Det hade kunnat slutat illa! (långt)

M

Mellvina

(borde inlägget ligga på gnägg får ni gärna flytta det).

Ursch, det hade verkligen kunnat slutat illa igår kväll. Jag, min sambo och min far sitter i lugn och ro och dricker te i köket hemma hos mig när något plötsligt dundrar förbi köksfönstret i en väldans fart. Jag såg inte vad det var först utan utbrister "Herregud, vad det en älg?". :eek: Men det var det ju inte utan det var mina två hästar.

Jag och min sambo störtar ut för att fånga i dem, jag hämtar pellets för att locka dem, men när jag kommer ut ur stallet hör jag redan hovklapper på asfalten i samhället. (som ligger ca 500 m från gården). VI inster att det inte hjälper med pellets utan åker vi åker efter med bilen för att försöka hinna ikapp rymlingarna. När vi kommer fram till samhället ser vi inte skymten av några hästar, vi åker runt en sväng men hittar noll. Tillslut möter vi en bil som vi frågor om de sett några hästar. Det hade de, nera på länsvägen :eek: som är väldigt trafikerad. Vi sätter fart ner mot stora vägen, och jag lovar hade bilen haft vingar hade vi lyft när vi körde över fartguppen.

När vi tillslut kommer fram, ser vi att det står en massa bilar på vägen i båda riktiningarna, jag tänker det värsta och ser framför mig hur en av hästarna, eller båda, ligger under en bil i ens stor blodpöl där det är bara att ringa efter nödslakt direkt. Men när jag tittar runt ser jag att hästarna infångade av två mkt vänliga personer :bow: och är hästarna är helt oskadda. :) Något skärrade men annars oskadda. Kan säga att det var med mkt skakiga knän som jag sprang ut ur bilen.

Det visade sig att det varit många som sett hästarna och som försökt hjälpa till :bow:. De flesta visste ju vem som äger hästarna och hade försökt ringa mig (men jag var ju redan på hästjakt).

Ialla fall så gick allt bra och vi lunkade hemmåt, och ingen varkade ha tagit stryk av den väldiga farten på den härda asfalten.

När vi kommer hem beter sig våra katter väldigt underligt, och vi får för oss hade det hade varit varg i närheten (finns en etablerad vargfamilj inte många mil ifrån oss). Något som stärker våra misstankar ännu mer gällande vargteorin är att när hästarna andra gånger kommit lösa inte dragit i väg på något liknande sätt, utan endast gått till gärdet intill eller gått in i stallet.

I vilket fall som helst slutade allt lyckligt och jag tacka alla som hjälpte till igår!:bow: :)

Sv: Det hade kunnat slutat illa! (långt)

Fy!
Vilken tur att allt gick bra, tack gud för snälla människor som hjälper till i såna situationer!!

Kan riktigt känna framför mig hur jag själv hade vart helt skakig i benen o knappt kunnat gå fram till hästarna, blir ju världens adrenalinkick och sen blir man så himla lättad...

Skönt att allt gick bra!

Läskigt med vargar förresten...!

verkligen tur att allt gick bra. Och jag är verkligen tacksam till alla hjälpsamma personer. Men jag vet att inte alla männiksor skulle ha gjort det, dels av rädsla dels av att de inte vet vad de skall göra.

Verkligen läskigt med vargar!

verkligen tur att allt gick bra. Och jag är verkligen tacksam till alla hjälpsamma personer. Men jag vet att inte alla männiksor skulle ha gjort det, dels av rädsla dels av att de inte vet vad de skall göra.

Verkligen läskigt med vargar!

Nej precis, det finns ju de som är rädda och dessutom inte har en enda susning om vad de ska göra... många är ju rädda för att göra saker o ting värre. Men ibland lyckas rätt folk vara på rätt plats på rätt tidpunkt!!

Har ni nånsin sett vargarna nära gården? Fy.Jag är verkligen glad att vi inte har varg just här. Jag hade vart livrädd :p

Vilken tur :)
Det är verkligen skönt att det finns de som inte tvekar att hoppa ur bilar och hjälpa till.
En gång rymde hästarna vi hade mitt i skogen och drog iväg på den kurviga och dåligt eftersatta 90-vägen.
Läskig väg när människor kör 90 eller straxt över, man vet aldrig vad som väntar bakom krönet.. en bil, en fotgängare eller .. en lös häst :(
Dum som man är så sprang vi efter, tog inte bilen :crazy: när det gått några kilometer så var det för sent att springa tillbaka efter bilen för då kunde de försvinna på riktigt, skogen är stor och vägen lång..
Tack och lov mötte vi dem efter någon kilometer till :banana:
Hemtjänstpersonal ute på rutt hade tagit fast de två då halvlunkandes stona som lessnat på friheten då de inte hittar någonstans där :)

Tur att sådana historier ofta slutar lyckligt :)
Det gick ett älgstråk rätt igenom hagen, det brukade vara älg som drog ner stolp och trådar och som fick hästarna att skita knäck titt som tätt :crazy:

Verkligen hyggliga medmäniskor i byn!:)

Det finns ju något som heter vargstängsel har jag hört - om det är kommunen eller rovdjursföreningen som hjälper till att sponsra och sätta upp om man har problem. Kanse något du kan höra dig för om ifall du känner dig osäker?

Jag hittade en häst på en riksväg en gång som jag fångade in och efter mkt om och men ställde i en hage hos en snäll bonde, polisen som jag ringde efter försökte få tag på ägaren men lyckades först efter flera dagar, jag fick inte ens ett tack! Men jag skulle aldrig tveka att göra om samma sak igen förståss, vilken tur att dina hästar klarade sej!

Himla tur att inget hände och det fanns hjälpsamma människor på plats! Sånna finns det för få av....

Tur i oturen;)
Och bra att det finns snälla människor som är viliga att hjälpa till:)

vilken tur att dina hästar oxå klarde sig!

Siggelina: Vargstängsel låter intressant, inte något som jag hört talas om tidigare.

Fraggel_Tess: Det var verligen jätteläskigt.

Hilona2003: Vi själva har inte sett någon varg, men det har andra gjort är i vårt lilla samhälle. :crazy:

Himla tur att inget hände och det fanns hjälpsamma människor på plats! Sånna finns det för få av....

tyvärr är det verkligen så, vet själva likande situationer där folk inte bryt sig.

Vill bara säga det att dagen efter mina hästar var skrämde på rymmen syntes två vargar inte långt ifrån mig. (ca 5 km<9

ojj.. de verkligen ha gått dåligt! jag ahr varit med om en liknande sak. vi var inne i skogen och ag skulle binda fast hästen i ett träd. plötsligt rycker hon bara grimskaftet ur mina händer och springer iväg.. vi var över 1km i skogen nerförsbacke nästan hela vägen.. och hon rusar hem raka vägen. Där var också landsväg.. jag och min bror rusar efter henne och när vi ser henne kommer hon emot oss MITT på vägen. hon fångades läss men både tyglarna och grimskaftet var söder. som tur hände det inget med henne heller..
Det är jättehemskt! förstår hur du kände dej.. Men tur att det gick bra!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 675
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna