Det går inte! snälla hjälp

Sv: Det går inte! snälla hjälp

Min tränare har sagt att det är bra att hoppa. Då stärker man bakdelen och det blir lite lättare. Vi har också börjat med att skritta fortare och fortare och tillslut travar hon och då lägger jag bara på lite mer skänkel och då hittar hon tölten!

För att hästen ska kunna tölta krävs mycket muskler och bärighet.
Tänk dej att du har en häst som har stått några år och du ska sätta i gång den. Den har inga muskler- och då börjar du såklart från början. Bygg upp muskler och rid i skog och mark tills hästen har muskler- då vet du att den kanske orkar lite mer. DÅ kan du börja jobba med bärigheten och att få in bakbenen. Jobba på en volt och få hästen att kliva under sig. Börja ett steg- ta det lugnt så hästen förstår vad som är meningen. efter ett tag så börjar du öva in formen och ställningarna. Sedan kan du ställa hästen, tölta då. Åt båda hållen men kanske bara 25 meter. Sedan övar du så några veckor.
Att rida i tölt är inte att slita upp hästen med händerna och sedan driva på så det bli tölt.
När du sitter upp på en rätt riden häst ska du kunna tölta utan att ha något i händerna.

Islandshästen jag rider har också lite svårt för tölt ibland, men hon är passtaktig och inte trav, som din. Jag brukar iaf rida i uppförsbackar och driva på ordentligt - alltså. ordentligt. När hon nästan är på väg att galoppera kan man ta tillbaks henne lite och då hittar hon en riktigt fin tölt, faktiskt... ;)

Jag är rädd att om den inte kan få fram någon tölt att den kan ha en skada eller något liknande. Islandshästar har ju en väldigt hög smärttröskel och kan kompensera för sin smärta väldigt länge utan att ens de kunnigaste människorna hittar något fel på hästen.
Akta bara så hästen inte har problem med gaffelbanden eller låsningar i rygg/länd muskulatur.
Om jag var du hade jag kontaktat en veterinär/kiropraktor. Men det är ju bara vad jag tycker. Det kan ju vara ett inlärningsfel också...:angel:

Hej !

1. Jag skulle nog gärna låta ex en hästkinesiolog gå igenom hästen för att kolla och utesluta smärta först. Be att kolla utrustning också då. Jag själv har bytt gjord tex. Samt skaffat bomlös sadel.
Samt gett homeopatmedel för att få bort smärta.

2. Slappna av ha det bra i hop rid ute i naturen utan krav.
3. Sen hitta en instruktör med mjuka metoder eller haka på en ridskola. Rider du med andra ofta ?
4.Hästar hakar ju ofta på varandra. Att rida ihop är ofta bra.
5.Att ge små hjälper styra med tanke sits och röst funkar mycket bra på hästar.

6. Hur tänker du tänker du nu går det bra eller nu kan det bli svårt.
Dina tankar kan styras över till hästen. Hästar är oerhört känsliga och lyhörda.

7.Om det blir för mycket kan hästen tröttna. Korta pass och varva med mycket lugn naturridning.

8.Ni får kanske lära om hästen och ryttaren kanske spänner sig det blir ett problem börja om med ny inställning.

9. EX som sagt kolla först ev smärta och om det behövs göras nåt ex min häst har haft ont i sadelgjordsläget och har fått homeopatmedel för det. Samt nåt med höften Kineseologi på det

Nu ska vi se efter våra kurer att de ska nog funka bättre.

Hästar vill så väl och de visar på rätt diskreta sätt att nåt kanske ej stämmer eller att nåt är besvärligt för dem. Kolla också upp veterinär Schultze tror jag hon heter från Danmark tror jag. Hon skriver böcker och artiklar ex i Hästfocus om gångarter och problem med ex islandshäst.

CarinaMargret.

Senast ändrad av en moderator:

Hästveterinär Rikke Schultz från Danmark
har skrivit boken Förstå din islandshäst.

Hon beskriver en hel del bra fakta om vad som kan ligga bakom om islandshästen ej vill tölta ex.

Hälsningar Carina Margret.

Om du börjar med att rida mycket lösgörande rörelser tex. som volter, gå på serpentiner och sånt och sen när du ska tölta ställer du hästen innåt och läger på skänkeln för tölt. Om han inte tar den så flyttar du undan baken. Det sa en B-tränare till mig för den hästen jag rider taktar i pass HELA TIDEN!! Hoppas det fungerar..

Hej!

Ta hjälp av en instruktör som många skrivit.

Prova även att skritta i en låg form men fortfarande samlad och bibehåll den 4 taktiga skritten medan du ökar drivningen långsamt. När du är nöjd saktar du av(innan traven kommit). i början är det bra att du tränar kort men intensivt, men ju starkar ni blivit destu
längre kan ni träna på det här sättet.
Du kan även pröva med att sätta på ett par klock boots på bakhovarna på hästen så att hästen trampar under sig.

Lycka till:smirk:

Ett tips om man inte vet om takten är ren är att lyssna! Som en fiffig människa sa en gång "det ska låta som black-n-decker" utan avbrott.Alltså fyrtakt.
Det finns till och med dommare som i slutet av en tävlingsdag tar hjälp av hörseln för att höra om takten är ren!

Jag hade jobbat i skritt. Få hästen att samla sig, Bli så kort som möjligt (passa så nosen inte pekar upp i skyn!). Driv varje steg med varierande höger, vänster skänkel, så hästen börjar vagga. När den vaggar och inte ligger på i handen hade jag gjort halt, berömt och i skritt låtit hästen få en "tankepaus" När detta fungerar utan problem kan du öka drivningen, utan att förlora samlingen, tar hästen ett tölt steg så halt-eftergift-tankepaus. Se till att vara tydlig i dina hjälper och eftergifter!
Sen är det självklart viktigt med alla samlande övningar och instruktörshjälp är ju kanon men jag tänkte att det står ju redan.;)
Lycka till!!

Islandshästen som jag rider är snart 9 år men han tar inte tölten, jag har tränat länge nu och har insett att det inte leder någonstanns, han bara takt-travar :( kan någon ge mej tipps på hur jag ska göra för att få fram tölten?
tacksma för svar

vid det här laget har du förmodligen redan fått jättemycket tips, men jag tänkte jag skriver iallafall.

Ifall du har svårt att känna ifall din häst töltar eller ej så är det nästan omöjligt att klara det själv, du måste nog ta hjälp av en instruktör eller en kunnig islandshästryttare. Tips på instruktörer som är duktiga:
Nina Keskitalo och Gabi Holgerman

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 079
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka