Det gick fort...

Sv: Det gick fort...

Håller med.
Ett forcerat tempo, och då menar jag både forcerat på så sätt att man tvingar hästen att jobba i en ökad steglängd som den inte själv skulle välja, eller forcerat på så sätt att man ständigt kämpar emot hästen för att dämpa ett tempo som ter sig naturligt för hästen, skapar spänningar och eventuell felbelastning.

Som det står i texten om Roepstorff så är det lätt att överbelasta den "begåvade" unghästen. I distansens fall skulle det säkert handla om en unghäst vars goda konditions misstas för att vara "en häst färdig för en högre hastighet på längre sträcka", när det i själva verket är en häst med allmänt god kondition och friskt tempo som kanske inte ska ridas så långt i detta friska tempo - än.

Givetvis är det inte skitenkelt att träna upp en distanshäst rätt - hade det varit det så hade väl alla varit världsmästare :smirk:. En optimal avvägning av allt det du räknar upp: tempo, underlag, lutning, skoning, sadling etc ger bästa resultatet. För att göra saken extra jäklig så är dessutom den avvägningen individuell trots att det finns generella tumregler.

Mitt synsätt är fortfarande "att genomföra är att vinna".
Jag vet inte, men jag tycker inte att man kan säg att alla rider som idioter. Klart det finns några stycken som gör det, men det är dom som utmärker sig och det är dom som gör att sporten får ett dåligt rykte.

Och sen om man då som rutinerad distansryttare ska dra sig ifrån sporten bara för att andra rider slut sina hästar och får skador på dom så tycker inte jag att man föregår som gott exempel heller. Varför inte då visa att man kan få en hållbar häst som håller länge ?

Hehe... bra skrivet! Men jag har ett svar ;) Jag är en tävlingsmänniska och höll förut hastigheter på 14-15 km/h vann då, ibland upp till 1 timme tillgodo till 2:an...

Idag tar man knappt en placering i den hastigheten! Och som sagt som tävlingsmänniska så... är det lite kul att vinna! Måste erkännas! :D Men jag älskar mina djur och gör det inte på bekostnad för deras väl och ve...

Därmed tycker jag helt enkelt inte distans är kul längre! (För övrigt tycker inte min nuvarande häst det heller så... )

Och oavsett om man vill eller inte så sliter även sträckorna på hästarna inte enbart hastigheten! Underlaget är ofta i hårdaste laget och även om man inte rider vårdslöst är det lätt hänt att man blir dragandes med förslitningar och andra skador som långsökt kanske kan ledas till distans tävlandet...

Tack o hej! :smirk:

Fast då kan man ju inte tävla någonting alls. T o m dressyren sliter.

(Det är förstås helt OK att inte tävla alls, det säger jag ingenting om, men att sluta tävla distans för att just distans sliter - när all sorts tävlingsridning faktiskt sliter, är lite feltänkt).

Inte verkar det som om mäskliga soffpotatisar belastar sjukvården mindre än de människor som är tränade och tävlar inom idrottsgrenar ända upp i SM nivå (minst) och då kan nog inte tävlande med sunt förnuft (långsiktig uppbyggnad och träning, bibehållande av kondition och form kontinuerligt) skada en häst heller. Förutsättningen är att den häst man väljer att tävla med har de fysiska förutsättningarna som krävs från början. Det är väl där kunskapen brister hos den aktiva människan som handhar hästen. Då kommer skadorna.;)

Roligt och spännande att du skriver så långa och intressanta inlägg, Ingrid! Du har ju lite erfarenhet om man säger... Tack från en grönis m travare som sannerligen inte vill ligga o rulla i galopp:-)

Hörde för ett antal år sedan av en häst chiropraktor/massör att många av de hästar hon får behandla har ridits i den tron att trav skall vara en lindrig gångart över längre sträckor. Hon hävdade att det sliter mycket mycket mer än en lugn och vägvinnande galopp. Hästen ligger i vila i den gångarten och pulsen går ner. Hästen är ett flyktdjur och är begåvad med den gångarten för att kunna förflytta sig över långa sträckor (i vilt tillstång) vid behov och även vid sökande av nya betesmarker.
Pröva med pulsmätare nån gång och kolla om det stämmer! Kan ju vara intressant att få det bekräftat från flera håll!;)

Det är olika på olika hästar vilken gångart de har lägst puls i iaf är det så med de hästar jag ridit.

Liknande trådar

S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 940
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar