Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

Den som roade sig med det där är inte så kunnig om flygplansmodeller. 777:an är ju tvåmotorig medan flygplanet i reklamen är fyrmotorigt.

:o Det där hade jag på "mina bilder" avfärdat som moln... Jag ska nog inte ge mej in på saker jag inte kan .... ;) Överlåter nog letandet åt experterna...
Fast vitsen är ju att många ögon ska titta. Det som du ser som moln ser nån annan som vrakbit, och det du ser som vrakbit ser någon annan som vågor. Om alla rapporterat det just de ser som udda, så kan experterna kunna fokusera på att titta på just det udda, och slippa titta på allt det som ser likadant ut.

Den där reklamen är fejk. Fel flygplan och helt ärligt, varför skulle någon använda "wherever you go no one Will ever know" som reklamslogan?

Såhär såg reklamen ut, någon har roat sig med att ändra texten.

Ja till att börja med är ju planet på bilden en A380! "Små" skillnader på de två planen är att A380 har två våningar passagerarrader och fyra motorer, medan trippelsjuan har en våning och 2 motorer. Den som fejkade det där kan ju inte ha varit alltför smart..

Den som roade sig med det där är inte så kunnig om flygplansmodeller. 777:an är ju tvåmotorig medan flygplanet i reklamen är fyrmotorigt.

Tack gode gud för att ni påpekade detta! Jag tyckte väl att det var lite för sjukt för att vara sant, men lättlurad det är jag! :banghead: Min pilot till far och flygledare till bror skulle skämma ögonen ur sig om de visste att jag gick på det där, tur att de inte hänger på Buke... :o

Och ja, jag vet att jag är tramsig och överkänslig men jag tycker att de där skämten (oavsett om de är fejk eller äkta) är så smaklösa bara. Människor har förlorat närstående, älskade. Bara själva tanken på att någon jag älskar hade varit på det där planet får mig att känna direkt avsmak för alla skämt som folk drar.

I så fall är jag också tramsig och överkänslig, för jag tycker precis likadant. I det här fallet var jag ju dock dum i huvudet nog att tro att det faktiskt var en sann bild och ingenting som någon idiot suttit och tillverkat för att göra sig lustig över situationen. Hade jag vetat att det var det så hade jag aldrig delat bilden, och än mindre skrattat åt den. Det är i sådana här fall som jag önskar att man kunde gå tillbaka i trådar och radera sina inlägg...

Jag har sett en del andra bilder av typen meme och sådant - som är ett solklart fall av personer som lagt tid på snickra ihop något för att vara rolig - och tycker det är fruktansvärt smaklöst. Jag vet inte riktigt varför jag tyckte att det kändes mer okej att dela en bild bara för att den var "på riktigt" (vilket den ju nu inte var trots allt), för egentligen så är ju det precis lika smaklöst och hemskt då man fortfarande har roligt åt något som egentligen är helt fruktansvärt. Jag tyckte dock inte att den var rolig som sådan, utan mer så oerhört ironisk bara. Men nä, jag ångrar nog det här lite grann tror jag visst.

Senast ändrad:

Även om den hade varit äkta så är det ju sjukt jäkla smaklöst att sprida den och göra sig lustig över den.

Fast hade den varit äkta så vore det sjukt ironiskt och även upptaget i nyhetsmedia. Det vore inte så konstigt liksom.

Kl.
Här är en annan äkta preview på en annan flygrelaterad och världsberömd händelse.

Rapbandet Coup hade precis spelat in sin nya platta "Party Music", bilden till omslaget fotat i juni, omslagen var pressade, skivan upptryckt - och släppet var planerat till mitten av september.

Så blev det 2001.09.11 - och allt ändrade sig för Coup.
Det började med att CIA ville ha ett 'serious talk' med dem.

coup-cover-big.jpg

Kl

Har lite dålig koll eftersom jag varit utomlands i två veckor. Men om det nu är planet de hittat långt väster om Perth - vad gjorde det där? Är det en indikation på att det har blivit kapat? För det kan väl knappast ha drivit så långt? Eller att piloterna kört vilse?

En teori (av många) är att planet drabbats av systemfel, piloten ändrat kurs mot närmaste landningsbana men att planet under vägen på grund av systemfelet (elbrand?) inte varit styrbart och alla kommunikationsmöjligheter blivit brutna. Planet har fortsatt på auto eller annan inlagd rutt tills det helt enkelt störtat. Det framförs teorier om att planets ombordvarande kanske avlidit av gasutveckling snabbt och planet kanske bara tuffat på 'obemannat' i många timmar.

En teori (av många) är att planet drabbats av systemfel, piloten ändrat kurs mot närmaste landningsbana men att planet under vägen på grund av systemfelet (elbrand?) inte varit styrbart och alla kommunikationsmöjligheter blivit brutna. Planet har fortsatt på auto eller annan inlagd rutt tills det helt enkelt störtat. Det framförs teorier om att planets ombordvarande kanske avlidit av gasutveckling snabbt och planet kanske bara tuffat på 'obemannat' i många timmar.

Jag tror inte alls på den där terorin.

Flygplanen har dubbla-ibland trippla- system. Då är dessutom boxar placerade på olika ställen i flygplanet, just för att det ska finnas ett fungerande system vid t.ex brand. Det verkar inte alls troligt att alla system (förutom autopiloten) ska ha lagt av samtidigt. Och det dessutom rätt orealistisk att tro att alla system, inklusive extra system, lägger av på ett sådant sätt att piloterna inte ska ha kunnat sända ut nödmeddelande. I så fall rör det sig om en så kraftigt brand/exlplosion att flygplanet aldrig hade kunnat fortsätta flyga så långt som de gjorde.

Då talar desto mer för att kursändringen och avstängning av transpondrar var ett medvetet beslut av pilot(erna).

Jag bara refererar till vad media refererar till, som diverse flygteknikexperter som uttalar sig. Det verkar vimla av expertis på detta området. Jag tycker som jag sagt i många tidigare inlägg nu, att det känns jättekonstigt allt, men jag är å andra sidan helt okunnig så mina teorier (om jag ens har några?) är nog inte relevanta alls utan mer spekulativa än i närheten av ens relevanta.

Jag tror inte alls på den där terorin.

Flygplanen har dubbla-ibland trippla- system. Då är dessutom boxar placerade på olika ställen i flygplanet, just för att det ska finnas ett fungerande system vid t.ex brand. Det verkar inte alls troligt att alla system (förutom autopiloten) ska ha lagt av samtidigt. Och det dessutom rätt orealistisk att tro att alla system, inklusive extra system, lägger av på ett sådant sätt att piloterna inte ska ha kunnat sända ut nödmeddelande. I så fall rör det sig om en så kraftigt brand/exlplosion att flygplanet aldrig hade kunnat fortsätta flyga så långt som de gjorde.

Då talar desto mer för att kursändringen och avstängning av transpondrar var ett medvetet beslut av pilot(erna).

Håller med om att det låter märkligt att de inte ens kunnat sända ett nödmeddelande när det varit luften så pass länge efter att det "försvann". Men vad kan ha hänt annars? Kapning känns inte så troligt.

Håller med om att det låter märkligt att de inte ens kunnat sända ett nödmeddelande när det varit luften så pass länge efter att det "försvann". Men vad kan ha hänt annars? Kapning känns inte så troligt.

Teorin talade ju om gaser som släckte ut alla ombordvarande. Det var ju detta vi diskuterade i tråden tidigare, jag tyckte det var märkligt med så många timmar i luften utan att någon skulle skickat mess alls. Då svarade några här att det inte finns täckning men det visade sig finnas i området även om det var med vissa begränsningar, då är det ju troligt att orsaken till att ingen skickar nödmeddelande alls att det faktiskt inte var någon vid liv - oavsett hur de togs av daga rent tekniskt.

Jag tycker också det låter som den minst konstiga förklaringen. Om det nu verkligen stämmer att det är planet de hittat?

KL

Vid rökutveckling kolar man vippen ganska snabbt, det behövs inte så många andetag av giftig rök. Samma sak gäller om trycket i planet plötsligt sjönk, det har hänt tidigare att piloter och passagerare dött tämligen blixtsnabbt (utan att hunnit skicka nödmeddelanden) av akut syrebrist (jag tänker, igen, på planet med golfaren Payne Stewart).

Råkar man, som pilot, ut för kraftig rökutveckling i cockpit är knappast nödmeddelanden det första man tänker på. Man koncentrerar sig förmodligen på att lösa det livshotande problemet.

Jag tror fortfarande på den teorin, eller något liknande. Å andra sidan - om beväpnade kapare tagit sig in i cockpit och dödat piloterna eller skickat iväg dem bakåt i planet, och sedan låst in sig, finns det inget någon kunnat göra åt saken. Men varför ställde kaparna isåfall inga krav? Vad var vitsen med att flyga rakt ut i Indiska Oceanen tills bränslet tog slut?

Kanske dom ville ta sig till Antarktis och Atlantis...?

Det är ju så mycket suspekt i ett och samma paket liksom, pilotens flygsimulator med rutter till området man nu tror planet rört sig i, hans politiska engagemang, stulna pass, avslagna transpondrar och hela händelsen i sig ATT det bara försvann i veckor liksom. Att det kunde hända, oavsett vad som hände, det låter lite som harrisburg men men...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka