Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

Det är märkligt att media (även svensk sådan) gör sak av pilotens engagemang i en fråga och vinklar det som om det vore av misstänkt ren politisk sort.
Svensk media översätter i stort sett bara utländska artiklar. Media är så slimmat idag, att det finns väldigt lite tid för att färdigutveckla egna tankar, och sedan ge dem vingar.

Jag tycker det känns som om hela historien stinker. För mig känns det som om någon/några försöker plocka politiska poäng/ekonomiska resurser på en tragedi. Av det jag läst känns det inte som om att det är mer troligt att planet blivit "kapat" av piloterna förutom att den ena piloten raderat filer ur sin flygsimulator än att det hela är en olycka pga brand. Raderandet av filerna kan ju bero på helt andra saker än att man planerar att störta sitt plan i havet.

Så kan det naturligtvis vara! Det kan vara någon myndighet i något land som slarvat/känt till brister i säkerheten och som nu vill skylla ifrån sig för att rädda ansiktet.

Jag tänkte också på Uigurerna, men hade piloten något sådant ursprung? Det hade nog framkommit i så fall.

De hade inte sån't ursprung (såvitt jag vet), men det händer ofta att extremister gör 'slag i saken' för andra grupper än sitt etniska ursprung. Religion är t.ex en fullt valid koppling.

Jag är inte så hemma i malaysisk politik, men Wikipedias beskrivning av oppositionsledarens parti ger inte mig några extremistiska vibbar direkt.

Jag jobbade till och från i bl.a Malaysia för typ 15 år se'n. Då var det ett bra exempel på hur man kunde blanda olika religioner i samhället utan att det för den skull behövde bli bråkigt. Det är ungefär tre lika stora religiösa grupper i landet - kristna, muslimer och buddhister - vilket kanske bidragit till att inte någon grupp har tyckt sig vara tillräckligt stark för att kunna trycka ned någon annan...

För övrigt tycker jag den senaste utvecklingen är lite märklig. Inga delar från planet har påträffats, men nu är malaysiska myndigheter plötsligt säkra på att planet kraschat och var. Jag tror också att alla är borta, men förvånas lite över att de är så säkra utan att ha några bevis annat än satellitdata. Hittills har väl satellituppgifterna varit motstridiga? Om det hela tiden fanns en säker metod, varför användes inte den förrän efter två veckor (då hoppet definitivt måste vara ute för ev överlevande i havet)?

Det har inte hela tiden funnits en säker metod.
Det har aldrig tidigare funnits anledning att tolka satellitdata på det här sättet, eftersom det inte tidigare försvunnit något flyg på det här sättet under satelliteran.

Så nu har ett engelsk satellitföretag - på grund av den uppkomna situationen - utvecklat 'den säkra metoden' att tolka data där du bara har endimensionell positionsinformation, som med hjälp av dopplereffekten ger en hyfsad Latitud och Longitud.

Man har alltså haft satellitdatanhela tiden - men inte förrän nu kunnat tolka den.

De hade inte sån't ursprung (såvitt jag vet), men det händer ofta att extremister gör 'slag i saken' för andra grupper än sitt etniska ursprung. Religion är t.ex en fullt valid koppling.

Fast extremister brukar vilja höras och märkas. Det brukar ju tom vara så att en massa "oskyldiga" extremister gärna tar på sig ansvaret för någon annans terrorattack.

Fast extremister brukar vilja höras och märkas. Det brukar ju tom vara så att en massa "oskyldiga" extremister gärna tar på sig ansvaret för någon annans terrorattack.
Jag bara svarade på en fråga där det undrades över vad en extremist/terrorist skulle vilja Kina för något ont.

Det har inte hela tiden funnits en säker metod.
Det har aldrig tidigare funnits anledning att tolka satellitdata på det här sättet, eftersom det inte tidigare försvunnit något flyg på det här sättet under satelliteran.

Så nu har ett engelsk satellitföretag - på grund av den uppkomna situationen - utvecklat 'den säkra metoden' att tolka data där du bara har endimensionell positionsinformation, som med hjälp av dopplereffekten ger en hyfsad Latitud och Longitud.

Man har alltså haft satellitdatanhela tiden - men inte förrän nu kunnat tolka den.

Intressant!:)

Har företaget alltså kommit upp med en kreativ lösning och nytt sätt att tolka data (som finns sedan tidigare) under de veckor planet varit försvunnet? Alternativt haft den på lut och först nu kunnat tillämpa den?

Men, om metoden är ny och planet ännu ej är påträffat, hur kan man då vara säker på att det verkligen funkar? En ny metod måste ju utvärderas på något sätt. Även om de simulerat känns det väl som att det krävs några exempel från skarpt läge för att man ska bli övertygad?

Det jag funderar över är hur spår efter spår har diskuterats och ofta avslagits eller blivit noll och intet. Men så plötsligt är det säkert var planet har fallit ner och att ingen överlevt.

Så kan det naturligtvis vara! Det kan vara någon myndighet i något land som slarvat/känt till brister i säkerheten och som nu vill skylla ifrån sig för att rädda ansiktet.

Det är "bekvämare" för flygplanstillverkarna om olyckan berodde på pilotens misstag än att något gick fel, oavsiktligt, med själva flygplanet. Skylla på piloten är väl ganska vanligt? Pilot error!

Om det rör sig om en olycka, så är det ju nästan alltid så, att det är flera komponenter som tillsammans gör situationen ödesdiger. Smärre detaljer som i kombination blir en katastrof. Tänk t.ex. Concorden som fattade eld - skräp på startbanan! Punktering! Bitar flög upp i vingen/bränsletanken, som fattade eld! Hur ofta ställer skräp på banan till med sådana fullständiga katastrofer?

T.ex.

Det är "bekvämare" för flygplanstillverkarna om olyckan berodde på pilotens misstag än att något gick fel, oavsiktligt, med själva flygplanet. Skylla på piloten är väl ganska vanligt? Pilot error!

Fast flygplanstillverkaren är ju Boeing dvs amerikansk och jag vet inte om de har försökt skylla ifrån sig? Snarare är det väl den Malaysiska regeringen som kommit med den ena konstiga förklaring efter den andra och vips så "hittar" man planet med en ny metod på en konstig plats dit ingen kan ta sig???

Metoden för att hitta signalerna från det försvunna planet när det fortfarande flög är nog inte så ny. Problemet har snarare varit att filtrera ut relevanta data (alltså några pingsignaler från planet) ur en nästan oändligt stor mängd data som satelliterna tagit emot. Det är därför det har tagit tid. Pingsignalerna visar att planet flög mot sydväst så länge det fanns bränsle.

Tänk dig att du tappar ett örhänge när du går en promenad på en kilometerlång sandstrand. Metoden för att hitta örhänget är inte mer komplicerad än att sila igenom all sand på stranden. Genomförandet lär dock kräva mycket tid och arbete.

Om det rör sig om en olycka, så är det ju nästan alltid så, att det är flera komponenter som tillsammans gör situationen ödesdiger. Smärre detaljer som i kombination blir en katastrof. Tänk t.ex. Concorden som fattade eld - skräp på startbanan! Punktering! Bitar flög upp i vingen/bränsletanken, som fattade eld! Hur ofta ställer skräp på banan till med sådana fullständiga katastrofer?

T.ex.

Jag skulle säga att det oftare är tvärtom- att man försöker rentvå piloterna, genom att skylla på tekniken, när det egentligen är piloterna som "slagit spiken i kistan". Visst kan det vara så att tekniken felar, men tekniken är väldigt säker och så länge piloterna handlar som de ska vid tekniska fel, så ska de också kunna undvika olyckor i nästan alla fall. Problemet är ofta att pilotern inte agerar som de ska, utan förvärrar situationen och gör att den potentiella olyckan faktiskt blir en olycka. Något Air France 447, som kraschade i Atlanten, är ett utmärkt exempel på. Så du har rätt i att olyckor i regel består av ett händelseförlopp i flera steg-men det är nästan alltid den mänskliga faktorn som avgör utgången.

Senast ändrad:

kl

Tyckte den här var ganska tragiskt sann ang de många teorierna:

1978872_788362964508017_1503432169_n_zps1d88b43b.png

Metoden för att hitta signalerna från det försvunna planet när det fortfarande flög är nog inte så ny. Problemet har snarare varit att filtrera ut relevanta data (alltså några pingsignaler från planet) ur en nästan oändligt stor mängd data som satelliterna tagit emot. Det är därför det har tagit tid. Pingsignalerna visar att planet flög mot sydväst så länge det fanns bränsle.

Tänk dig att du tappar ett örhänge när du går en promenad på en kilometerlång sandstrand. Metoden för att hitta örhänget är inte mer komplicerad än att sila igenom all sand på stranden. Genomförandet lär dock kräva mycket tid och arbete.

Problemet är att det inte finns så många satelliter över den södra hemisfären, som över den norra. Inte heller är de så moderna. Mottagande satellit hade t.ex inte ens GPS, varför satellitens exakta position inte kunnat fastställas vid varje pingmottagande.
Och den oändliga mängd data från MH370 som tagits emot och bearbetats har bestått av åtta ping, vilket är inte ens är fingerborgsstorlek på datamängden.

Inmarsat har gjort ett gott jobb.

www.theguardian.com

Vi är överens om att det är en ingenjörsbragd att dels hitta de åtta signalerna från planet i de mycket stora mängder signaler som satelliten tar emot och vidarefordrar, dels att hitta på ett sätt använda den sparsamma informationen för att fastslå planets kurs. Heja Inmarsat!

Vi är överens om att det är en ingenjörsbragd att dels hitta de åtta signalerna från planet i de mycket stora mängder signaler som satelliten tar emot och vidarefordrar, dels att hitta på ett sätt använda den sparsamma informationen för att fastslå planets kurs. Heja Inmarsat!
Bragden består i att de med mycket knapphändig icke-positioneringsdata lyckas få fram endimensionell positioneringsdata ur - man har alltså haft en linje som skurit satelliten, men varken norr/söder eller avstånd. Sedan har omständigheterna kring hur varje ping ankommit satelliten studerats och analyserats och beräknats tills man både haft vädersträck och avstånd för varje åtta pingen.

KL

Hörde en "ny" teori på brittiska nyheterna:

Varför steg planet till 45 000 - 50 000 fot, när det bara är designat för max 41 000? Över den höjden är det mycket tänkbart att det blir tryckfall i kabinen och syrebrist. Syret i de små apparaterna som trillar ner från taket till passagerarna, räcker kanske 10 minuter. Sen slocknar man, tydligen ganska stilla och odramatiskt.

Teorin är ett självmord, mao. VEM av piloterna (?) som valde detta, och hur han oskadliggjorde den andre, är fortfarande en gåta.

Ja, alltihopa är ju fortfarande en gåta...........

Men varför steg planet till otillåten höjd? En annan teori är för att kväva en eld. Med ödesdiger följd av annat slag som konsekvens?

Teorin är ett självmord, mao. VEM av piloterna (?) som valde detta, och hur han oskadliggjorde den andre, är fortfarande en gåta.

Att som pilot kapa sitt eget flygplan behöver inte vara så komplicerat. Det var ju bara några veckor sedan en pilot kapade sitt eget flygplan, genom att låsa in sig i cockpit när kaptenen gick på toaletten (Ethiopian Airlines).

Fortfarande inga spår alls av planet. Inte ett smack. Amsa rapporterar dagligen, inget inget inget har setts varken från luft eller vatten. Och malaysia har släppt konversationen mellan flygledning och piloter och det där med alright goodnight verkar vara rent bull. vart kom det från och varför har ingen sagt något tidigare om att det inte alls sagts?

Det här försvinnandet är hur märkligt som helst tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka