Kom på en annan sak som hände på ridskolan. Vi på kom i skritt på en ganska smal väg och mötte en bil. Pga hur det ser ut runtomkring bilen kunde vi absolut inte gå på vänster sida men vi kunde klämma oss förbi på höger.
Tanten i bilen var extremt sur över att behöva stanna (det här är en pytteliten väg som strax innan denna sträcka går genom gårdsplanen och sedan är det väl 600m kanske så kommer man till en liten stuga där biodlare håller till) och jag som hade den trafiksäkraste hästen tog täten. Signalerar åt tant att stanna och veva ner rutan, för jag kände att jag måste nog förklara för henne hur jag tänkt här, jag såg redan här att det brann i huvudet på henne.
Tant vevar ner rutan och vrålar "förihelvetemummelmummeljävlahästarmummelmutter vad vill du hur fan tänker ni!?"
Jag säger så pedagogiskt jag kan "Hej! Det är supertrångt och varken du eller vi kommer förbi säkert här, men jag tänkte att om du bara står still med bilen en stund kan vi gå förbi på höger sida"
Tant: "Helvetesjävlahästjävlar" och tutar högt och länge. Min häst står tålmodigt stilla precis brevid bilen
trots skrikig tant och tutig bil.
Jag: "Jo jag sa att om du står still här så kan vi rida förbi. Eller så kan vi vända och rida längre bak men det tar nog lite längre tid."
Tant: "Flytta på hästarna!" och öppnar sin bildörr (vår enda väg att komma förbi) och kör framåt i snigelfart medan hon tutar. Några av hästarna i ledet bakom blir rätt uppskrämda och de som är lite coolare tittar misstänksamt på galna tanten. Min häst backar lungt och stilla och jag ser hur hennes öron ligger som slickade, och hon tuggar mycket irriterat på bettet.
Då blir jag i ärlighetens namn rätt rädd och orolig för vad toktanten tänker hitta på, så jag ropar till de andra att de får rida tillbaka, för jag vet inte vad hon håller på med. Jag kan inte vända min häst och rida bakåt för precis bakom är det hästar och framför kommer hennes bil krypande mot oss. Ridläraren har lämnat sin häst till någon längre bak och precis nästlat sig fram bland hästarna till oss.
Ridläraren: "Men... vad gör du? STANNA!"
Då blir min häst tillräckligt sur på den där konstiga skrikande människan i silverbilen som trängs och tjoffar helt sonika till motorhuven med framhoven. Det blev en redig buckla och min direkta tanke var nog att "jävlar jag har underskatta hur hårt och högt hästar kan sparka framåt
"
Tant blir efter det rosenrasande men låter oss i varje fall passera, jag red förbi med min häst som var farligt nära att sparka en andra gång på bilen, de andra tog sig förbi ridande eller ledandes sina uppskrämda hästar.
Om jag fattade det rätt fick tanten aldrig några pengar från bilförsäkringen så därför stämde hon oss på pengar, varpå hennes körkort blev taget. Det hela blev tydligen filmat av en ridkompis lite längre bak.