Det gick fort...

S

Stopek

1. Hassan Bin Ali (Al Jamaal Jafar) 4 hrs 50 mins 17 secs

den 9 december i Dubai. Gisses Amalia. Vi svenskar kan nog glömma att någonsin kunna hävda oss.

Hälsning Maja

Sv: Det gick fort...

jag förstår inte ens hur man kan träna en häst att klara av de tempona...

vi får vänta o se ;)

men jag fattar ändå inte hur de kan gå sååå fort, vad blir hastigheten på? det måste ju verkligen vara full kareta!:eek:

*spekulerar hejvilt*

De kör väl så länge det håller, sätter hästen i avel och tar nästa...

Hästfolk har så olika sätt att se på sina djur. För vissa är det deras "bäbis" och för andra ett utbytbart sportredskap. Och hela skalan däremellan.

Full kareta är väl att ta i.
På en lättriden bana, utan kalhyggen osv går det väl "ganska lätt" att ligga i en galopp på 25-30 km /h.
Har mam en vältränad häst som inte stressar, utan bara rullar på, så kan den gå så utan att få särskilt hög puls.

Hahaha... på min tid, räknades denna tid som idiot ridning på 80 km sträckor!!! :rofl:

Neee... nu lägger jag ner distans tävlandet! Hästarna går SÖNDER i dagens farter!

Och ledsen men vill inte utsätta min älskling för det...

Jag kommer aldrig bli något annat än svensk i mitt synsätt av hästhantering och jag tycker vi ska vara stolta över den goda hästhantering vi jämförelsevis har här!!!

Vi borde lära dom... INTE tvärtom!!!

Fick förövrigt hastigheten till ett snitt på 26-27 km/h räknade inte exakt...

kl

Dom ser nog inte hästarna som en kompis utan som ett rent tävlingsredskap.
Dom har haft 100 tals hästar eller rent av 1000 tals som dom utprovat träningsmetoder på.
Å sen får man tänka på att i startfältet med 114 hästar så var det väl bara de 5 som stod med i artikeln som var gdk.

Skulle vi ha stora stall med alla de bästa hästarna och proffstränare som höll i allt så skulle vi nog straxt vara ikapp UAE...

Fast då skulle jag nog börja med hoppning istället.

/Linnea

Instämmer helt.
Ibland kan jag tycka tävling med djur kan ge en lätt bitter eftersmak. Vi är alla ute olika saker och jag är ute efter många år tillsammans med min häst, inget slit och släng... frågan är om det går att rida så fort i många år?

Instämmer helt.
Ibland kan jag tycka tävling med djur kan ge en lätt bitter eftersmak. Vi är alla ute olika saker och jag är ute efter många år tillsammans med min häst, inget slit och släng... frågan är om det går att rida så fort i många år?

Nopp!!! Det går inte!!! Ridit distans i 13 år och sett för mycket skador på distanshästar... Och farterna blir bara högre och högre...

Vet inte hur det är nu, men förr hette det "att genomföra är att vinna"

"det är inte sträckan som dödar utan farten" osv... osv...

Vet inte om vi med min generation då yngre ryttare drog i gång ett tempo, som tyvärr bara skenar i väg och nu inte går att få stopp på!?

Arab länderna gör väl sitt till med sin hästförbrukning?

Är jag för hård nu? Spelar ingen roll... jag lämnar sporten ( i alla fall för en tid) ;)

Lycka till ni andra!

*KL*
En fråga: Är det något att sträva efter att bli bästa landet i världen i distansritt genom att rida fort och förbruka hästar i hög takt? Vad vill få ut av sporten? Kanske är känsligt att diskutera?
Vad vet jag egentligen, jag är en ren nybörjare, men jag är nyfiken på hur resonemanget går och hur folk tänker i allmänhet!

Mitt synsätt är fortfarande "att genomföra är att vinna".
Jag vet inte, men jag tycker inte att man kan säg att alla rider som idioter. Klart det finns några stycken som gör det, men det är dom som utmärker sig och det är dom som gör att sporten får ett dåligt rykte.

Och sen om man då som rutinerad distansryttare ska dra sig ifrån sporten bara för att andra rider slut sina hästar och får skador på dom så tycker inte jag att man föregår som gott exempel heller. Varför inte då visa att man kan få en hållbar häst som håller länge ?

*KL*
En fråga: Är det något att sträva efter att bli bästa landet i världen i distansritt genom att rida fort och förbruka hästar i hög takt? Vad vill få ut av sporten? Kanske är känsligt att diskutera?
Vad vet jag egentligen, jag är en ren nybörjare, men jag är nyfiken på hur resonemanget går och hur folk tänker i allmänhet!

Nämen...det är inte ALLS känsligt att diskutera. Ledord för sporten har som sagt varit "att fullfölja är att vinna" i Sverige i många herrans år. Det är snarare så att de allra flesta tycker så och ändå så tävlar de i distans.

Hälsning Maja, som själv är på väg tillbaka in i sporten för att tävla

Mitt synsätt är fortfarande "att genomföra är att vinna".
Jag vet inte, men jag tycker inte att man kan säg att alla rider som idioter. Klart det finns några stycken som gör det, men det är dom som utmärker sig och det är dom som gör att sporten får ett dåligt rykte.

Och sen om man då som rutinerad distansryttare ska dra sig ifrån sporten bara för att andra rider slut sina hästar och får skador på dom så tycker inte jag att man föregår som gott exempel heller. Varför inte då visa att man kan få en hållbar häst som håller länge ?

Tyvärr så vet jag många som rider långsamt och försiktigt och verkligen månar om hästarna och ändå går de sönder. Märkligt.

Hälsning Maja

Jaa, det är ju lite synd. Men då kanske det är fel i grunden, hur de tränat upp hästarna osv ? Det måste ju blir rätt från början, sen har ju självklart alla hätar olika kapacitet, alla blir ju inte bra distanshästar även om de tränas för det.

Madde

Alla hästar är dessutom inte järnhästar heller,precis som vi mäniskor så kan inte alla vara elit precis som du säger!
Tycker det är skönt att höra att utrycket " att fullfölja är att vinna" finns kvar! Angående att hästar går sönder trots långsamt och försiktigt kan vända både upp och ner...finns massor av anledningar till varför det inte håller.

Det är lätt att fördöma.
Men vänd på det:
Varför ska de slita på en häst i tävling efter tävling om de inte behöver?

Glöm inte heller att den häst som vinner en sådan tävling uppenbarligen höll. Och att andelen uteslutningar tyder på att veterinärkontrollen fungerar.

Man rider inte som flåbusar. Däremot har man 20 egna veterinärer i följebilar mm som ger exakta besked om vilket tempo som ska hållas e t c.

Det är väl också ganska normalt att i det läget sluta tävla och istället sätta i avel. Ingen vill ta risker med en häst som kan ha ett avelsvärde.

Jämför med galoppen: Du ser sällan ston och hingstar på galoppbanorna (internationellt) som är äldre än 4-5 år. Inte för att de går i sönder utan för att man inte vill ta risker.
Vare sig att hästen blir skadad, eller att den får dåliga resultat i boken.

Ang att fullfölja är att vinna:
Helt rättt - men sporten måste nog inse att det ÄVEN krävs en elitsatsning om den ska ha någon trovärdighet hos förbundet,

Liknande trådar

S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 940
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar