Det här med amning

Sv: Det här med amning

Ammade i 11 månader innan sonen tyckte att det räckte. Hade aldrig problem med amningen. Hade mjölk för 3 barn!:D
 
Sv: Det här med amning

Ammade i lite mer än 2 år.
Inga problem. Lite fel tag precis i början (lillen ville inte öppna munnen ordentligt). Men jag fick bra hjälp från en barnmorska redan på BB, så det löste sig snabbt.
 
Sv: Det här med amning

Första barnet ammade jag i 11 månader. Då ville han sluta.
Hade lite såriga bröst i början, men efter 2 månader funkade det jättebra.
Andra barnet ammar jag än. Han är 20 månader.
Hade samma problem i början. han hade för litet tag, men det rättade till sig efter ca 4 veckor.
 
Sv: Det här med amning

*kl*

Nr 1 ammades i åtta månader, sedan sinade jag pga svår sjukdom och medicinering. Lite trassel i början, som avhjälptes med amningsnapp. Tog tre månader att vänja av honom med amningsnappen sedan, men det var det värt.

Nr 2 ammades i drygt tre år, sedan var jag tvungen att börja med medicin som jag inte kunde amma när jag åt. Svåra problem med amningen som avhjälptes med en privat amningskonsult och tät mailkontakt med ett par svenska hjälpmammor (jag bodde i Kalifornien). Jag hade också 100% uppbackning av min man. Pojken blev tuttförvirrad av flaskan han matades med på neonatalen och det tog 4 månader av idogt kämpande för att lära honom amma rätt.

Nr 3 ammades i drygt två år och amningen avslutades samtidigt som nr 2:s. Nr 3 föddes utan sugreflex och tappade 20% av sin kroppsvikt på ett dygn. Hade tät läkarkontakt och professionell amningskonsult och kom tillrätta med problemen efter ungefär en vecka. Dock tog det en månad att komma upp i födelsevikten.

Jag har klarat mig utan sår och smärtor (förutom kärlkramp i bröstvårtorna med nr 3 - eftersom han hade alldeles för litet tag).
 
Sv: Det här med amning

Jag hade kunnat amma längre, men var i behov av medicin som man inte kunde amma på. Jag var inte speciellt förtjust i helamningen, och mina helammades länge i jämförelse med de flesta: 8, 8 och 7 månader. Mellangrabben tog dessutom till tio månaders ålder på sig att få i sig mer än motsvarande ett par teskedar fast föda per dygn. Delamningen var däremot min grej, väldigt kravlöst och mysigt! Hade kunnat amma tills de själva ville sluta. Eller ja, ok - min personliga gräns ligger nog någonstans vid 4-5 års ålder, men jag vet ju inte hur jag sett på det om jag väl kommit dit...
 
Sv: Det här med amning

Jag märkte av att Jakob inte var intresserad av bröstet längre. Han åt vanlig mat med god aptit och när han väl snuttade så var det mest för närheten o myset. Han höll mest i tutten. Eftersom han inte ammade ordentligt så minskade ju mjölken o sedan slutade vi bara med det.
 
Sv: Det här med amning

Hur länge ammade ni?

Några problem med det?

Jag ammade drygt 18 månader, närmre 20 tror jag nog. Sonen hade nog kunnat fortsatt än men han var nästan fixerad vid mina tuttar då och vår relation var att "äta mammas tuttar". Vi kunde knappt leka. Så jag slutade därför. Sen var det länge "hålla tuttarna" men även det börjar ge sig.

Hade inget ont av amning alls, inte det minsta. Lite svårt att fatta tekniken första dagarna. Jag trodde sonen åt och fick i sig nog men det visade sig att han fått alldeles för lite och hade rasat i vikt. Men vi fick ordning på det dygnet efter upptäckten.

Blev gravid igen ungefär samtidigt med att jag slutade amma helt och fick tips att äta kalktabletter av barnmorskan eftersom jag ammat "så länge" och var gravdi igen. Mest för min egen benskörhets skull i äldre dar. Glömmer dock oftast dessa tabletter men det är ju aldrig försent att knapra dem antar jag.

Trots sonens lilla bröstfixering kan jag rekommendera långamning och är nöjd med att jag gjorde det.
 
Sv: Det här med amning

Elin helammade jag en månad, sen delammade jag tillsammans med ersättning tills hon var fem månader då hon vägrade ta bröstet. Med henne var amningen en ständig klump i magen...

