Det här med att bli gravid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

jerseyko

Trådstartare
Har det någon betydelse hur lätt/svårt ens egna föräldrar hade det första gången? Både att bli gravid och förlossningen?

Sen är det någon skillnad om man aldrig använt annat än kondom eller om man ätit p-piller?
 
Sv: Det här med att bli gravid.

Alla i min släkt på mammas sida har otroligt lätt för att bli gravida, det har oftast inte tagit mer än ett försök efter att någon slutat med sitt preventivmedel. Jag blev gravid trots p-piller, och vad jag vet så har jag inte missat något (Jo, för över ett halvår sen..) och inte varit magsjuk eller liknande heller.

Så jag skulle tro att det har ganska stor betydelse hur fertiliteten ser ut i släkten faktiskt.
 
Sv: Det här med att bli gravid.

tror inte direkt det har betydelse.... min förlossning är inte lik nån jag känner, för jag kom aldrig i förlossning (inte en enda naturlig värk) däremot blev jag gravid på första försök och så vitt jag vet är det vanligt på min mammas sida... vi sägs bli gravida av att titta på karlar ;) Jag gissar man har lättare bli gravid om man har regelbunden mens med cykel på 24-28 dagar och man prickar in ägglossningen som en kanin ;)
 
Sv: Det här med att bli gravid.

Mina föräldrar hade otroligt svårt att få barn - de försökte i 4-5 år innan jag blev till, och sedan är det 7 år och två missfall mellan mig och brorsan (de hade planerat att det skulle vara tre år mellan).

Själv blev jag gravid på första försöket.....
 
Sv: Det här med att bli gravid.

Mina föräldrar hade svårt för att bli gravida, det tog 7 år och 7 eller 8 missfall innan de med hjälp av hormonbehandling fick mig. Jag lyckades bli gravid utan att ens försöka, och trots p-piller, så hos oss stämmer det inte iaf! :smirk:
 
Sv: Det här med att bli gravid.

*lånar knapp*

Och för oss var det tvärtom - både mina och makens föräldrar hade lätt att bli gravida (och alla syskon också) men för oss tog det 2.5år och IVF behandling innan vi lyckades.
 
Sv: Det här med att bli gravid.

Min mamma hade lätt att bli gravid likaså hennes två systrar... Min syster och mina kusiner har lika lätt att bli gravida.
Men jag.... försökte i 2,5 år!

Ibland kan det bero på hur länge man har tagit preventivmedel.
Jag åt i 5-6 år.

När min dotter var född skulle jag sätta in en spiral, men dom hittade inget hål i livmodertappen.... Bm sa att om hon inte visste att jag hade fått min dotter skulle hon tro att jag inte kunde få barn.....
Så jag får glatt fortsätta knapra p-piller för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Det här med att bli gravid.

Jag blev till trots p-medel och min bebis blev till trots p-medel. Fertil släkt det här ;).
 
Sv: Det här med att bli gravid.

kvinnorna på min mammas sida har haft lätt för att bli gravida, likaså jag. Men det kunde ju lika väl varit nåt fel på sambon, eller att det inte funkade för oss två ihop eller att man var steril utan att veta om det. Så det är inget samband att lita på egentligen.

Jag har en ganska besvärlig graviditet med många småkrämpor medan min mamma hade lätta (påstår hon i alla fall...). Hur förlossningen blir kan jag inte tänka mig är det minsta ärftligt, den har med så mycket andra faktorer att göra än de rent biologiska. Men själv är jag född med kejsarsnitt så jag har inget att jämföra med.
 
Sv: Det här med att bli gravid.

Både mamma och syrran blev snabbt gravida medans det tog ca 3,5 år för mej så jag tror inte att det "ligger i släkten".
 
Sv: Det här med att bli gravid.

Mina föräldrar försökte i 5 år innan de fick mig och de hade nästan gett upp hoppet. För mig har det gått på första försöket med 2 graviditeter.
Jag vet alltså inte om det skulle ligga i generna. Har hört att folk säger att man ska titta hur det gick för ens egen mamma om hon hade en snabb eller utdragen förlossning och att det kan ha betydelse för hur det kommer att gå för en själv. Min mamma har haft en snabb förlossning med både mig och min syster så jag får se i maj om det även gäller mig. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 016
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 717
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 967
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp