Äter inte linfröoljan

Sv: Äter inte linfröoljan

Ja visst finns det, och här är några referenser gällande leder och ökad steglängd med hjälp av omega fetter.

Hall, J.A., Van Saun, R.J., Tornquist, S.J., Gradin, J.L., Pearson, E.G. & Wander, R.C. 2004. Effect of type of dietary polyunsaturated fatty acid supplement (corn oil or fish oil) on immune responses in healthy horses. Journal of Veterinary Internal Medicine 2004; 18, s. 880-886.

Pagan, J.D., Lawrence, T.L. & Lennox, M.A. 2010. Fish oil and corn oil supplementation affect red blood cell and serum eicisapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) concentrations in Thoroughbred horses. Proceedings of the 1st Nordic Feed Science Conference. Sveriges Lantbruksuniversitet, Rapport 274, s. 116-118.

Woodward, A.D., Nielsen, B.D., O'Connor, C.I., Skelly, C.D., Webel, S.K. & Orth, M.W. 2007. Supplementation of dietary long-chain polyunsaturated omega-3 fatty acids high in docosahexaenoic acid (DHA) increases plasma DHA concentration and may increase trot stride lengths in horses. Equine and Comparative Exercise Physiology 4(2), s. 71-78.

När det gäller magen så finns denna källa för det och vi som har eksemhäst har ju provat och vet att det funkar riktigt bra faktiskt. För vår häst så är det fn så att han är symptomfri, men alla kanske inte får ett så lyckat resultat men helt klart är att de flesta får en tydlig förbättring i symptombilden.

http://www.ajcn.org/content/71/1/367S.full
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Alla mina hästar äter linfröolja och när jag glömde hälla i betforblandningen till lillkillen så hällde jag direkt i den tomma hinken som han slickade i sig.

Jag köper närproducerad kallpressad linfröolja till ett mycket bra pris i stordunk. Oljan smakar gott, har ofta olja i maten och köper båda (raps till maten och linfröolja) lokalproducerat här på Österlen.

Läste nyligen att linfröolja är bra för IR-hästar förutom att de är bra allmänt för tarmen och övrigt.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Hej!

Vi ger kallpressad linfröolja med extra E-vitamin till 10 st hästar. Ingen har haft några problem med att äta det. Det smörjer tarmarna m.m. efter längre användning vilket veterinär här hemma konfirmerade vid en rektal undersökning för något år sedan.:D
Vi köper direkt från Gunnarshög här på Österlen.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Äter inte linfröoljan

kl..
min kille får hela linfrön som jag häller kokande vatten på.. det blir geggigt som sjutton och han älskar dom!!

Han får gröt av lusern vetekli och betfor. och lägger jag lingeggan längst upp äter han det först, annars gräver han fram det :D
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Ja inte är det gott inte, men nyttigt. . . Men jag tycker verkligen oljan förstör maten om man använder det i matlagning.

Balderum Norr . Vad köper du för linfröolja som är god? :)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Hoppas det går skriva här, från Gunnarshögs Gård, de har webbsida man kan beställa o ta hem. Den med e-vita i.

Med en bra olja ska maten verkligen inte bli sämre!! Köper deras rapsolja till maten, blir hru fint som helst. Bra kvalité ger bra mat.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Ja min donna älskar sin linfröolja, hon blir sur om det inte är olja på maten! :rofl:
Hon får ca 2dl varje dag! (6 pump ungefär)
 
Senast ändrad:
Sv: Äter inte linfröoljan

Hoppas det går skriva här, från Gunnarshögs Gård, de har webbsida man kan beställa o ta hem. Den med e-vita i.

Med en bra olja ska maten verkligen inte bli sämre!! Köper deras rapsolja till maten, blir hru fint som helst. Bra kvalité ger bra mat.

Jag fastnade helt för deras produkter så nu är Linfröolja med e-vita på väg hem till hästarna. Tog även med mussli till mig :).
Hoppas den är så bra som den verkar :)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

kl..
min kille får hela linfrön som jag häller kokande vatten på.. det blir geggigt som sjutton och han älskar dom!!

Han får gröt av lusern vetekli och betfor. och lägger jag lingeggan längst upp äter han det först, annars gräver han fram det :D

Vet att jag till och med startade en tråd i hur man gjorde iordning linfröna, men orkar inte leta efter dne tråden och minns ej :crazy:

Hur är det nu igen, hur mkt linfrö, hur mkt vatten ?
Hur länge bör det stå innan man serverar det ? och ska man hälla bort något vatten eller ger man allt gegg ? :)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Ja min donna älskar sin linfröolja, hon blir sur om det inte är olja på maten! :rofl:
Hon får ca 2dl varje dag! (6 pump ungefär)

Tänk om mitt sto kunde vara likadan, hon ratar maten. Fast !! Igår så hade hon ätit lite lite av sin mat så kanske med annan linfröolja så kanske kanske det kan gå.
Ska även testa och koka hela linfrön och testa.

Testat och gett de andra två i stallet linfröoljan och de slafsar i det glatt, hela krubban är renslickad på morgonen så där går det hem, men inte hos fisförnämda damen :D
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Hoppas det går bra. Hästarna är olika, den första åt allt, direkt 1 dl linfröolja, den andra fick jag muta med en liten slurk per dag, nu äter han obehindrat. Lillebror käkade oljan glatt och även utan att blanda i mat ;-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny...
Svar
14
· Visningar
7 221
Foder & Strö Efter två hembesök av distriktarna och en tids vistelse på djursjukhus pga kolik har min häst fått komma hem i veckan. Fick rådet att ge...
2
Svar
23
· Visningar
4 764
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp