Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

Teorin talade ju om gaser som släckte ut alla ombordvarande. Det var ju detta vi diskuterade i tråden tidigare, jag tyckte det var märkligt med så många timmar i luften utan att någon skulle skickat mess alls. Då svarade några här att det inte finns täckning men det visade sig finnas i området även om det var med vissa begränsningar, då är det ju troligt att orsaken till att ingen skickar nödmeddelande alls att det faktiskt inte var någon vid liv - oavsett hur de togs av daga rent tekniskt.

Det förklarar fortfarande inte kursändringen i kombination med frånvaro av nödmeddelande.

Behöver inte vara konstigt alls att ingen skickat mess. På 40 000 fot (normal flyghöjd) så är det ingen mobiltäckning. För att ringa på den höjden behövs satellittelefon.

Ja, nu kan ju inte jag riktigt försvara vad medias alla plötsligt uppdykande flysäkerhetsexperter säger då. Jag debatterar liksom inte här i frågan, jag spekulerade inte ens utan refererade som svar på fejkos fråga.

Det förklarar fortfarande inte kursändringen i kombination med frånvaro av nödmeddelande.

Nej det gör det inte? Vad tror du har hänt? Varför kapar man ett plan och åker till Antarktis? Självmordsattacker brukar låta höra om sig, det är ju en del av målet, att skrämma upp folk.

Öhh...ehh...jag vet inte? Det var iallafall någon politisk aktivist eller om det var extremist som hade dömts till fängelse i en rättegång som hade varit samma dag eller om det var dagen innan, som kaptenen hade närvarat vid.
Bara timmar innan planet lyfte, ska en okänd kvinna som använt falsk legitimation vid köpet av en mobiltelefon, ringt upp kaptenen med ett oregistrerat kontantkort. Det sas att man trodde samtalet var relaterat till rättegången/det politiska engagemanget som piloten hade.

Piloten ser ut att vara en snällo på de bilder jag sett. :) Han ser inte terroristig ut alls. ;)

"Spåret" med det politiska engagemanget känns väldigt mycket som en media-anka. Rättegången var mot landets oppositionsledare, alltså ingen extremist på något sätt. Han dömdes för homosexuella handlingar och vad jag förstår är folk upprörda för att de menar att domen var ett hitte-på från regeringen för att oskadliggöra honom politiskt.

Jag tror inte man kan känna igen en terrorist på utseendet men det känns lite långsökt att någons reaktion på en ev fejkdom i syfte att få undan en obekväm politiker skulle reagera genom att medvetet kapa och störta ett plan. Om en liknande rättegång skett i Sverige misstänker jag att många varit upprörda och vi tyckt det varit sunt.

Ja, nu kan ju inte jag riktigt försvara vad medias alla plötsligt uppdykande flysäkerhetsexperter säger då. Jag debatterar liksom inte här i frågan, jag spekulerade inte ens utan refererade som svar på fejkos fråga.

Du behöver inte försvara vad de säger. Jag vill inte spekulera i vad som har hänt, jag vill bara visa att många av de här "experternas" teorier inte är så väl underbyggda.

Nej det gör det inte? Vad tror du har hänt? Varför kapar man ett plan och åker till Antarktis? Självmordsattacker brukar låta höra om sig, det är ju en del av målet, att skrämma upp folk.

Hela händelsen är jättekonstigt.

Jag tycker det mesta talar för att det var ett mänskligt val att stänga av transpondrarna, dvs. att det var en kapning. Anledningen, till att jag tror det, är att det skedde precis mellan två luftrum. I kombination med kursändringen och frånvaro av radiokontakt/nödmeddelande.

För att flyga ett sådant flygplan på det sättet (stänga av transpondrar, kursändring etc.) behöver man kunna flygplanet. Det är ingen flygplanstyp man lär sig hobbyflyga henma och om någon passagerare hade skolning på flygplantypen tycker jag att borde man ha vetat det vid det här läget.

Alltså tycker jag det verkar mest sannolikt att (en) pilot(erna) kapat sitt eget flygplan. Men då kvartsår såklart frågan "Varför?"

Med vad vet jag.. Jag är då definitivt ingen expert :D

*kl*
Ingen som har några tankar kring det där uttalandet från när planet precis försvunnit? Nåt om att tiden inte var mogen att berätta

Nya tankar: Lite mycket av en tillfällighet att planet, direkt efter "Ok, goodnight!" vände på en femöring (så gott som) och styrde kurs rakt ut mot en av jordens avlägsnaste platser; 5000 meter djupt iskallt stormigt hav och inget land i sikte.

KAN Malaysias/Kinas regering egentligen ha fått något meddelande, men väljer att inte låta terroristerna/självmordskandidaten göra sig hörd?

Kan någn ombord å andra sidan ha velat ge världen ett mysterium? Kanske planet flögs, hela vägen, tills det fick slut på bränslet och gjorde en maglandning i havet? En cartwheel, kanske, där vingarna slets loss men resten sjönk. Kanske därför det finns så pass lite vrakdelar i vattnet?

Hoppas vi får svar någon gång.......:(

"Spåret" med det politiska engagemanget känns väldigt mycket som en media-anka. Rättegången var mot landets oppositionsledare, alltså ingen extremist på något sätt. Han dömdes för homosexuella handlingar och vad jag förstår är folk upprörda för att de menar att domen var ett hitte-på från regeringen för att oskadliggöra honom politiskt.
Nu tappade jag hakan lite, jag har inte sett detta någonstans!
Jag tror inte man kan känna igen en terrorist på utseendet men det känns lite långsökt att någons reaktion på en ev fejkdom i syfte att få undan en obekväm politiker skulle reagera genom att medvetet kapa och störta ett plan. Om en liknande rättegång skett i Sverige misstänker jag att många varit upprörda och vi tyckt det varit sunt.

Naturligtvis inte, om hans utseende var skrivet i en helt annan ton än vad du uppfattade det som, annat vore direkt puckat men det är kanske vad du uppfattar mig som, jag vet inte. Iallafall så tycker jag nog att en dom som strider mot mänskliga rättigheter borde gett större eko i hela världen, än vad det nu har gjort. Jag kan väl tycka att det här då har försvunnit i bruset av den uppkomna akuta situationen. Men det kanske är något som kan komma att lyftas fram tack vare den också.

Fast om det var en terroristhandling, borde han då inte göra ett statement (ursäkta svengelskan men jag hittade inget bättre ord)? Och varför riktar sig attacken mot kineser?

Jag är fortfarande skeptisk till att det verkligen är planet de hittat.

Sedan är ju länderna som är inblandade lite halvskumma, inte-tappa-ansiktet-länder så man kanske inte kan lita på att informationen alltid är korrekt.

Sedan är ju länderna som är inblandade lite halvskumma, inte-tappa-ansiktet-länder så man kanske inte kan lita på att informationen alltid är korrekt.

Det är väl bland annat det som gör att det blivit så många frågetecken. De antyds att det kan finnas info som dels inte släpps av vissa länder.

Fast om det var en terroristhandling, borde han då inte göra ett statement (ursäkta svengelskan men jag hittade inget bättre ord)? Och varför riktar sig attacken mot kineser?

Inte för att jag själv tror det i just detta fallet,
men sett från en islamsk terrorist synvinkel finns det goda skäl att inte gilla Kina, eftersom muslimska minoriteter kommer mycket i kläm just nu i det landet.

Ett exempel: Uigurer

islamsk terrorist

App app, det gäller att hålla tungan rätt i mun och styrfart på fingrarna på tangentbordet. Pratar du om politiska fundamentalistiska aktivister är det islamistiska terrorister du pratar om, islam är religionen och religiösa muslimer är ett annat fredligt blad i boken.

App app, det gäller att hålla tungan rätt i mun och styrfart på fingrarna på tangentbordet. Pratar du om politiska fundamentalistiska aktivister är det islamistiska terrorister du pratar om, islam är religionen och religiösa muslimer är ett annat fredligt blad i boken.

I stand korekted.

Nu tappade jag hakan lite, jag har inte sett detta någonstans! [...]

Googlade lite och hittade en sammanfattning på CNN som kanske är en hyfsad källa.

Enligt Wikipedia är det här en ganska långdragen historia.

I Aftonbladet har man kunnat läsa att det var rättegången i fråga som piloten besökte. ABs källa är Daily Mail.

Jag är inte så hemma i malaysisk politik, men Wikipedias beskrivning av oppositionsledarens parti ger inte mig några extremistiska vibbar direkt.

Allt är ju möjligt, men det känns som om kopplingen mellan pilotens politiska engagemang och hans eventuella kapning av planet känns lite tunn.

[...]Iallafall så tycker jag nog att en dom som strider mot mänskliga rättigheter borde gett större eko i hela världen, än vad det nu har gjort. Jag kan väl tycka att det här då har försvunnit i bruset av den uppkomna akuta situationen. Men det kanske är något som kan komma att lyftas fram tack vare den också.

Jag vet inte om det är så märkligt. Jag tror personligen att det sker mängder av rättegångar och handlingar som strider mot mänskliga rättigheter som går obemärkt förbi. Hur som helst tycker jag fortfarande att det känns väldigt mycket som något media skapat att piloten skulle vara en "fanatiker" för att han blir upprörd för den aktuella domen. Jag vet inget om varför han blev upprörd, men vem som helst med demokratiska värderingar kunde mycket väl ha blivit det antingen för att a) det ens är straffbart att vara homosexuell eller b) för att en betydande politiker så lägligt "skaffas ur vägen" med en eventuellt fejkad dom eller c) a + b.

För övrigt tycker jag den senaste utvecklingen är lite märklig. Inga delar från planet har påträffats, men nu är malaysiska myndigheter plötsligt säkra på att planet kraschat och var. Jag tror också att alla är borta, men förvånas lite över att de är så säkra utan att ha några bevis annat än satellitdata. Hittills har väl satellituppgifterna varit motstridiga? Om det hela tiden fanns en säker metod, varför användes inte den förrän efter två veckor (då hoppet definitivt måste vara ute för ev överlevande i havet)?

Inte för att jag själv tror det i just detta fallet,
men sett från en islamsk terrorist synvinkel finns det goda skäl att inte gilla Kina, eftersom muslimska minoriteter kommer mycket i kläm just nu i det landet.

Ett exempel: Uigurer

Jag tänkte också på Uigurerna, men hade piloten något sådant ursprung? Det hade nog framkommit i så fall.

Kl

En kollega hade en toeri: Piloten upptäcker att det är något fel, han vänder planet för att flyga tillbaka till Kuala Lumpur, alla dör och planet tuffar på på autopiloten. Dock borde han ha sänt ut ett meddelande kan man tycka...

Jag tycker det känns som om hela historien stinker. För mig känns det som om någon/några försöker plocka politiska poäng/ekonomiska resurser på en tragedi. Av det jag läst känns det inte som om att det är mer troligt att planet blivit "kapat" av piloterna förutom att den ena piloten raderat filer ur sin flygsimulator än att det hela är en olycka pga brand. Raderandet av filerna kan ju bero på helt andra saker än att man planerar att störta sitt plan i havet.

Jag vet inte om det är så märkligt. Jag tror personligen att det sker mängder av rättegångar och handlingar som strider mot mänskliga rättigheter som går obemärkt förbi.

Det är märkligt att media (även svensk sådan) gör sak av pilotens engagemang i en fråga och vinklar det som om det vore av misstänkt ren politisk sort.

Inte att det skulle vara märkligt att rättegången gav en dom som strider mot mänskliga rättigheter. Förtryck, intolerans och diskrimineringsfrågor är jag upplyst och engagerad i, jag är inte helt dum i huvudet.

Tack för länkar i övrigt, jag följer BBC's rapportering av saken, när jag har tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka