Det gick så himla bra!

Scandi

Trådstartare
Var å tränade igår på en häst jag rider lite då och då, inte ofta, en stor halvblodskille. Gick verkligen super tyckte jag! och tränaren! han var så mjuk och fin så :love: MEN jag kom att tänka på en del saker!

Grejen är att han har så himla stora rörelser i speciellt skritt och trav, i traven har jag faktiskt svårt att hänga med och hästen i fråga behöver stöd och en stadig ryttare eftersom han själv är lite vinglig. Hur gör jag på bästa sätt för att kunna ge honom detta stöd?

Sen i slutet av ridpasset, sökte hans sig verkligen neråt fast ville liksom hänga på bettet nästan. Detta är något som jag upplevt på min vanliga medryttarhäst också (arab) fast i det läget då går hon på bogarna. Började han bli alltför trött? eller varför började han hänga mig i handen tror ni? kanske inte lätt att svara på, men man vet aldrig, ibland verkar sånt här vara uppenbart och busenkelt för duktigt bukefolk! :D

Sv: Det gick så himla bra!

Jag skulle, helt oproffesionellt, säga att han hänger i handen för att du inte riktigt orkar rida ihop honom.
Och hur du ska göra för att bli mer stadig tror jag bara är att träna. Öva på att rida den hästens stora rörelser och fortsätt ta hjälp av tränare. Tänk hela tiden på stadgan, att handen är mjuk men ändå stilla och erbjuder stöd samt att skänklarna är om. Typ. Lätt att skriva på en dator - svårt att utöva praktiskt. Som alltid med ridning ;)

Att hästen "lägger sig i handen" brukar betyda att de inte bär sig själva ordentligt, så det kan väl mycket väl betyda att han var trött och inte orkade riktigt längre.

Jag skulle, helt oproffesionellt, säga att han hänger i handen för att du inte riktigt orkar rida ihop honom.
Och hur du ska göra för att bli mer stadig tror jag bara är att träna. Öva på att rida den hästens stora rörelser och fortsätt ta hjälp av tränare. Tänk hela tiden på stadgan, att handen är mjuk men ändå stilla och erbjuder stöd samt att skänklarna är om. Typ. Lätt att skriva på en dator - svårt att utöva praktiskt. Som alltid med ridning ;)

Kan vara så, inte omöjligt men han är ganska så lätt "ihopriden" annars upplever jag det som, det var bara i slutet av passet han försökte lägga sig på bettet. Tack för svaret iaf! och tipset! Försöker verkligen tänka på hur jag har vikthjälperna, vart jag tittar, att handen är stilla och samtidigt verkligen försöka sitta still på stackarn, men som du säger; inte så lät i praktiken nej! :P Men ja, lösningen är nog att rida just den hästen mera, har aldrig ridit en häst med sådan rörlighet förut. Kul! men svårt :O Han är väldigt lyhörd och känslig så tror att det skulle kunna bli så himla bra om jag bara kunde sitta still på honom tillslut ÅH!

Att hästen "lägger sig i handen" brukar betyda att de inte bär sig själva ordentligt, så det kan väl mycket väl betyda att han var trött och inte orkade riktigt längre.

Okej, tack! :)

Roligt att du får chansen att rida en häst med mycket gång då, den låter som att den är fin på din beskrivning :) Hoppas du får ordning på ridningen ordentligt också :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 921
Senast: Hallonsoda
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama