Det gör ont!

Sv: Det gör ont!

Jag kan hålla med om att det nog inte många som varit med om skenturer, men som har suttit på en häst utan SJÄLVA ha någon kontroll :smirk:

Men jag kan lova att om man inte har suttit på en skenande ska man vara glad.
För känslan av att vad som helst kan hända och det finns ingen möjlighet att göra något åt det och vaar mitt ute i skogen och veta att "nej, hästen sannar inte förrän den är hemma, om inget hindrar den"
Det enda man gör är att sitta som paralyserad och bara vänta på att en bil ska komma, hästen ska snubbla eller tvärsvänga.

Det var inte allt för länge sen som jag var med om det här och det var inte första gången.
Kommer fortfarande ihåg min första skentur, det var när man red shettis :smirk: och jag och min komppis hade en varsin. Vi red ut i skogen och skulle ta en galopp när hästarna plötsligt tvärvänder och skenar hemåt.
Ingen av oss hade nån kontroll, hur vi ön drog. Till slut ramlade min kompis :o av och jag fortsatte med hästarna i ca 500 meter. Då kom vi till en tvärsväng och jag visste att om jag inte ramlade av innan så skulle jag få hästen över mej när vi gick omkull just där :eek: .
Jag lyckades kasta mej av på nåt underligt sätt och fick bara några skrubbsår. Hästarna struntade jag totalt i, utan sprang genast åt motsatt håll där min kompis hade ramlat av.
Som tur var klaarde hon sig med en hjärnskakning, men det var ingen av oss som galopperade i skogen på en lååång tid efetr det. (Det var då föräldrarna insåg nyttan med mobiler :p )

Hästarna var redan hemma när vi kom hem och alla var ute och letade :o , det var nog det läskigaste jag vatt med om i "hästväg" och hoppas att det inte ska upprepas. :crazy:

Har också varit med om en häst som verkligen har skenat. Allt folk säger om att få in en häst på en volt är i mina ögon rent skitsnack, då har de inte suttit på en häst som skenar.
Det är som du säger "nej, hästen sannar inte förrän den är hemma, om inget hindrar den" och det är i nästan omöjligt att ryttaren hindrar den.
Hur jag än slet i tyglarna, försökte få hästen i obalans m.m så gick det bara fortare och fortare. Jag känner panik i kroppen så fort jag tänker på det! Hästen sprang med blottade ögonvitor o bara skulle till stallet.
När hästen började skena så var det inte så att vi galopperade. Jag och en annan tjej travade en bit från stallet och min häst travade bakom hennes häst, sen helt plötsligt utan att något skrämde hästen så sprang den om sin kompis och från allt och skenade hem till stallet. Så då var det inget tal om att hästar är flockdjur inte. Mycket läskigt!!

Och till ni som säger att man inte kan flyga av en skenande häst så kan jag meddela att jag garanterat hade flygit av eller gått omkull med hästen om hästen hade gjort den tvära vändningen jag trodde att den skulle göra.
Hästen sprang nämligen hem ca 500 m till stallet i typ 280 och sen kom stallet och hästen fortsatte förbi, som tur var så saktade den ner på parkeringen efter stallet men hade hästen fortsatt springa i samma fart så hade det kommit en 90 graders sväng och då hade jag flygit eller så hade vi gått omkull. Min kompis galopperade efter på sin häst på en gång och hon såg inte ens mig, även fast vägen var nästan total raksträcka...då förstår man hur fort det gick!

Man måste lära sig att ramla av ordentligt!

Kanske låter fånigt, men man bör lära sig att ramla på ett bra sätt, så att man inte gör sig illa varje gång man ramlar av.
Gå en kurs i tex. ju-jutsu där du kan lära dig hur man ramlar på ett bra sätt. När man har lärt sig det så brukar det sitta kavr i kroppen så att man tillämpar samma teknik automatiskt när man ramlar av en häst. Jag kan garantera att det funkar om man verkligen lär sig det.

Du lovar nog lite väl mycket. Jag kan falla och det ganska bra, men inte sjutton hjälper det om man ramlar på ett mindre lämpligt ställe. Stenar/staket/träd flyttar sig inte för att man slår av fallet eller rullar undan mjukt. Det är en enorm skillnad på att falla på en tatami matta (vanligaste underlaget vid kampsport) och ute i skogen och att få en så pass bra fallteknik att man klarar alla "snälla" fall tar även det ganska lång tid. Men visst det blir inte sämre av att kunna falla, och kampkonsten och ridning har mycket gemensamt.

Det bästa rådet man kan ge är nog att krypa ihop hålla in huvudet och rulla undan, chansen att det går bra ökar då.

Jag har ramlat av på både asfalt, skogsväg, grusväg och i ett hinder och tack vare att jag har lärt mig ramla ordentligt så har jag nte gjort mig illa. Självklart är det skillnad på underlaget i en kampssportshall och ute, det förstår till och med jag :smirk: men det är tekniken som är viktig, inte underlaget. Visst kanske man får sig ett skrapsår eller en skråma, men det gör inte speciellt ont. Jag kan inte svara för hur andra upplever det, men jag och många i min närhet har upplevt en markant skillnad på smärtnivå vid avramling om man jämför innan/efter en kampsportskurs.

Sen känns det ju självklart att man gör illa sig om man ramlar rakt på en sten eller dyl.

Sen känns det ju självklart att man gör illa sig om man ramlar rakt på en sten eller dyl.

Men det är just vid dessa tillfällen som man skadar sig, de flesta klarar sig hyfsat bara inget står ivägen (ja även på asfalt som faktiskt är hyfst mjukt jämfört med vissa grusvägar). Givetvis finns det tillfällen fallteknik är bra, men det är ingen universllösning för att slippa skador och dessutom krävs det mer en en kampsport kurs för att bli duktig om man inte är en naturbegåvning, det krävs en hel del övning för att det ska sitt a reflexmässigt.

Förebyggande arbete och säkerhetstänkande och hjälm är med största sannolikhet det som gör störst nytta och i andra hand om man ibrukar falla av en säkerhetsväst.

Jag rider inte på öppna fält...och måste jag göra det så skrittar jag i utkanten av fältet!
Förra hösten fick jag en resa som jag sent skall glömma.Jag galopperade på ett gärde och allt blev bara för roligt för pållen.
Han sparkade som en tok och jag lättade en halvmeter för att sedan tvärnita och slå på en bock...behöver jag tillägga att min lilla "avels apparat" fick sig en smäll av sadel knappen så jag såg stjärnor.Sedan avslutade jag med en flygande volt för att landa på huvudet.Skallen klarade sig(hihi-inte mer korkad än vanligt-tror jag)
men maken därhemma fick vackert leva i celibat x antal veckor för jag trodde att jag hade tappat halva maskineriet! :)
Summan av kardemumman-Ont det gör ont,men det går....över!
Men aldrig mer en galopp på ett fält. ;)

*knapplån*

Har nog aldrig suttit på en skenande häst. Däremot så stack min häst väldigt ofta när vi var ute i skogen precis när jag köpt honom. Dock gör han inte det längre, kankse har vi lärt oss komunicera bättre :D .

Minns tydligt en mardrömsfärd ute på en gamal järnväg (alltså utan själva järnet, enbart jättefin grusväg LÅNGT LÅNGT). Hugo insåg att vi var på väg hemmåt och han drog, och drog, och drog. Hade väldigt lång sträcka på mig och hann testa de flesta knep, bromsa, styra in på volt, få hästen i obalans, inget funkade. Kom då på att jag nångång hört att om hästen sticker kan man prova att öka ännu mer för att få ut dem ur tunnelseéndet. Och faktist, när jag tryckte in sporrarna för att gasa blev han lite paff i nån millisekund, men tillräckligt länge för att jag skulle återfå kontrollen.

Så mitt råd lyder GASA! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama