Sv: Det försvunna flygplanet
Tack för infon! Då fattar jag bättre.
Tack för infon! Då fattar jag bättre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oki nu har ju jag inte direkt mkt att göra på jobbet så jag tyckte detta lät som en "kul" grej att kolla lite bilder...
MEN vad säger man om "mitt i natten bilder på hav" ?
http://www.tomnod.com/nod/challenge/malaysiaairsar2014/map/64415
Det är kartsektionen "jag fick" ... De vita prickarna som finns ska man anse att de är "skum" från vågor eller ska man "tagga" dessa ?
man har ju en skala som visar hur långt 20 m och då blir ju dessa "vita prickar" väl stora för att vara skum/vågor. Men det är ju inte direkt "vrakdelar" ... De är ju för stora för de tycker jag. Och hur sjutton ska man se vrakdelar på det avståndet ? Kan man zooma in mer ?
Nevermind, jag hittade en liten trålarbåt nu. Det går att se hyfsat ok vad som är naturligt (dvs vågor, vågskum, alger, etc) och vad som är onaturligt (som båtar). Heheh nu har jag att göra idag!
Det beror ju på hur mycket de tankat, hur tungt lastade de är, hur väl de trimmar motorerna (men det görs väl automatiskt på dedäringa moderna maskinerna?), hur fort de flyger, höjd, vind- och temperaturförhållanden samt lufttryck.Hur långt kommer planet på en tank, innan bränslet är slut och det måste landa?
Tillverkarens maximala angivna aktionsradie för flygplanstypen B777-200 är 9700 km, den siffran tror jag avser max startvikt och kan bli längre med ett lättare plan - och kortare om planet t ex flygs på låg höjd.Hur långt kommer planet på en tank, innan bränslet är slut och det måste landa?
Tack!
Men det förutsätter ju nästan amatörer i cockpit. Vilket det ju inte var!