Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

Bara för att det finns haj betyder det ju inte att de skulle ha ätit upp alla eventuella överlevande. Människor är ju inte naturlig föda för haj så det brukar krävas att de misstar människan för något annat för att de ska attackera. Dock har jag svårt att se att någon skulle ha överlevt ändå i det läget, inte för hajarna, men för att två veckor utan vatten lär vara ganska dödligt... Framför allt med stark sol på det.

Vad jag dock funderar på är, om det är det försvunna planet som ligger utanför Australien, vilket plan var det då de såg över Thailand och Maldiverna?

Det händer absolut att hajar tar överlevande från t ex fartygskatastrofer. USS Indianapolis är ett exempel. Jag skulle absolut oroa mig för hajar om jag hamnade i vattnet mitt ute på havet tillsammans med en massa andra skadade som rör upp vattnet.

Vi talar inte om området kring Perth.
Vi talar om ett område 250 mil därifrån, där Kerguelen är närmaste land.

Det är lite som att prata om ön Lampeduza där hundratals flyktingar omkom i höstas, som "området kring Stockholm".

:p:D Jag vet, men jag tror ändå att den delen av det Stora Havet innehåller en hel del haj, även vithaj. Och jag skulle inte vilja flyta omkring i det havet i flytväst alltför länge. Speciellt inte med skadade människor omkring mig och blod i vattnet.

Eller också vore det kanske ett skonsammare sätt att avslutas på, än att dö av törst...?

I vilket fall som helst så tror jag inte, personligen, att någon av passagerarna var vid liv när planet kraschade.

Det händer absolut att hajar tar överlevande från t ex fartygskatastrofer. USS Indianapolis är ett exempel. Jag skulle absolut oroa mig för hajar om jag hamnade i vattnet mitt ute på havet tillsammans med en massa andra skadade som rör upp vattnet.

Klart att det kan hända, men i det fallet handlade det inte om vithajar, vilka inte heller anses vara de farligaste för människan, vilket gör att jag inte förstår hysterin så fort det finns vithajar i området.

Och rent spontant känner jag väl att om ett flygplan störtat i havet och inte hittats på två veckor spelar det mindre roll om det finns hajar i området... Även i fallet med USS Indianapolis så dog ju de flesta av uttorkning, få blev hajoffer.

jag litar inte speciellt på somliga Ryska flygbolag, även om deras plan är modernare än somliga andras.

Äsch vad är det för fel på gamla hederliga Tupolevplanen som är en vidareutveckling av gamla bombplanen? Silvertejp och popnit är uppfunnen och vad är det för konstigt med att trycka ihop lastluckan med trucken och fixera den med kätting och schackel när lås och gångjärn skakat loss? :D

Man måste vara lite kreativ ju. :p

Äsch vad är det för fel på gamla hederliga Tupolevplanen som är en vidareutveckling av gamla bombplanen? Silvertejp och popnit är uppfunnen och vad är det för konstigt med att trycka ihop lastluckan med trucken och fixera den med kätting och schackel när lås och gångjärn skakat loss? :D

Man måste vara lite kreativ ju. :p

Precis.... Tupolev är som en gammal Volvo amazon... den går och går och går....

Precis.... Tupolev är som en gammal Volvo amazon... den går och går och går....

Jovisst, det var därför jag skrev nånstans i tråden att jag hellre åker med en gammal Jumbo än nåt av de nya flygplanen som ofta har barnsjukdomar som inte visar sig förrän efter ett tag.....

Det är de Ryska flygBOLAGEN jag inte litar på........... ;)

Klart att det kan hända, men i det fallet handlade det inte om vithajar, vilka inte heller anses vara de farligaste för människan, vilket gör att jag inte förstår hysterin så fort det finns vithajar i området.

Och rent spontant känner jag väl att om ett flygplan störtat i havet och inte hittats på två veckor spelar det mindre roll om det finns hajar i området... Även i fallet med USS Indianapolis så dog ju de flesta av uttorkning, få blev hajoffer.

Nej, det var inte vithajar jag tänkte på, även om någon annan nämnde dem (det här området är ju inte i närheten av Perth direkt), utan snarare andra mindre arter. Efter två veckor har du såklart rätt i att det finns andra bekymmer också, om man nu överlevt nedslaget. Men finge jag välja att vara överlevande till havs i hajvatten eller hajfria vatten så hade jag definitivt valt de hajfria = åtminstone ett bekymmer mindre - trots att jag tycker mycket om hajar:D

Sak samma, hoppas de löser det hela snart så de stackars anhöriga får slippa vänta:(

Fast de hajfria vatten ar ofta valdigt kalla sa da dor man av det istallet.

Jag tror arligt talat inte att det ar sarskilt vanligt att folk overlever nar plan stortar i havet (kan ju inte direkt jamforas med nar fartyg gar under t.ex.), eventuell narvaro av haj ar ett mycket litet problem i sammanhanget...

Jag tror inte att vattnet 250 mil ut från land i indiska oceanen har temperaturer som är så värst behagliga heller. Eller det vet jag inget om, men det känns nog betydligt svalare där än närmare land. Hålor i 70 000 meters djup talas det om.
Vill man se var några av världens vithajar befinner sig kan man söka reda på dem här.
De flesta utom Lydia håller sig nära kusten, ffa i sydafrika.

Jag tror inte att vattnet 250 mil ut från land i indiska oceanen har temperaturer som är så värst behagliga heller. Eller det vet jag inget om, men det känns nog betydligt svalare där än närmare land. Hålor i 70 000 meters djup talas det om.
Vill man se var några av världens vithajar befinner sig kan man söka reda på dem här.
De flesta utom Lydia håller sig nära kusten, ffa i sydafrika.

70 000 meters djup? Det måste ju vara fel. Djupaste platsen på jorden är ju drygt 11 000 meter.

Men du kanske menade 7000 meter? :)

Haha, my bad! Ja, 7000 meter skulle det vara! Marianergraven är väl på elvatusen har jag för mig!

Haha, my bad! Ja, 7000 meter skulle det vara! Marianergraven är väl på elvatusen har jag för mig!

Fast iofs. Med tanke på vad man läst om detta fall så vore väl att planet befann sig på 70 000 meters djup en av de mindre konstiga konspirationsteorierna :D

KL

Nu hoppas jag att folk kan ta det här med en nypa salt och att ni inser att jag inte är en hemsk människa som på allvar skrattar och skämtar om händelser som den här. Det är självklart en fruktansvärd situation för alla inblandade, men trots detta kan jag inte låta bli att småfnissa chockat åt följande bild - en några år gammal reklamkampanj à la Malaysia Airlines. Det här måste vara definitionen av ironi.

img_68221_532c04052a6b226e75a04f4b.jpg

Jag har känt lite likadant varje gång jag ser den här på FB... Den ÄR faktiskt rolig MEN det är klart det är synd om de som nu drabbats av tragedin (för nej jag tror ingen lever längre)

1391735_10152370565840628_575889656_n.jpg

KL

Nu hoppas jag att folk kan ta det här med en nypa salt och att ni inser att jag inte är en hemsk människa som på allvar skrattar och skämtar om händelser som den här. Det är självklart en fruktansvärd situation för alla inblandade, men trots detta kan jag inte låta bli att småfnissa chockat åt följande bild - en några år gammal reklamkampanj à la Malaysia Airlines. Det här måste vara definitionen av ironi.

img_68221_532c04052a6b226e75a04f4b.jpg

Ja, det är ju sådant där som man egentligen inte alls bör eller vill tycka är roligt, men det här tyckte jag bara var för ironiskt för att ignoreras.

Just nu lider jag nog nästan mest med de anhöriga faktiskt - det måste vara något helt fruktansvärt jobbigt att inte veta vad som hänt och att behöva inse att man kanske aldrig får veta det heller. Usch! :(

Den där reklamen är fejk. Fel flygplan och helt ärligt, varför skulle någon använda "wherever you go no one Will ever know" som reklamslogan?

Såhär såg reklamen ut, någon har roat sig med att ändra texten.

Ja till att börja med är ju planet på bilden en A380! "Små" skillnader på de två planen är att A380 har två våningar passagerarrader och fyra motorer, medan trippelsjuan har en våning och 2 motorer. Den som fejkade det där kan ju inte ha varit alltför smart..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka