Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

Det som de har stängt av är transpondern. Det finns två typer av radar, primär och sekundär.

Primärradar registrerar reflektioner från ytor, som t.ex en flygplanskropp, och kan inte påverkas inifrån ett flygplan. Det är dessa signaler som tyder på att planet styrt mot Andaman.

Sekundärradarn skickar en fråga som transpondern ombord på planet svarar på. Transpondern skickar identitet och höjd (ibland mer info beroende på typ) tillbaka till sekundärradarn. Det är detta som man kan stänga av inifrån flygplanet, av två huvudsakliga orsaker:
1: Vissa flygplatser kräver att transpondern är stängd eller på standby under taxning.
2: När man byter transponderkod måste man sätta transpondern på standby, annars kommer radarkontrollen att få förvirrande data under själva bytet. Detta tar dock bara några sekunder.

Att stänga av transpondern påverkar inte övriga instrument ombord. Piloterna kan fortfarande navigera efter flygrutter och flygfyrar.

(Jag är inte någon expert, men har själv haft flygcert och har jobbat på radarkontrollen på Arlanda.)

Jag visste väl att jag skulle få expertsvar här! :)

Det där med primärradarn har jag själv funderat kring, för den går ju inte att "stänga av" så att säga. Hur kan man ha undvikit att upptäckas på den under så pass lång tid? Finns radar"bilderna" sparade? Eller ser man dem bara om man har koll på radarskärmarna i just den perioden?

Det är olika på olika platser på jorden, och i många områden finns ingen primärradartäckning (även i Sverige). Radarn kan heller inte läsa alla höjder, då signalerna bara kan gå rakt fram. Om man håller sig i radarskugga på låg höjd så undgår man upptäckt, men å andra sidan så blir man ju ganska iögonfallande från marken istället.

Radarsignalerna sparas nog för det mesta, så även i detta fall. Däremot så är de signalerna från primärradarn ofta svåra att tyda, det är ju inte en bild av ett flygplan med en namnskylt, precis. ;).

Senast ändrad:

Oki nu har ju jag inte direkt mkt att göra på jobbet så jag tyckte detta lät som en "kul" grej att kolla lite bilder...

MEN vad säger man om "mitt i natten bilder på hav" ?
http://www.tomnod.com/nod/challenge/malaysiaairsar2014/map/64415

Det är kartsektionen "jag fick" ... De vita prickarna som finns ska man anse att de är "skum" från vågor eller ska man "tagga" dessa ?
man har ju en skala som visar hur långt 20 m och då blir ju dessa "vita prickar" väl stora för att vara skum/vågor. Men det är ju inte direkt "vrakdelar" ... De är ju för stora för de tycker jag. Och hur sjutton ska man se vrakdelar på det avståndet ? Kan man zooma in mer ?

En vågkam kan ju vara hundratals meter lång och väldigt bred med för den delen. Jag har själv klickat runt på den där grejen nu, det är ju helt omöjligt att göra utan utbildning. Jag kan inte se skillnad på en vågkam, algblomning, korallrev eller vrakdelar.

Senast ändrad:

Nevermind, jag hittade en liten trålarbåt nu. Det går att se hyfsat ok vad som är naturligt (dvs vågor, vågskum, alger, etc) och vad som är onaturligt (som båtar). Heheh nu har jag att göra idag!

Oki nu har ju jag inte direkt mkt att göra på jobbet så jag tyckte detta lät som en "kul" grej att kolla lite bilder...

MEN vad säger man om "mitt i natten bilder på hav" ?
http://www.tomnod.com/nod/challenge/malaysiaairsar2014/map/64415

Det är kartsektionen "jag fick" ... De vita prickarna som finns ska man anse att de är "skum" från vågor eller ska man "tagga" dessa ?
man har ju en skala som visar hur långt 20 m och då blir ju dessa "vita prickar" väl stora för att vara skum/vågor. Men det är ju inte direkt "vrakdelar" ... De är ju för stora för de tycker jag. Och hur sjutton ska man se vrakdelar på det avståndet ? Kan man zooma in mer ?

Oki nu har jag nog fått "haj" på vad de vita e ;) MOLN såklart, gick in på en annan kart"del" och där ser man mer tydligt moln och att det sen är "klart"...

HOPPSAN ;) hittade den här kartbilden ... INTE FEL !!!

intefel_5328407e2a6b2217dc3909ff.jpg

Senast ändrad:

Nevermind, jag hittade en liten trålarbåt nu. Det går att se hyfsat ok vad som är naturligt (dvs vågor, vågskum, alger, etc) och vad som är onaturligt (som båtar). Heheh nu har jag att göra idag!

Ska man tagga båtar ? Jag gör det inte... De är ju liksom inte "ovanliga" ...
Så jag har bara taggat när jag inte vet vad det är jag ser, och då med "other" ...

Hur gjorde du med trålbåten ?

Delvis kl

Jag följer rapporteringen med spänning och är ärligt talat ganska uppspelt över hela händelsen.
Mina främsta tanke just nu är:
Hur långt kommer planet på en tank, innan bränslet är slut och det måste landa?

Det beror ju på hur mycket de tankat, hur tungt lastade de är, hur väl de trimmar motorerna (men det görs väl automatiskt på dedäringa moderna maskinerna?), hur fort de flyger, höjd, vind- och temperaturförhållanden samt lufttryck.

Tillverkarens maximala angivna aktionsradie för flygplanstypen B777-200 är 9700 km, den siffran tror jag avser max startvikt och kan bli längre med ett lättare plan - och kortare om planet t ex flygs på låg höjd.

Finns det inte uppgifter om det, det känns som att sådant ska kontrolleras och loggas innan de lyfter? I alla fall hur mycket de har tankat och vikten på lasten.

Snubbelfot:
Tack för uppgift!
Så någonstans 970 mil från flyplatsen då? :D

Jo, man vet ju vad de hade i tanken och hur mycket de vägde vid start. Man kan också ganska exakt beräkna hur mycket bränsle de bör ha haft kvar vid den tidpunkt då de avvek från den planerade rutten. Därefter blir ju beräkningarna baserade mycket på antaganden, eftersom vi inte vet exakt vad de gjorde sedan.

Det är dessa beräkningar man utgår från när man i media talar om hur länge planet "kan" ha flugit och hur långt det "kan" ha nått. Jag har sett uppskattade siffror på drygt 2000 NM i räckvidd från det att planet försvann från radar.

Senast ändrad:

Taggade den först i ren chock, sen tog jag bort taggen när jag insåg vad det var. Stött på 1 till sån nu :).

Tack!

Men det förutsätter ju nästan amatörer i cockpit. Vilket det ju inte var!

Tack!

Men det förutsätter ju nästan amatörer i cockpit. Vilket det ju inte var!

Nä, tvärtom, så uppfattade jag det. (Förlåt om fb-länken var "farlig", jag såg ingen varning). Läs hela texten, jag tycker det låter väldigt tänkbart att det gått till (på ett ungefär) så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka