Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

Vem 'äger' internationellt vatten? Jag har aldrig tänkt den tanken tidigare, man kanske borde veta sånt men jag gör det inte!

Ingen äger internationellt vatten. På fartyg tror jag att det är flaggstatens lagar som gäller, men om det även gäller flygplan som dimper ner har jag ingen aning om.

KL

Nu har det ju hittats stora objekt i Indiska Oceanen utanfor Perth - vi lar snart fa veta om det ar fran flygplanet :(

En teori är att det där som är 24 meter långt kan vara flygplanets bakre del. Att det varit ett systemfel, planet inte varit styrbart och att planet helt enkelt fått soppatorsk. Frågan är varför ingen kunnat ringa eller skicka meddelande under flera timmars flygning i nödläge. Kaparteorin är ganska lågodds just nu i skrivande stund sägs det. Och - det sk inte vara omöjligt att faktiskt ha täckning för telefoni i området enligt bbc.

En teori är att det där som är 24 meter långt kan vara flygplanets bakre del. Att det varit ett systemfel, planet inte varit styrbart och att planet helt enkelt fått soppatorsk. Frågan är varför ingen kunnat ringa eller skicka meddelande under flera timmars flygning i nödläge. Kaparteorin är ganska lågodds just nu i skrivande stund sägs det. Och - det sk inte vara omöjligt att faktiskt ha täckning för telefoni i området enligt bbc.

Både besättning och passagerare var förmodligen medvetslösa rätt kvickt av rök. Kanske. Eller liknande.

Jag minns för bara ett par år sen, ett privat jet som flög spikrakt över USA (?) och det gick inte att få kontakt med någon ombord. När militärplan flög intill kunde man se piloten, och denne var död vid spakarna. Så också alla andra ombord - bl.a. den världsberömde golfaren Payne Stewart. Ett tryckfall i kabinen hade knockat samtliga ombord medvetslösa och alla dog av syrebrist och extrem köld. Planet kraschade sedan bränslet tagit slut.

Att ha täckning och kunna ringa är inte alltid samma sak. Är man tillräckligt långt från masten så kan man se ut attt ha täckning men det går ändå inte att ringa. Jag minns inte varför men har hört/läst det på flera håll.

Både besättning och passagerare var förmodligen medvetslösa rätt kvickt av rök. Kanske. Eller liknande.

Det experten pratade om på bbc var att redan vid den skarpa svängen när planet avvek från rutten borde folk (nån utöver besättning) ha varit vid medvetande.

Och vi får kanske inte svar på om detta är planet förrän i natt, för nu blir det mörkt i sökområdet...

Det experten pratade om på bbc var att redan vid den skarpa svängen när planet avvek från rutten borde folk (nån utöver besättning) ha varit vid medvetande.

Ja, man tycker ju det borde ha tagit några minuter i alla fall, med tanke på att det ju finns syrgasmasker som räcker en stund. Hoppas man får tydliga svar på förloppet, så småningom..... :(

Enligt aftonbladets expert som jag lyssnade på nu så skulle det i teorin tom vara möjligt med överlevande, att 'folk kan haft tid på sig att förbereda sig, att tagit på sig flytvästar'....

Bara för att det finns haj betyder det ju inte att de skulle ha ätit upp alla eventuella överlevande. Människor är ju inte naturlig föda för haj så det brukar krävas att de misstar människan för något annat för att de ska attackera. Dock har jag svårt att se att någon skulle ha överlevt ändå i det läget, inte för hajarna, men för att två veckor utan vatten lär vara ganska dödligt... Framför allt med stark sol på det.

Vad jag dock funderar på är, om det är det försvunna planet som ligger utanför Australien, vilket plan var det då de såg över Thailand och Maldiverna?

Just området kring Perth är väl (ö)känt för vithaj...?

Om överlevande tagit sig ner i flottar, borde det väl finnas nödsändare i de flottarna? Eller?

Till att börja med ska man ju ha överlevt kraschen mot vattenytan, det var nog det den där experten syftade på. Kanske inte att någon skulle ha suttit i 14 dagar eller vad det nu blir och vippat på fötterna från någon vrakdel, och fortfarande är vid liv och väntar på räddning.

Nej jag vet att haj inte vanligtvis äter människor, men risken för att det ska hända ökar ju om man ligger två veckor i hajtätt vatten.. Människor är ju ändå rätt enkla byten för haj om det skulle vara brist på annat

Just området kring Perth är väl (ö)känt för vithaj...?

Om överlevande tagit sig ner i flottar, borde det väl finnas nödsändare i de flottarna? Eller?
Vi talar inte om området kring Perth.
Vi talar om ett område 250 mil därifrån, där Kerguelen är närmaste land.

Det är lite som att prata om ön Lampeduza där hundratals flyktingar omkom i höstas, som "området kring Stockholm".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka