Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

*kl*

Jag fattar inte det konstiga med att ena piloten har en flygsimulator i sitt hem?

KL

Själv tror jag fortfarande att planet ligger någonstans på havet botten. Kanske är jag ensam att tro det. Men varför tror jag då det?
Jo... För vad har de annars gjort med alla passagerare som var med? Hur kan det komma sig att ingen har sett eller hört ifrån dem? Deras mobiler måste vara beslagtagna, och passagerarna måste ju hållas isolerade någonstans om denna teori ska fungera. Annars hade de ju tagit kontakt med sina anhöriga. Och att isolera 250 personer kräver nog en viss förberedelse och logistik samt en hemsk massa terrorister/militärer som ska hålla passagerarna i skräck så ingen flyr.
Diktaturbältet diskuteras ju som ett möjligt flyktmål. Alltså gamla öststater. Kazakstan, Turkmenistan, Azerbaijan osv.

Den som har lever får Hepatit C som läkaren sa...

Eftersom det hela nu ändå är spektakulärt...passagerarna kan mycket väl vara döda, förgiftade, gasade, utslängdai havet med sänke? Mobilerna kan ha blivit ihopsamlade under vapenhot, eller utstörda.

Skulle planet landa i Kräcklinge, några km från mig, skulle förvisso planet synas, men inte en enda skulle kunna använda sin mobil. Så dålig täckning, och då är det ändå centralt i Sverige. :banghead:

Men vad är vitsen med att kapa ett plan med massa passagerare, om man inte kan använda dom i utpressningssyfte?

De kanske bara är sövda? ;)

Planet kanske är tänkt att användas i något nytt spektakulärt terrorattentat likt WTC?

För vad har de annars gjort med alla passagerare som var med?
Vad hindrar att passagerarna, i den händelse att planet avsiktligt landats någonstans, sitter kvar i planet?
Hur kan det komma sig att ingen har sett eller hört ifrån dem?
Befinner de sig i planet vore det väl snarare konstigt om någon hört eller sett dem, tycker jag. ;)
Deras mobiler måste vara beslagtagna, och passagerarna måste ju hållas isolerade någonstans om denna teori ska fungera.
Mobiltelefoner är beroende av mobiltelefoninätverk för att kunna kommunicera. Utan nätverk inga mobilsamtal. I de delar av världen där planet kan tänkas finnas är täckningen inte precis total överallt.
Och återigen - störsändare är billiga och lättanvända, om det skulle finnas mobiltäckning. Jag har en som slår ut mobilkommunikationen i en hel buss eller tågvagn om man vill, den kostar tvåhundra spänn och är stor som två cigarrettpaket.
Och att isolera 250 personer kräver nog en viss förberedelse och logistik samt en hemsk massa terrorister/militärer som ska hålla passagerarna i skräck så ingen flyr.
Ett par tre personer med skjutvapen, räcker nog långt. Efter att första gisslan dödats tror jag att resten av församlingen håller sig hyfsat lugna.

De radarsignaler som utgör grunden till teorin om att planet gått mot Andaman, följer en etablerad flygrutt. Om det är så att MH370 är det plan som lämnat dessa spår, så skulle nog ingen på marken lagt märke till något avvikande, då de skulle vara vana vid att flygplan följde den rutten.

Jag tror att planet ligger på havets botten efter en misslyckad kapning, men jag hoppas mot allt förnuft att det står någonstans med alla passagerare och hela besättningen vid liv.

Jag resonerar såhär... om man vill använda knappt 300 personer som gisslan för att driva igenom något eller tillskansa sig något, då finns det betydligt enklare sätt att ta kontroll över en sådan grupp än att kapa ett flygplan.

Om planet är kapat tror jag därför att passagerarna är oviktiga eller rent av en belastning, och det är snarare själva planet som är det primära. Kanske för en självmordsattack mot något oskyddat mål. Kanske ett kryssningsfartyg med uppåt 6000-7000 personer ombord, en fin symbol för västerländskt överflöd och dekadens och dessutom i praktiken så gott som oskyddat?

I den händelse planet är huvudsaken så tror jag tyvärr inte att det finns något incitament att behålla passagerarna eller ens besättningen vid liv.

(Ett alternativ är förstås att en eller flera av passagerarna av någon anledning är intressanta och det handlar om en intrikat kidnappning. Fast det känns mer långsökt imho.)

Vi kan ju iallafall dra slutsatsen att planet antingen har störtat någonstans, eller så har det landat någonstans. Har det störtat, så kommer det hittas förr eller senare, och världen får kanske aldrig en riktig förklaring till vad som hände. Har det landat någonstans, så hade planets makthavare hjälp på marken. Och vi kanske kommer få en förklaring, en vi kanske inte alls vill ha.

Det har man kunnat i flera dagar, fb svämmar över av bilder på båtar och diverse skräp.

KL

Jag tillhör skaran som tror att planet ligger på havets botten. De hade ju spår av olja på havet nån av de första dagarna. Nu ligger väl planet på botten.

KL

En fundering som nån expert här kanske kan svara på - om jag stänger av radarn (?) i planet jag flyger, för att undvika upptäckt, fungerar fortfarande då min egen "utåtgående" radar, dvs kan jag navigera efter instrument själv?

Att navigera i nattmörker utan instrument över ett så stort område måste annars ha varit nära nog omöjligt.

En fundering som nån expert här kanske kan svara på - om jag stänger av radarn (?) i planet jag flyger, för att undvika upptäckt, fungerar fortfarande då min egen "utåtgående" radar, dvs kan jag navigera efter instrument själv?
Den utrustning som verkar ha stängts av är den så kallade transpondern, en apparat som när den träffas av en markradar aktivt "studsar tillbaka" ett eko som innehåller information om planets identitet mm. Transpondern gör att flygledning m fl kan "se" ett flygplan vars eget passivt reflekterade radareko annars kanske inte hade varit möjligt att upptäcka på långt håll. Men transpondern används inte för navigation.

De navigationshjälpmedel som används är, såvitt jag vet, alla passiva. Det vill säga att utrustningen i planet tar emot olika typer av signaler från mark- eller satellitbaserade sändare och presenterar resultatet för piloten (eller autopiloten). Det går alltså fint att själv navigera fast man inte skickar ut några signaler.

(Flygplan har visserligen ofta egen radar men den används inte för navigation utan för att se väderförhållanden långt från planet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka