade linfrö är alltså ett dåligt alternativ? Sitter här och funderar på om jag ska kasta den andel linfrö jag redan malt eller om jag kan ge den o-kokt tillsammans med det uppblötta kraftfodret.

Jag har alltid gett linfrökaka/pellets innan man har flyttat och funnit det svårt att hitta i vettiga volymer, därav bytet till hela frön. Jag har planerat att ge 1 dl om dagen men det kanske inte är tillräckligt för önskad effekt? Hästen väger mellan 5-600kg och jag vill ge det för magens skull. Jag har spenderat de senaste dagarna till att läsa allt jag hittar om hela linfrön och känner att jag blir mer förvirrad ju mer jag läser.
 
Nej, krossade linfrö är sämre att ge ur förgiftningssynpunkt.

Kokta hela linfrön ska det vara. Jag gör en stor sats åt gången och förvarar svalt till fordringstillfället.

---
En till två matskedar hela linfrön per dag är ok men ät inte krossade linfrön.

Linfrö innehåller ämnen som kan ge upphov till vätecyanid. I dagligt tal kallas vätecyanid ibland för blåsyra. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga symptom vid för alltför höga doser. Den mängd vätecyanid som kan frigöras vid den vanligaste användningen av hela linfrö, en till två matskedar per dag, anses riskfri.

Hela eller krossade linfrön
Linfrön bildar ett slem som gör att maten passerar lättare genom tarmarna. Hela linfrön passerar genom kroppen utan att så mycket cyanid bildas. När de är krossade eller malda blir innehållet i fröna mer tillgängligt för kroppen. Detta kan öka risken för att drabbas av negativa hälsoeffekter.

Vi har ännu inte tillräckligt med kunskap för säga hur mycket krossade linfrön man kan äta utan risk för att skada hälsan. Därför är vårt råd att inte äta krossade linfrön.
---
www.livsmedelsverket.se (gäller humanrekommendation, men häst är i vissa fall känsligare än människa vad gäller vissa substanser)
 
  • Gilla
Reactions: Kyo

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 064
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 203
Senast: Loons
·
Foder & Strö Jag ska börja ge min häst linfrö och köpte hem en flaska linfröolja. Men hon vägrar äta all mat i krubban när oljan är i :crazy:. Kan...
2
Svar
34
· Visningar
4 098
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp