Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Nordkorea någon?
Nordkoreas teknologi består av kulisser av andra länders teknologi, och det räcker inte till för att röra ihop en sån här soppa.Nordkorea vågar inte sätta sig upp mot Kina.
Vad hindrar att passagerarna, i den händelse att planet avsiktligt landats någonstans, sitter kvar i planet?För vad har de annars gjort med alla passagerare som var med?
Befinner de sig i planet vore det väl snarare konstigt om någon hört eller sett dem, tycker jag.Hur kan det komma sig att ingen har sett eller hört ifrån dem?
Mobiltelefoner är beroende av mobiltelefoninätverk för att kunna kommunicera. Utan nätverk inga mobilsamtal. I de delar av världen där planet kan tänkas finnas är täckningen inte precis total överallt.Deras mobiler måste vara beslagtagna, och passagerarna måste ju hållas isolerade någonstans om denna teori ska fungera.
Ett par tre personer med skjutvapen, räcker nog långt. Efter att första gisslan dödats tror jag att resten av församlingen håller sig hyfsat lugna.Och att isolera 250 personer kräver nog en viss förberedelse och logistik samt en hemsk massa terrorister/militärer som ska hålla passagerarna i skräck så ingen flyr.
Via satellitbilder kan man nu själv på internet söka efter det försvunna malaysiska flygplanet. Flera människor kan nu dra sitt strå till stacken, säger Ismo Aaltonen på Olycksutredningscentralen.
Den utrustning som verkar ha stängts av är den så kallade transpondern, en apparat som när den träffas av en markradar aktivt "studsar tillbaka" ett eko som innehåller information om planets identitet mm. Transpondern gör att flygledning m fl kan "se" ett flygplan vars eget passivt reflekterade radareko annars kanske inte hade varit möjligt att upptäcka på långt håll. Men transpondern används inte för navigation.En fundering som nån expert här kanske kan svara på - om jag stänger av radarn (?) i planet jag flyger, för att undvika upptäckt, fungerar fortfarande då min egen "utåtgående" radar, dvs kan jag navigera efter instrument själv?