Fredrik hade jag läst på lite mer och hade en annan trygghet i vad jag ville. Honom ammade jag i 23 månader, och då avslutande vi amningen trots att han egentligen nog gärna hade velat fortsätta, men jag orkade inte längre. Han tyckte nämligen att bröstmjölken var betydligt godare än all annan mat och vägrade äta... Men det är nog oxå det enda problemet jag hade med honom...

Jag hävdar fortfarande att det som ställde till det med elin var våran urusla start... Lång förlossning som slutade i akutsnitt, sen fick hon inte amma förrens 8 timmar efter snittet, men redan då var hon rätt trött och orkade inte suga så som hon borde ha gjort... Att hon dessutom hade svalt mängder med fostervatten och mest spydde det första dygnet gjorde ju inte heller saken bättre...
Fredrik var de jättenoga och tog blodsocker prov på, men det hade nog varit mer befogat med Elin...
 
Sv: Det här med amning

2½ vecka.
Problem jo... Brösten var strl 95H = två fotbollar
Dottern fick inte grepp. varje amning var en mardröm.
Fick det att funka någorlunda med amningsnapp.
Hade massa mjölk så det var inte problemet direkt....

Sen blev jag satt på medicin mot förlossningsdepressionen och var tvungen sluta :(

Min förlossning var det överjävligaste jag varit med om så allt är lite i en dvala första månaderna...
 
Sv: Det här med amning

5 månader med stora problem som fortfarnade sitter i.:crazy:
nu är hon 10 månader.
önskar att jag kunde slutat tidigare...
 
Sv: Det här med amning

Ammade 13 månader. Dock mådde jag inte så bra psykiskt under graviditeten och även om jag visste att jag skulle få en bebis förstod jag inte riktigt vidden av det,så jag hade fått papper av BM på MVC att jag skulle slippa amma om jag inte ville,dock kunde jag tänka mig att prova pumpa ur mjölk,så jag pumapde i 2-3 veckor för att sedan gå över på att helamma i ca 7 månader och delamma resten...

Hade inga problem med amningen, det var nog mer kompisar/bekanta och främst farmor som hade problem med att jag ammade så länge :confused:
 
Sv: Det här med amning

Hanna ammade jag ett år. Det var ju någon månad i början som var jobbiga när man skulle lära sig amma mm.
Nova-li är ammad än, än sålänge är hon ett halvår och vi kommer fortsätta så länge vi vill.
 
Sv: Det här med amning

Jag ammade i ca 7 månader. Inga problem, inte ens i början, men jag tyckte det var skönt att sluta och äntligen få vara "mig själv" helt och hållet igen..... Mest slutade jag dock för att det inte fungerade med delamning för vår del - hon åt inte ordentligt av vare sig bröstmjölk eller annan mat, utan det blev bara en slurk här och en tugga där. Och maten funkade sedan mycket bättre utan amningen....
 
Sv: Det här med amning

Jag ammade tills sonen var 1 år och nån vecka gammal. Det var sonen som avgjorde när han ville sluta och under den sista tiden kunde det gå ett dygn utan amning för att man glömde. Han åt så mycket annat ändå. Har alltid haft mycket mjölk och i början hade jag så mycket mjölk så jag inte kunde gå hemifrån. Det tog 3 månader efter vi slutat amma tills mjölken tog slut.
 
Sv: Det här med amning

Hur märkte ni när det var dags att sluta?

Intresset från barnets sida minskade så smått efter 2-årsdagen. Ett par månader senare kunde det gå upp till en vecka mellan amningstillfällena och till slut var det helt slut. Inte mjölken, den har jag kvar lite av fortfarande. Jag hade gärna ammat ett tag till, men i slutändan så är det ju barnets beslut.
 
Sv: Det här med amning

Ammade i ca 13 veckor................
I början gjorde det skitont och han fick ta flaska så mina bröstvårtor kunde läka, men sedan gick det bra. Fick komplettere med ersättning för att han var ju alltid hungrig...

Slutade för att jag ville.

Får bara ersättning och har börjat lite grann med gröt (steg ett från nestlé) som smakportion.
 
Sv: Det här med amning

Ammade helt första dagarna, sen blev han sjuk och fick sondmatas, efter det blev det aldrig riktigt bra alls. Har delammat fram till nu, och i dagsläget ammas han en eller två gånger om dagen. Håller på att fasa ut aminingen nu, eftersom han inte tar bröstet längre. Han är 3,5 månader nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 792
Senast: Badger
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
735
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp