Det går inte! snälla hjälp

R

Roggin

Islandshästen som jag rider är snart 9 år men han tar inte tölten, jag har tränat länge nu och har insett att det inte leder någonstanns, han bara takt-travar :( kan någon ge mej tipps på hur jag ska göra för att få fram tölten?
tacksma för svar

Sv: Det går inte! snälla hjälp

Islandshästen som jag rider är snart 9 år men han tar inte tölten, jag har tränat länge nu och har insett att det inte leder någonstanns, han bara takt-travar :( kan någon ge mej tipps på hur jag ska göra för att få fram tölten?
tacksma för svar

Är hästen mjuk och följsam? Har hästen balansen och musklerna för att orka tölten? Rider du i mycket terräng eller bara rakt fram på en väg? Spänner sig hästen? Har hästen töltat förut? Så att den är töltsatt överhuvudtaget. Hur är de andra gångarterna?

om jag vore dig skulle jag börja rida för instruktör. en bra utbildad som kan se om/vad du gör för misstag.

Ta hjälp av en instruktör, det har du redan fått rådet om. Att få hästen till tölt krävs av dig att du kan visa vägen till en lateral samling, det som nu sker är att hästen har en för stor diagonal nämligen trav och det är inte vad man strävar efter vid töltsättning.

Prova att få hjälp av instruktör, under tiden kan du prova detta. Sätt på hästen tunga boots på bakhovarna, det fördröjer steget en aning, och underlättar för hästen att hitta en lateral dvs en samsidighet.
Sen rider du i kort kort skritt, så kort att hästen intar en vaggande gång det är där som lateralen finns. Under detta arbete är det viktigt att hästen kan lära sig en eftergift, du får absolut inte sitta och tjuvhålla i hästen och bära runt på den. Utifrån detta arbete kan du lära hästen att gå med egen bärighet ock med eftergift.

förutom det övriga redan tipsat om: töltträna utomhus och på vägen hem. Då hästen förhoppningsvis väl uppvärmd och har kanske lite mer framåt vilja. Lätt nerförsbacke kan också hjälpa.

Tack för svaren , jag funderar om det kan vara fö att han har blivet riden som en "vanlig" häst. Det är bara jag som ridre honnom och han har inte visat tölt förut, men det var för någon månad sedan som jag skulle trava med honnom , och då känndes dte som att han hade tölt , men hur känner man hur han har tölt ? jag ska prova tippsen , jag får tuver inte tag på någon islandstränare:( . Jag brukar rida i skogen för det mesta , då snön har tagit över alla åkrarna som jag red på. Men som jag sa hur känner man att hästen har tölt?

mvh. Fanny

Tack för svaren , jag funderar om det kan vara fö att han har blivet riden som en "vanlig" häst. Det är bara jag som ridre honnom och han har inte visat tölt förut, men det var för någon månad sedan som jag skulle trava med honnom , och då känndes dte som att han hade tölt , men hur känner man hur han har tölt ? jag ska prova tippsen , jag får tuver inte tag på någon islandstränare:( . Jag brukar rida i skogen för det mesta , då snön har tagit över alla åkrarna som jag red på. Men som jag sa hur känner man att hästen har tölt?

mvh. Fanny

Tar hästen några töltsteg nu som då så har den ju antagligen tölt. Vet du hur det känns att rida tölt i ren takt? Om inte rid då en häst som töltar riktigt, så får du känna hur det ska kännas och då är det lättare att känna om din häst töltar också :)
Det finns en tjej som heter Nial här på bukefalos (ursäkta nial ifall jag inte får rekomendera dig) :) i alla fall så bor inte hon så långt ifrån Sundsvall och kanske kan hon hjälpa dig?
Kan ju vara svårt att ta fram tölt ur en häst som aldrig har töltat, men det går nog med rätt träning och med lite hjälp :)

De muskler som tränas vid trav hjälper även till att ge en bra tölt. Förutom instruktör så kan du träna traven så att han blir starkare i de muskelgrupperna.

De muskler som tränas vid trav hjälper även till att ge en bra tölt. Förutom instruktör så kan du träna traven så att han blir starkare i de muskelgrupperna.

Var detta svar till mig? Du har citerat det till mig i alla fall :) men antar det var till fanny =)
Håller dock med dig att man ska träna traven ordentligt också, för att stärka hästen osv.

Jag var på ett ridläger för ett tag sedan med isisar, sedan har jag varet typ 100 gånger på turridning där. Men dte var ett tag sedan och jag kommer inte rigtigt ihåg hur dte kändes.:(
Men jag minns att dte är väldigt mjukt att sitta och att huvudet var ganska högt?
Men jag red med min kompis för några dagar sedan, dom sa att han hade tölt då. Och igår så visade han tölt! Han töltade snabbt och bra,:rofl: Nu kommer jag ihåg hur dte kändes, visst måste hästen vara ordentigt mjuk för tölten?

/Fanny:rofl:

Jag älskar roggin mer än allt annat!:love:

Jag var på ett ridläger för ett tag sedan med isisar, sedan har jag varet typ 100 gånger på turridning där. Men dte var ett tag sedan och jag kommer inte rigtigt ihåg hur dte kändes.:(
Men jag minns att dte är väldigt mjukt att sitta och att huvudet var ganska högt?
Men jag red med min kompis för några dagar sedan, dom sa att han hade tölt då. Och igår så visade han tölt! Han töltade snabbt och bra,:rofl: Nu kommer jag ihåg hur dte kändes, visst måste hästen vara ordentigt mjuk för tölten?

/Fanny:rofl:

Jag älskar roggin mer än allt annat!:love:

Okej, ja ibland är det svårt att känna den rena takten, då dom ju lätt blandar in trav eller pass också. På turridningar är det även så att hästarna ibland inte töltar rent, då det är många olika personer som rider dom hela tiden osv.

Det är mjukt när hästen töltar ja, men det är det även då hästen passtaktar eller går i grisepass vissa ggr :( Så det kan luras det också. Men ifall din kompis såg det var tölt, så var det säkert tölt också! :) Hästen har ju huvudet lite högre i tölten oftast, men den ska ändå gå i en bra form, har den huvudet för högt och kanske även då spänner sig, så kan hästen få en underhals och det är ingenting man vill ha.

Hästen måste vara ordentligt mjuk först, annars blir den inte lika följsam osv. Så mjuka upp hästen först och galoppera gärna innan tölten också, många hästar töltar bättre när man har galopperat mycket innan :) Och tölta när hästen är ordentligt varm och uppmjukad då brukar det gå bäst!

Nu är ju problemet att hästen har en mycket stark trav så då är det bättre att undvika traven ett tag. Den är 9 år och har travat hela tiden.

Här är det bättre satsa på bygga upp styrka i skritt, öppna, sluta, rygga, få upp ryggen, eftergift, lätt i hand så hästen bär sig själv. Sitt väl om hästen, känn att skritten rullar runt som om man cykar bakåt, vagga in hästen i passtakt genom att när hästen lyfter sitt vänstra framben och för fram det skjuter ryttaren fram sin vänstra höft och gör detsamma när hästen lyfter sitt högra framben så vaggar man hästen mot passtakt. ta av skor fram och ha kvar skor bak eller lägg på tyngre skor bak, 8 mm fram, 10 bak.

Sundsvall, nog borde det finnas islandsfolk där? Kolla SIF om det finns islandförening i trakten så bör du hitta folk där att få hyfsad hjälp ifrån. Prova rida riktig tölt är jättevikitgt för att själv veta vad som händer med hästens gångarter.

tyvärr är det nog nästintill omöjligt för dig att på egen hand känna att hästen töltar om du aldrig töltat förut.
hästen kan likagärna ta grisepass eller travtaktg tölt eller passtaktig tölt eller rolla eller vad som helst så om du inte kan rida med hästen för nån islandhäst tränare så åk till nån turridning och rid lektioner du bara eller åtminstone testa tölt och känn hur det känns...RIKTIG tölt inte nåt grisepassande sist i turridningskön på turridningen.

så se till att lära upp dig själv först innan du lär hästen det du inte kan. lycka till

Sundsvall, nog borde det finnas islandsfolk där? Kolla SIF om det finns islandförening i trakten så bör du hitta folk där att få hyfsad hjälp ifrån. Prova rida riktig tölt är jättevikitgt för att själv veta vad som händer med hästens gångarter.

Har själv problem med att hitta Islandsfolk i Sundsvall, så så lätt är det faktiskt inte :d Dom jag kände här förut, ska starta verksamhet i Jämtland istället, så då försvinner två bra tränare härifrån :smirk:
Men det finns en tjej som kallar sig Nial här på Bukefalos, som jag tror kan hjälpa till! :) (Hoppas jag får rekomendera dig) En tjej som heter Skuggi här på Bukefalos (Nu rekomenderar jag dig också hehe) ska komma och hjälpa mig litegrann. Dom bor dock inte i Sundsvall, men heller inte så långt ifrån.
Sen har vi ju Riibygård och Hovs islandshästar här i Sundsvall, med både ridskola och turridning, så nog tror jag det finns någon som kan hjälpa till bara man vill det :)
Annars finns ju vi som har islandshästar i Sundsvall, som kanske har en häst hon kan testa som töltar riktigt, bara så hon får lära sig takten väl :)

Nog får du rekommendera oss, det kryllar av islandshästfolk här i sundsvallsområdet. Jag är som Gauti sagt tillgänglig för den som behöver hjälp med sin isis(eller vanlig häst, kan dem också...). Är van och utbildad instruktör med 37 års vana, varav isisar sen 1982. Skicka ett PM om du vill ha hjälp. Kanske är ni flera i samma område så kan ni träna tillsammans med jämna mellanrum??? Då blir lektionspriset billigare och ni delar dessutom på bensinkostnaden. / Ninni

men jag har töltat jättemånga gånger, red isis as offta förut. Men tack för alla svar. :bow:
Hästen står bara och vilar i hagen nu för det mesta :/ rider honnom inte längre ( fd. medryttareäst):(

tacksma för svar

Kan vara så olika, som alla andra här antyder så kan det vara bra att använda instruktör om man inte har vana av att utbilda hästar.
Har själv haft några väldigt travdominerande hästar varav ena funkade att skritta igång i tölten, alltså öka farten eftersom medan en annan funkade bäst när man fick honom att arbeta ordentligt med baken, alltså få in baken & få honom att trampa mer under sig, då kom riktiga tölten på en gång, även om han fortfarande inte har ökningar..

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 079
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka