Det gick fort...

Sv: Det gick fort...

Att bara titta på snitthastigheterna kan bli vilseledande. Det finns banor med bra underlag, rak och tydlig sträckning som även kan vara backiga där snittfarten kan bli hög.
Och banor som kan få låga snittfarter även fast de går på banor utan backar. Om man tittar på snittfarter i Danmark och jmf med Sverige är det inte bara beroende på att vi rider snabbare i Sverige än danskarna, att orientera sig på en dansk bana genom snirkliga skogspartier tar tid. Väg övergångar, kallhyggen, vägar med stenkross och asfaltvägar drar ner hastigheten. Också utformningen av vetgaten kan göra 15-20 minuter längre total tid på en ritt på 120 kmer.
Men mitt inlägg kommer att handla om kombinationen av fart, skador och totalt antal tävlingskilometer på livstid .
Jag talar självfallet om Eliten vilket jag antar att den arabiska man som tråden handlar om tillhör…....
Varje gång de internationella hastigheterna kommer upp på Bukefalos är kommentarerna;
- så fort går inte att rida
- usch och fy
- hästarna går sönder
- hästarna blir förbrukningsvara
- och den svenska modellen är att "genomföra är att vinna"
Problemet är att på internationella ritter är att genomföra att rida 12 km i timmen på 160 km och på senaste EM var att genomföra att rida 14 km/ tim. Att genomföra idag är att rida betydligt fortare än de hastigheter man vann en nationell 160 km i Sverige för 15 år sedan. Sporten utvecklas såsom alla sporter gör. Och de extremt snabba hastigheterna rids av elitryttare som har hästar tränade för dessa hastigheter.
Trav hästarna springer fortare, flera av hopphästarna hoppar högre och inom distansritten, internationellt, går ritterna snabbare. Inom de flesta sporter kallas detta utveckling och man försöker ta lärdom av de länderna som är bäst. Vad gör de för att kunna rida så här fort?
Rätt träning och kloka ryttare behöver inte med automatik "rida sönder" sina hästar bara för att hastigheten ökar. Men hastigheten "sliter" så vill man uppnå flest antal tävlingskilometer bör ryttaren även titta på snitthastigheterna på tävlingarna och få hästar kan prestera över 3500 tävlingskilometer under en total tävlingskarriär oavsett hur långsamt du som ryttare rider…..
Endast ett fåtal svenska hästar har historiskt kommit upp i 3000 tävlings kilometer och över. Dessa hästar var alla oftast uppe i topp placeringarna.
1 Poem ox 4608 0
2 Sazzal Afas ox 4184
3 Radi C ox 4154
4 Dancing Queen 4028
5 Dybbuc ox 3558
6 Prince Aussie 3511
7 Zoomat ox 3373 0
8 Kapudan ox 3314
9 Martec C 3307
10 Isolde 3230
11 Amigo El Caballo ox 3193
12 Delicat ox 3193
13 Monark ox 3092
14 Yosemite ox 3089
15 Ztefan ox 3070
16 Zingaro ox 3039

Våra hästar i Sverige går inom en livskarriär kanske fem 160 kmers ritter.
I Australien finns det en häst som heter Justice som har en enastående karriär bakom sig. Då ryttaren Penny Toft och jag red 5 mil tillsammans under VM i Frankrike har jag följt karriären. Hennes häst Justice var då ung 7-8 år och min häst Kapudan betydligt äldre( 14 år): Jag följt denna häst och nu har den fått en stor utmärkelse för sina prestationer. De totala antalet tävlingskilomete har jag inte hittat men bara de 18 stycken 160 km ritterna blir 2880 tävlimgskilometer.
Hämtat från Australiska förbundets sida:
"Justice has a career that is outstanding in any country.* 18 160klm rides, some which are;
5 x Tom Quilty Gold Cup
2 x Tevis Cup
World Champs:
Compiegne*2000** Team Gold
Jerez**********2002*** Team Bronze
Dubai *** *** 2004 *Team Silver
Aachen***** 2006*** completion

Så betydligt högre hastigheter, jag har kikat på resultatet för Justice och många av ritterna på 160 km ligger över 15 timmen, går at kombinera med en extrem lång tävlingskarriär och många internationella mästerskap. Om du tränar rätt, tävlar rätt och har en extremt stark och passande individ för distansritt.
Men tillbaka till tråden bara för att eliten och de internationella ritterna går fortare behöver inte alla rida fortare men de som satsar på en elitkarriär bör nog ta tills sig budskapet och träna långsiktigt samt för hållbarhet men också för högre hastigheter även på de längre distanserna. Självfallet väljer man hästar som lämpade för ändamålet och som har de rätta fysiska som psykiska förutsättningarna.
Ingrid

Det var hemskt intressant! Och imponerande med Justice!

För övrigt så vet jag flera hästar som gått både ganska fort och långt gång på gång, minns inte namnen på rak arm men R.O Grand Sultan (Becky Hart) är den som jag först kommer på, sen finns det en rad med hästar ska se om jag kan hitta lite namn. En annan som gått några 16 mil fort är franske Dynamik.

Här i Sverige går det ju bra för Ztefan, han har ju gått uppåt hela tiden, synd att han börjar bli gammal. Tror inte det är omöjligt att få upp fler hästar i sverige till snabbare och längre ritter men det behövs mer kunskap framför allt.

Senast ändrad:

*kl*

Jag diskuterade faktiskt detta med en kompis som bott och jobbat i Storbritannien. Hon tyckte lite att

Vadå? 4-5 timmar i övervägande galopp med enstaka korta pauser är hur övervägande av de jakter som rids där går till. Och då hoppar de hinder också. Vanligvis är det en ny jakt varje helg under säsongen och jakthästarna har oftast en lång karrär.

Vi har själva haft ett sto som gått sju år i England som jakthäst (ett welsh cobsto av mkt lätt modell). Hon hade en helt sanslös grundkondis och uthållighet för sin ras. Lever och rids fortfarande 28 år gammal, frisk som en nötkärna. Vi är fortfarande lite halvdeppiga över att vi bara tog ett föl på henne.

Så allt är väl relativt...

Hörde för ett antal år sedan av en häst chiropraktor/massör att många av de hästar hon får behandla har ridits i den tron att trav skall vara en lindrig gångart över längre sträckor. Hon hävdade att det sliter mycket mycket mer än en lugn och vägvinnande galopp. Hästen ligger i vila i den gångarten och pulsen går ner. Hästen är ett flyktdjur och är begåvad med den gångarten för att kunna förflytta sig över långa sträckor (i vilt tillstång) vid behov och även vid sökande av nya betesmarker.
Pröva med pulsmätare nån gång och kolla om det stämmer! Kan ju vara intressant att få det bekräftat från flera håll!;)

Det säger min equiterapeut (med veterinärmedicinsk utbildning i botten) också. Särskilt skadligt är trav för hästar med ryggbesvär enligt henne.

det har jag sagt länge!

därav galopperar jag ganska mkt på tävlingarna, både jag och hästen trivs bättre med det!

men sen beror det ju på vad man har för häst med, den jag har nu är galoppen bäst på, den förra blev as svettig av minsta galopp...

men rent allmänt så är galopp bättre tror iaf jag!

*kl*

Jag diskuterade faktiskt detta med en kompis som bott och jobbat i Storbritannien. Hon tyckte lite att

Vadå? 4-5 timmar i övervägande galopp med enstaka korta pauser är hur övervägande av de jakter som rids där går till. Och då hoppar de hinder också. Vanligvis är det en ny jakt varje helg under säsongen och jakthästarna har oftast en lång karrär.

Vi har själva haft ett sto som gått sju år i England som jakthäst (ett welsh cobsto av mkt lätt modell). Hon hade en helt sanslös grundkondis och uthållighet för sin ras. Lever och rids fortfarande 28 år gammal, frisk som en nötkärna. Vi är fortfarande lite halvdeppiga över att vi bara tog ett föl på henne.

Så allt är väl relativt...

4-5 timmar övervägande galopp betyder alltså att de rider ca 120 km på en jakt?
Jag har ingen aning om det stämmer eller inte, men kan inte låta bli att vara lite skeptisk...

Hörde för ett antal år sedan av en häst chiropraktor/massör att många av de hästar hon får behandla har ridits i den tron att trav skall vara en lindrig gångart över längre sträckor. Hon hävdade att det sliter mycket mycket mer än en lugn och vägvinnande galopp. Hästen ligger i vila i den gångarten och pulsen går ner. Hästen är ett flyktdjur och är begåvad med den gångarten för att kunna förflytta sig över långa sträckor (i vilt tillstång) vid behov och även vid sökande av nya betesmarker.
Pröva med pulsmätare nån gång och kolla om det stämmer! Kan ju vara intressant att få det bekräftat från flera håll!;)

Hade en bekant vars häst hade en väldigt trist och kort trav rent naturligt. Ingenting du vill sitta och nöta i när du rider distans.

Alltså försökte hon förbättra traven vilket för denna häst, som inte hade ett naturligt rörelsemönster för denna ökade steglängd, knixade med kroppen för att försöka länga ut sina steg.
Ryggont och snedhet kom som ett brev på posten.

Beträffande DEN hästen så sa veterinären som sedan fick behandla hästen, att galopp för DEN hästen var en mer skonsam gångart än den här forcerade traven som inte föll sig naturlig för DEN hästen...

Så, min slutsats är att jag nog fortfarande tror att trav är en mer skonsam gångart, om det blir den trav som hästen själv väljer att lägga sig i. I galoppen så sätts två av benen ned i marken alldeles ensamma, vilket gör att hela kroppstyngden bärs upp av ett enda hästben vid två tillfällen vid varje galoppsprång.
Det tror jag faktiskt är mer påfrestande än travens diagonala nedsättning där två ben tar upp kroppstyngden vid varje travsteg...

Återigen, allt är realtivt, hästar är individer de också. Men det är nog viktigt att veta vad som gäller rent generellt och jag tror inte att galopp rent generellt är att rekommendera som träningsgångart i distanshästens allra första uppbyggnadskede.

Det stämmer på Pamorina. Pulsen går ner och hon svettas inte. (Det gör hon ganska ymnigt i traven.)

På Bouquet ligger pulsen på samma.

Cleese jagar upp sig för mycket när det är galopp så då ökar det... :angel:

De andra i stallet vet jag inte - ska kolla vid tillfälle.

Ja, jag blir lite förvånad över att så många jämför sig med världseliten och liksom lägger ner när de inser att de inte vare sig vill eller förmår matcha deras resultat.
Ungefär som om jag skulle lägga ner dressyren för att jag aldrig kan bli en Anky von Grunsven (och aldrig skulle vilja ha den hästhållningen som de flesta dressyrstallar på högre nivå har).

Den naturliga utvecklingen för distansen är, precis som du säger, att hastigheterna går upp och att färre hästar klarar dessa krav.

Från att ha varit sporten där du tog din gamle kämpe, oavsett ras, och sedan gav dig ut på banorna och faktiskt kunde placera dig med med lite taktisk ridning, så börjar det bli så att speciella individer utkristalliserar sig och en speciell sorts häst behövs för att konkurrera. Precis som i alla andra sporter.

Klart att det är lite trist att lämna pionjärstadiet där allt var lite gulligt och alla hade en chans.

Men det är en naturlig utveckling.

Mina hästar har alltid haft lägre puls i traven, men på Geshira skilde det inte så väldigt mycket på pulsen mellan en avspänd galopp och lite snabbare trav.

Det finns ju ibland olika "nivåer" på jakterna. Men de tuffare jakterna kan vara så pass länge med ngn halvtimmes paus i mitten. Sen hur långt de faktiskt rider i km vet jag inte.

Men det är ju det vanliga sättet att skola in och träna upp fälttävlanshästar där, även elitryttarna rider jakt så i vissa klubbar kan jag tänka mig att det är tuffare ridning än andra. Samma sak på Irland.

Om du tittar på "fria" hästar väljer de till 95% galopp när de förflyttar sig. Trav verkar både ur betraktarsynpunkt och från ryggen vara hårdare och stötigare i benet. En galopp upplevs mycket mjukare och mer elastisk både för ögat och på ryggen. Då menar jag inte racing galopp, utan en avspänd jämn vägvinnande canter. Jag håller nog på det alternativet!;)

Det är väl helt upp till var och en vilka ambitioner man har. En del har tävlingsambitioner och andra vill umgås med sin häst "i andras sällskap". Det är väl som Vasaloppet, Lidingöloppet eller andra maratontävlingar för folk.
En elitklick tävlar i täten och resten tävlar inbördes mot sina kompisar eller är bara med på båbärsnivå. Det är väl den naturligaste sak i världen. Man kan samsas och tycka att detta upplägg är trevligt när alla har utrymme eller reta upp sig på varandras olika förutsättningar/viljor och då kanske man måste dela startfälten i en motionsgrupp och en tävlinggrupp, eller vad tycker ni?

Det är väl helt upp till var och en vilka ambitioner man har. En del har tävlingsambitioner och andra vill umgås med sin häst "i andras sällskap". Det är väl som Vasaloppet, Lidingöloppet eller andra maratontävlingar för folk.
En elitklick tävlar i täten och resten tävlar inbördes mot sina kompisar eller är bara med på båbärsnivå. Det är väl den naturligaste sak i världen. Man kan samsas och tycka att detta upplägg är trevligt när alla har utrymme eller reta upp sig på varandras olika förutsättningar/viljor och då kanske man måste dela startfälten i en motionsgrupp och en tävlinggrupp, eller vad tycker ni?

...vilket var ungefär vad jag skrev, ja. Här är vi så eniga så!

Om du tittar på "fria" hästar väljer de till 95% galopp när de förflyttar sig. Trav verkar både ur betraktarsynpunkt och från ryggen vara hårdare och stötigare i benet. En galopp upplevs mycket mjukare och mer elastisk både för ögat och på ryggen. Då menar jag inte racing galopp, utan en avspänd jämn vägvinnande canter. Jag håller nog på det alternativet!;)

Skillnaden mellan den fria hästen och den ridna hästen är att en människa sitter på ryggen vilket gör en hel del med hästens balans och viktförskjutning.

Jag skulle nog inte avfärda gällande kunskaper om hur belastningen i hästens ben tycks fördelas vid uppsutten trav respektive galopp så där i handvändningen.
Att det finns individuella avvikelser kan vi aldrig komma ifrån, så ingen regel utan undantag. Jag skulle dock alla gånger använda traven som grundtränings-gångart och vara sparsam med galoppen i första skedet. Givetvis kommer man att behöva lägga in mer och mer galopp allteftersom. Man kan inte tävla i en gångart och på en nivå man inte tränat för.

Läs gärna (alldeles för lite text, gå hellre på en föreläsning och lyssna på honom) http://www.hastfolk.se/2006-03/0603-2_Sa_gor_vi.htm

Sedan är jag helt med på det du skriver, att en avspänd canter i balans är att eftersträva när man använder galoppen i träning.

Senast ändrad:

4-5 timmar övervägande galopp betyder alltså att de rider ca 120 km på en jakt?
Jag har ingen aning om det stämmer eller inte, men kan inte låta bli att vara lite skeptisk...

Nej det gör dom inte, dom rider kanske i ett par mil. Man följer ju hundarna, och hundarna skulle inte kunna springa så länge och så fort.
Så rider man ju över mark med mjukt underlag.

Inte för att det är något fel på jakthästarnas kondis men jag tycker inte riktigt att det går att jämföra.

:idea:mycket intressant inlägg och håller fullständigt med dig om vad du skriver med vänliga hälsningar anne brückner:banana:

Skritt, trav eller galopp - det är frågan!
Alla gångarter har olika egenskaper och belastning på hästen samt olika underlagg och lutningen på marken påverkar också. Här kan man lära sig mycket av andra grenar
samt från veterinärmedicinsk forskning. Vissa hästar har en snabbare "bättre" trav och svårt att gallopera i kort långsamt tempo och andra vill gallopera istället för att trava.
Här gäller det att hitta sin egen häst rytm och balans. Veta allt om detta innan tävling och hur den går på olika underlag samt i och nerför backar. Kolla med pulsmätare hemma för att hitta den idealiska farten och gångarten som spar mest energi på din häst.
Svenska banor är oftast svåra att rida på i ett jämt högt tempo - då det krävs ett bra underlag och långa förhållandevis raka samt välmarkerade sträckor. Men idealiskt för hästen är att få gå i ett och samma tempo ( harmoni) under förhållandevis långa sträckor.
Men underlaget spelar stor roll att galoppera på hårt eller hala underlag typ asfalt spar kanske energi men medför andra risker och problem när det gäller belastning av hovar och ben samt också självfallet risken att halka och gå omkull. Mjuka underlag har sina risker på senor etc. så det går inte alltid att se till pulsvärdena.
Skoning, sadel och ryttarens sitts kan också anpassas beroende på vilken gångart du/ hästen föredrar mest Så det är ganska komplext.
Internationellt går ekipagen mestadels i gallopp och det är förståligt beroende på att hastigheterna blir högre och högre. I början av en tävlingskarriär tror jag det är viktigt och nödvändigt att träna och stärka alla gångarter hos den unga hästen och då också på varierande underlag.

Ingrid

Liknande trådar

S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 940
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar